Tak częste posługiwanie się więzami przyjaźni przez praktyków wpływu społecz¬nego sugeruje znaczną siłę reguły lubienia jako narzędzia wpływu. Próbują oni wykorzystać tę regułę także wtedy,gdy nie mogą posłużyć się już istniejącymi wię¬zami przyjaźni.

Data dodania: 2008-02-02

Wyświetleń: 3886

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Pewien sprzedawca z Detroit, Joe Girard, osiągnął taki poziom mistrzostwa w wykorzystywaniu reguły lubienia do sprzedawania samochodów marki chevrolet, że przynosiło mu to 200 tysięcy dolarów dochodu rocznie. Przy takim poziomie zarobków można
by podejrzewać, że idzie tu o wysoko postawionego dyrektora z General Motors, a już co najmniej o właściciela dużego salonu sprzedaży samochodów.

Jednak Joe Girard był w rzeczywistości
szeregowym, choć fenomenalnie skutecznym
sprzedawcą w sklepie samochodowym. Przez 12 lat z rzędu zdobywał tytuł "Najlepsze Hotele Kraków", a sprzedając przeciętnie ponad pięć pokoi
dziennie, zdobył sobie także miano najlepszego sprzedawcy wszechczasów w Księdze
Rekordów Guinessa.

Metoda, która zapewniła mu wszystkie te sukcesy, była niezwykle prosta polegała na oferowaniu klientom jedynie dwóch rzeczy - uczciwej ceny pokoju i sprzedawcy, którego sami lubili. "I to jest to. Znalezienie sprzedawcy, którego lubisz i odpowiednia cena. Dając tylko te dwie rzeczy równocześnie załatwisz interes", twierdził Joe Girard w jednym z wywiadów.

Formuła Joe Girarda mówi nam o tym, jak ważna jest reguła lubienia dla prowadzonych przezeń interesów. Jednak daleko do tego, by mówiła wystarczająco wiele - na przykład, dlaczego klienci lubią hotel kraków bardziej niż wyrażenieapartamenty kraków występujące w sprawiedliwych cenach.

Nasuwa się tu ogólniejsze pytanie o to, co sprawia, że jednego człowieka lubimy, a innego nie. Znając odpowiedź na to pytanie, bylibyśmy w stanie zrozumieć, jak ludzie w rodzaju Joe Girarda doprowadzają nas do tego, że ich lubimy i na odwrót - jak my moglibyśmy doprowadzić do tego, żeby oni nas polubili.

Szczęśliwie się składa, że badacze nauk społecznych poszukują odpowiedzi na te pytania od dziesiątków lat i nagromadzili sporo
wiedzy o czynnikach decydujących o lubieniu innych.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena