1. Ty. Zastanów się, czego potrzebujesz. Jaki efekt chciałbyś osiągnąć? Ile czasu możesz poświęcać na naukę języka?
2. Analiza rynku. Gdy już wiesz, jakie są Twoje oczekiwania i cele, przeanalizuj oferty wybranych szkół. Jakie kursy oferują? Czy są na stronie www opinie Klientów? Czy oprócz zdobywania Klientów szkoła zajmuje się czymś więcej, np. prowadzi bloga, fanpage na facebooku, pisze ciekawe artykuły dotyczące języków, których naucza, organizuje spotkania tematyczne?
3. Działaj! Jak zatem sprawdzić czy szkoła nastawiona nie jest na ilość oraz czy naprawdę podchodzi do każdego klienta indywidualnie? Gdy wybierzesz kilka szkół, które wzbudzą Twoje zainteresowanie, skontaktuj się z nimi. Sprawdź czy od razu podniosą słuchawkę/odpowiedzą na e-mail, oddzwonią, czy istnieje możliwość spotkania z metodykiem?
4. Spotkaj się z przedstawicielem szkoły! Dlaczego spotkanie z metodykiem przed rozpoczęciem kursu jest takie ważne? Ponieważ o swoich celach językowych powinieneś porozmawiać wspólnie z osobą kompetentną, posiadającą doświadczenie, która zweryfikuje Twój poziom językowy, dobierze dla Ciebie odpowiedni kurs, uwzględniając Twoje potrzeby i cele językowe. Uważaj na szkoły, które od razu „wysyłają” lektorów lub kwalifikują do grupy, zastanów się czy lektor posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności, by samodzielnie decydować o systemie nauki dla Ciebie? W szanujących się szkołach, Twoje postępy w nauce są priorytetowe, a program nauki opracowywany jest przez metodyka i konsultowany z lektorem przez niego wyznaczonym. Ponadto, Twoje postępy są monitorowane, abyś dobrze wiedział, czego już się nauczyłeś.
5. Bądź czujny! Zwracaj uwagę na jakość obsługi przez pracowników szkoły: czy są dobrze poinformowani, kompetentni, uprzejmi, czy firma istnieje naprawdę, czy ma siedzibę/biuro/oddział, czy nie jest krzakiem?
6. Pozytywne opinie klientów. Czy na stronie internetowej szkoły znajdują się opinie klientów? Przeczytaj koniecznie, co mówią inni. O dobrej szkole świadczą zadowoleni klienci. Zapytaj czy możesz poprosić o numer kontaktowy do dotychczasowych lub obecnych klientów.
7. Zapytaj o lektorów. Czy szkoła chwali się bazą setek lub tysięcy lektorów? Świetnie, ale zastanów się czy możliwe jest, aby każdy lektor z tej bazy posiadał odpowiednie kompetencje i doświadczenie, których szukasz? Czy naprawdę uważasz, że szkoła dokładnie weryfikuje wszystkich lektorów? A może „podnajmuje” lektora ze swojej bazy akurat na Twój kurs?
8. Efekty w nauce = dobry kurs = świetny lektor. Pamiętaj, że nie każdy, kto zna angielski/rosyjski/włoski/niemiecki/francuski, itp. będzie świetnym lektorem. I nie każdy, kto ukończył filologię angielską będzie znał świetnie język. I uwaga! Nie każdy native speaker mówi poprawnie i ma kompetencje nauczyciela! Czy każdy Twój znajomy, który wyjechał za granicę może uczyć języka polskiego?
9. Cena. Pytając o cenę, pamiętaj o punkcie pierwszym! Zastanów się czy wolisz pochwalić się znajomym, że uczysz się w najtańszej szkole językowej, a gdy zapytają Cię o coś w języku, którego się uczyłeś, będziesz miał ochotę zapaść się pod ziemię ze wstydu? Czy może ważniejszy dla Ciebie jest spokój ducha, bezpieczeństwo i pewność, i w końcu chciałbyś pochwalić się rodzinie/znajomym/kolegom z pracy jak wspaniale władasz językiem? Chyba, że zależy Ci na najtańszych lekcjach w mieście :) Nie ma sprawy, jednak zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zastanów się czy za najniższe wynagrodzenie w mieście lektor może wykonać dobrą jakościowo usługę? Czy Ty pracowałbyś dobrze za najniższe wynagrodzenie?
10. Korepetycje. Szukasz korepetytora? Sprawdź jego doświadczenie, sposób przygotowywania się do zajęć, wypytaj czy korzysta z jednego podręcznika z wszystkimi, ilu ma uczniów, czy indywidualnie przygotowuje się do zajęć? Zapytaj czy korepetytor wystawia rachunki/faktury. Czy chcesz przyczyniać się do rozwoju szarej strefy? Ty pracujesz legalnie i naprawdę uważasz, że Twój nauczyciel nie powinien?