Komputer można porównać do samochodu. Trzeba o niego dbać i regularnie serwisować, ale i tak od czasu do czasu wizyta w serwisie (komputerowym bądź samochodowym) nas nie ominie. Warto zatem wiedzieć, co można zrobić, żeby wydłużyć czas bezwaryjnej pracy.
Komputery stacjonarne - co należy o nich wiedzieć?
Jakie są najczęstsze awarie i niedomagania komputerów stacjonarnych?
Przede wszystkim awarie możemy podzielić na hardware'owe (sprzętowe) i software'owe (programowe).
W pierwszej grupie, według statystyk, najczęściej mamy do czynienia z uszkodzeniem zasilaczy (komputer nie uruchamia się wcale lub raz na jakiś czas restartuje się bez powodu), dysków twardych (nie ładuje się system operacyjny lub ładuje się bardzo długo) oraz płyt głównych (a dokładniej kondensatorów lub zespołów zasilania - komputer uruchamia się, ale nic dalej się nie dzieje).
Restartowanie bez powodu może być również skutkiem zabrudzenia wnętrza komputera kurzem, a zwłaszcza układu chłodzenia, co powoduje przegrzewanie się procesora, karty graficznej lub układów na płycie głównej.
W grupie przyczyn softwarowych za najczęstsze uważa się: zawirusowanie systemu, uszkodzenie struktury logicznej dysku twardego / partycji (system nie ładuje się), przeładowanie systemu różnym oprogramowaniem ładowanym podczas startu, duży stopień fragmentacji dysku twardego (nie dotyczy to dysków SSD).
Problemy software'owe są z reguły przyczyną ogólnego spowolnienia systemu, dziwnego zachowywania (np. samoczynne uruchamianie nieznanych programów, zmiany stron startowych przeglądarek, brak dostępu do Internetu itp.).
Czasem trudno jednoznacznie na podstawie samych tylko objawów ocenić, jakiej natury jest usterka. Przykładowo, słynne niebieskie ekrany (BSOD) w systemach Ms Windows mogą być spowodowane zarówno uszkodzeniem sprzętu, jak i sterowników programowych lub nawet błędami w aplikacjach.
Jaki jest koszt naprawy komputera stacjonarnego?
Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, gdyż trzeba być świadomym faktu, że generalnie każdy przypadek jest inny. Inne są również oczekiwania klientów co do zakresu, czasu i miejsca wykonania naprawy. Do naprawy komputera można użyć nowych części lub używanych. Części zamienne mogą być wyższej lub niższej klasy. Muszą one jednak spełniać określone warunki dla danego komputera. Naprawa komputerów może odbywać się w serwisie komputerowym lub na miejscu u klienta. Naprawa może odbywać się trybie zwykłym lub przespieszonym i w razie potrzeby w niestandardowych godzinach i w dni wolne od pracy (dopłata np. 30%). Wszystkie te czynniki wpływają na koszt naprawy. Z tego też powodu cenniki serwisów komputerowych podają jedynie orientacyjne ceny i to samych usług, do których należy doliczyć koszt części zamiennych. Część usług, których nie da się wycenić ryczałtowo, rozliczane są godzinowo (zwłaszcze te wykonywane u klienta).
Przykładowe całkowite ceny (zawierają koszt części zamiennych)
- wymiana zasilacza 350W: 100 - 200 zł
- wymiana dysku twardego 500 GB: 300 zł - 500 zł
- wymiana dysku twardego z zainstalowaniem systemu: 350 zł - 550 zł
- wymiana dysku twardego z zainstalowaniem systemu i przeniesienim danych: od 400 zł
- czyszczenie mechaniczne wnętrza komputera - 50 zł
- reinstalacja systemu - 50-100 zł
- reinstalacja systemu z przeniesiem danych - 100-200 zł
- oczyszczanie systemu ze szkodliwego oprogramowania - 100-200 zł
- diagnostyka komputera - 0-50 zł
Jak widać na powyższym przykładzie, często usterki software'owe nie są dużo tańsze w usunięciu od hardware'owych. Wynika to z dużo większęgo nakładu czasu i pracy. Obecnie częstym i miłym zwyczajem jest bezpłatna diagnoza i wycena naprawy. Równie często serwisy komputerowe udzielają gwarancji (np. 3 miesiące) na używane części zamienne. Pozwala to obniżyć koszt naprawy bez straty na jakości, a w przypadku starszych komputerów jest praktycznie jedynym sensownym wyjściem.
W następnym odcinku: jak zapobiegać awariom, lepszy komputer markowy czy składak?