Kupowanie produktów i usług w sieci jest coraz bardziej popularne. Od kilku lat ilość wydawanych pieniędzy w świecie wirtualnym cechuje się stabilną dynamiką wzrostu. Choć Polska wciąż pozostaje krajem, w którym największa ilość przedsiębiorstw nie zdecydowała się jeszcze na wkroczenie do Internetu, to prędzej czy później będą musieli to zrobić. O ile wzrost sprzedaży sklepów on-line mierzymy w dziesiątkach procent, o tyle dynamika wzrostu rynku m-commerce (zakupy przez urządzenia mobilne) wyniosła w 2011 roku już 722% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Co sprawia, że warto zaistnieć w sieci?
Niewątpliwie czynniki, które decydują o potrzebie kupowania bez wstawania od monitora, to: czas, wygoda oraz niższe ceny. Polskie prawo wychodzi na przeciw konsumentom i pozwala nie tylko na dłuższy okres zwrotu towaru do sklepu niż w przypadku tradycyjnych zakupów, ale również niedługo ma być możliwy zwrot towaru 'raz użytego'. W praktyce rozwiązanie to umożliwi odesłanie produktu, który został wyjęty z opakowania. Niewątpliwie spowoduje ono straty właścicieli sklepów, a w konsekwencji wzrost cen, gdyż minimalne internetowe marże nie pokryją kosztów nic nie wartych produktów pochodzących ze zwrotu.
Mimo takich wad, wciąż warto otworzyć sklep internetowy. Główną zaletą jest niski koszt wejścia oraz mniejsze koszty utrzymania w porównaniu do sklepów tradycyjnych. Odchodzi bowiem wynajem pomieszczenia czy koszty ekspozycji oraz wyposażenia sklepu. Promocja także nie powinna być dużym wydatkiem. Podstawowe pozycjonowanie, czyli działania zmierzające do podniesienia pozycji witryny w wyszukiwarce internetowej dla niektórych fraz, możliwe jest choćby przez katalogowanie. Firmy zajmujące się takimi usługami są w stanie szybko i bezpiecznie poprawić rozpoznawalność sklepu w sieci. Jeśli trafimy ze swoimi produktami w ciekawą niszę, to z pewnością odniesiemy sukces!