Pod koniec tamtego roku odnotowano w kraju 37 mln aktywnych kart SIM co oznacza, że tylko w 2006 roku przybyło u nas 7,5 mln kolejnych kart telefonicznych (dla porównania – w 2005 wzrost kształtował się na poziomie 6 mln). I biorąc nawet pod uwagę fakt, że pewien procent tych kart należy z pewnością do tych nieużywanych, a część abonentów ma na przykład dwa telefony, to i tak wynik jest dość imponujący. Według operatorów sieci GSM realna liczba aktywnych, unikalnych użytkowników telefonów to w Polsce ok. 30 – 33 mln.
Idealne narzędzie nowoczesnej komunikacji marketingowej?
Jest duża szansa na to, aby Mobile Advertising i sam spotler stał się już wkrótce jednym z najlepszych narzędzi przekazu reklamowego w rękach marketerów. Na ‘rewolucyjność’ tej metody komunikacji, oraz na jej potencjał składa się kilka istotnych czynników:
telefon to medium o dużym zasięgu, które odbiorca zawsze ma przy sobie,
nowoczesne możliwości technologiczne pozwalają uatrakcyjnić przekaz,
użytkownicy komórek otwarci są na wszelkie nowinki,
można precyzyjnie zdefiniować grupę targetową,
a także dokładnie zmierzyć efekty mobilnej kampanii reklamowej.
Spotler jako kreacja wizerunkowa
Reklama tego typu wyświetla się jako statyczna lub animowana grafika na ekranie telefonu użytkownika przez minimum 5 sekund. Jej format zależy od wielkości wyświetlacza telefonu. Odbiorcy serwowany jest taki plik, który w danym modelu telefonu wygląda najkorzystniej. Ze względu na niewielką szybkość transferu danych, grafika nie może być zbyt ciężka – to w zasadzie jedyny minus takiej formy reklamowej. Prosprzedażowy spotler interaktywny Nieco bardziej zaawansowana forma reklamy mobilnej, szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zainteresowani są pozyskiwaniem bezpośrednich kontaktów z konsumentami i sprzedażą swoich produktów lub usług. Reklama tego rodzaju składa się z trzech elementów: grafiki, krótkiego tekstu reklamowego, oraz elementu "opt-in", dzięki któremu pozyskuje się zgodę użytkownika telefonu na kontakt z nim. Spotler Interactive pełni więc zarówno rolę wizerunkową, jak i sprzedażową (gromadząc stosowne zgody).
Spotler i… krok dalej w stronę użytkownika
Jeszcze bardziej rozbudowana forma Mobile Advertising (z przekierowaniem do mikrostrony zawierającej dodatkowy przekaz reklamowy) zakłada, że po pierwszym kontakcie użytkownika z graficzną reklamą, otrzymuje on prezent w postaci darmowego gadżetu na telefon. Prezent powiązany jest oczywiście z dodatkowymi informacjami o promowanym produkcie lub usłudze. Korzyści wynikające z zastosowania takiego rodzaju reklamy są oczywiste: wzmocnienie wizerunku i świadomości marki u odbiorcy poprzez odpowiednio zaprojektowany element graficzny, pozyskanie pozytywnego nastawienia do marki dzięki wartości dodanej (mobilny gadżet) dla użytkownika telefonu, możliwość naturalnego przekierowania odbiorcy do dodatkowych informacji o reklamowanym produkcie lub usłudze, a także umieszczenia numeru kontaktowego z infolinią.
I jeszcze Advergaming
To dynamicznie rozwijający się element marketingu mobilnego, który zyskuje na popularności wśród marketerów praktycznie każdej branży. Dzięki długiemu i intensywnemu kontaktowi użytkownika z grą, oraz możliwości wszczepienia przekazu promocyjnego w sposób naturalny i nieinwazyjny, advergaming jest doskonałym narzędziem do budowania świadomości marki w grupie młodych ludzi, chętnie korzystających z rozrywki i pozytywnie nastawionych do życia.
35% graczy uważa, że reklamy umieszczone w grach pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych, a połowa ‘nałogowych graczy’ wręcz lubi pojawiające się w grze reklamy prawdziwych produktów (Nielsen Entertainment 2004). Inne badania wykazują, że wystarczy zaledwie 35 minut gry, aby znacznie zwiększyć nie tylko świadomość, ale i chęć zakupu danej marki, a ponieważ średni wiek graczy jest obecnie wyższy niż kiedyś (29 lat wg Horizon Media) trafiamy w ten sposób do jednej z najbardziej atrakcyjnych grup docelowych.
Gry Java napisane w technologii będącej standardem w telefonach komórkowych należą do najchętniej pobieranych na komórkę produktów. Podobnie jak na rynku PC, dostępne są właściwie wszystkie kategorie gatunkowe gier: przygodówki, wyścigi, strategie, gry logiczne, etc. Dzięki zastosowaniu advergaming'u oferuje się użytkownikowi wartość dodaną wzmacniając w ten sposób atrakcyjność produktu podstawowego.
Jak można wykorzystać gry mobilne do promocji marki - ilustracje --> http://www.telecommedia.pl/advergaming.html
A co sprawdza się najlepiej w m-marketingu z wykorzystaniem gier?
Okazuje się, że największą popularnością wśród użytkowników w Polsce cieszą się kolejno: gry przygodowe, wyścigi, gry o tematyce sportowej (głównie związane z piłką nożną) oraz gry akcji. W przeciwieństwie na przykład do Amerykanów, nie pociągają nas za bardzo gry hazardowe na komórkę, które w USA stanowią jedną z ulubionych rozrywek. W przyszłości trendy tematyczne na naszym rynku pewnie się utrzymają, pojawią się natomiast nowe możliwości technologiczne w telefonii, a co za tym idzie – także nowe pomysły w dziedzinie reklamy mobilnej. Przede wszystkim, w miarę powiększania się bazy telefonów najnowszej generacji, będziemy mieli wkrótce do czynienia z grami 3D, co oznacza duży skok jakościowy w porównaniu z możliwościami graficznymi gier 2D. Poza tym, pojawią się gry typu ‘multiplayer’, które – podobnie jak w grach na PC - pozwalają na udział większej ilości osób w jednej rozgrywce.
Kampanie reklamowe na telefon
W kampaniach reklamowych prowadzonych wśród użytkowników nowoczesnych telefonów komórkowych, a także innych urządzeń mobilnych wykorzystuje się obecnie gry Java, animacje, kolorowe tapety, real tones, clipy video i inne nowoczesne multimedia. Stanowią one dla odbiorcy istotną wartość i są pozytywnie odbierane, co przekłada się także na dobre skojarzenia z promowaną w ten sposób marką. Dzięki temu przekaz marketingowy zostaje lepiej utrwalony.
Może więc warto poeksperymentować i przekonać się na własnej marce?
Więcej o reklamie mobilnej i produktach multimedialnych na telefony komórkowe na www.telecommedia.pl W tekście wykorzystano dane udostępnione przez Agencję Mobile Marketing 2.0 – Telecom Media Aneta Mitko [email protected] Konsultantka ds. Internetu, specjalista PR i copywriter. Specjalizuje się w usługach public relations online, oraz w kreacji tekstów i pomysłów reklamowych na potrzeby Internetu. Regularnie publikuje artykuły w prasie fachowej poruszając tematykę nowych mediów i promocji w Internecie oraz prowadzi specjalistyczne szkolenia dla firm z zakresu e-PR i sieciowego marketingu. W branży nieprzerwanie od 1999 roku. Na swoim koncie ma udział w projektach internetowych m.in. dla takich marek jak: 7 UP, BieznesNet, Bluerank, DaimlerChrysler, Digital One, Euro RSCG, DomBank, Hasbro, Mirinda, MultiBank, Pepsi, Quiosque, Rainbow Tours, Real, Renault, Schering, Sony Ericsson, Telekomunikacja Polska, Wyeth, Vileda.