W ostatnim czasie otrzymuję sporo zapytań dotyczących wag do 60 ton. Co ciekawe, osoby dzwoniące pytają nie tylko o wagi najazdowe, ale również o wagi osiowe (przejazdowe) oraz podkładkowe. Każda z tych wag na pierwszy rzut oka nadaje się do zważenia auta ciężarowego. Różnią je jednak bardzo istotne szczegóły.

Data dodania: 2012-02-25

Wyświetleń: 9733

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Waga przejazdowa, najazdowa czy podkładkowa?

Wagi osiowe (przejazdowe) - podstawowe informacje:

Tego typu wagi są wykonane najczęściej w rozmiarze 3000x800x300mm (szerokość x długość x głębokość) i mają formę konstrukcji stalowej. Typowa nośność takiego pomostu to 10-15 ton w zależności od producenta, natomiast dokładność (działka odczytowa = działka legalizacyjna) to 5 kg. Są to wagi "postawione" na czterech przetwornikach, sygnał z czterech tensometrów jest wysyłany do sumatora, który z kolei przekazuje dane na temat obciążenia do miernika wagowego. 

Waga_osiowa


Wagi osiowe (przejazdowe) - zasada działania:

Najczęściej wagi osiowe przeznaczone są do dynamicznego ważenia pojazdów, a więc auto przejeżdża przez wagę. W tym momencie mamy dwie opcje:

1. Program wagowy wgrany do pamięci miernika. W tym przypadku obliczanie nacisku oraz wyznaczanie łącznej masy pojazdu odbywa się bez udziału komputera.
2. Program wagowy zainstalowany na dołączonym do wagi komputerze. W takim przypadku miernik wysyła do komputera dane na temat aktualnego obciążenia pomostu (ok 30 rekordów na sekundę), a specjalny program wagowy oblicza nacisk każdej osi oraz łączną masę pojazdu. Dzięki zastosowaniu oprogramowania komputerowego możliwe jest wyznaczenie prędkości auta, które przejeżdża przez wagę, oraz zapisywanie danych na temat poszczególnych ważeń, takich jak: data i czas ważenia, nr rejestracyjny ważonego pojazdu, nazwę klienta lub kontrahenta, co pozwala na sporządzanie zestawień tygodniowych, miesięcznych, kwartalnych itd.
Waga osiowa poprzez zbieranie informacji na temat obciążenia (nacisku) poszczególnych osi daje nam informacje na temat nacisku, jaki wywiera każda z osi ważonego pojazdu oraz całkowitej masy ważonego pojazdu. 

Wagi osiowe (przejazdowe) - koszty:

Koszt wagi osiowej to najczęściej 18-25 tysięcy złotych netto. W związku z tym, że waga osiowa jako taka nie jest opatentowana, producenci we własnym zakresie stosują rozwiązania wagowe. Przy wyborze wagi radzę upewnić się w następujących kwestiach:

- elektronika (unikamy tzw. "chińszczyzny"),
- wykonanie fundamentu (najkorzystniej jest to zrobić we własnym zakresie),
- co wchodzi w skład zestawu (najlepiej poprosić producenta o pełną listę sprzętową, a następnie zaproponować zakup np. laptopa we własnym zakresie),
- czas realizacji (standardowo 14-21 dni),
- referencje.

Wagi osiowe (przejazdowe) - podsumowanie:

Są to wagi stacjonarne przeznaczone do wyznaczania nacisku osi na jezdnię oraz masy całkowitej ważonych pojazdów. Wymagają wykonania fundamentu (z odwodnieniem) oraz utwardzonego wypoziomowanego (max dopuszczalne odchyłki to 1-2%) podłoża na odcinku minimum 30 m (15 m przed i 15 m za wagą). Dokładność ważenia (w zależności od producenta) 0,5-2%. Z wagi można korzystać w sposób dynamiczny (auto przejżdża przez wagę, nie zatrzymując się) lub statycznie (auto zatrzymuje się na wadze każdą osią). Waga może być również wykorzystana jako pomost wagowy o nośności 10-15 ton, dokładności do 5 kg i wymiarach 3x0,8m, co umożliwia ważenie np. palet. Najczęściej są stosowane w żwirowniach, kopalniach kruszywa, betoniarniach, gospodarstwach rolnych, elektrociepłowniach, zakładach komunalnych, firmach produkcyjnych, które dysponują własną flotą (do kontroli nacisku na osie). 

Wagi najazdowe - podstawowe informacje:

Są to wagi wykonane najczęściej w formie platformy wagowej o wymiarach 18x3m (długość x szerokość), nośności 60 ton i dokładności 20 kg. Mogą być wykonane ze stali lub z betonu. Spotyka się wagi najazdowe w dwóch wersjach: zagłębione w podłożu (waga znajduje się na poziomie podłoża) lub ponad podłożem. W pierwszym przypadku niezbędne jest przygotowanie terenu na odcinku minimum 50 m oraz wykonanie fundamentu. W drugim klient musi przygotować teren na długości ok 60 m oraz wykonać fundament i najazdy do wagi.

Wagi najazdowe - zasada działania: 

W zasadzie są to po prostu wagi platformowe (takie jak w sklepie) z tym, że większe. Auto wjeżdża na wagę, na mierniku wyświetla się wynik, który można wydrukować na drukarce paragonów wagowych lub zapisać w komputerze.

Wagi najazdowe - koszty:

Waga najazdowa to w zależności od opcji koszt minimum 50 tysięcy złotych netto + koszty przygotowania terenu. Najczęściej cała inwestycja zamyka się na poziomie 70-100 tysięcy złotych.

Wagi najazdowe - podsumowanie:

Wagi te sprawdzają się przede wszystkim wszędzie tam, gdzie liczy się dokładność. Mogą być również wykorzystywane do ważenia produktów w obrocie handlowym. 

Wagi podkładkowe - podstawowe informacje:

Wagi w formie dwóch platform ważących (podkładek) oraz terminala wagowego (najczęściej umieszczonego w walizce). Są to wagi mobilne, które mogą być wykorzystane do kontrolnego ważenia lub wyznaczania nacisku osi na jezdnię. Cechuje je przede wszystkim możliwość łatwego transportu i szybkiego montażu. 

Wagi podkładkowe - zasada działania:

Zestaw wagowy składa się z dwóch podkładek (platform wagowych) oraz miernika wagowego. Podkładki mogą być umieszczone w specialnie przygotowanych zagłębieniach (dzięki czemu znajdują się na poziomiegruntu) lub wyposażone w specjalne maty stabilisujące o długości od kilku do kilkunastu metrów dzięki czemu pojazd może płynnie wjechać na \"wagę\". Zasada działania jest podobna jak w przypadku wagi osiowej. Dostępne są wersje dwie wersje: statyczna lub dynamiczna. Do ich poprawnego działanie niezbędny jest prostu, utwardzony odcinek o długości ok 30 m.

Wagi podkładkowe - koszty:

Koszt całego zestawu waha się od 16 do 30 tysięcy złotych. Jest on zależny od wymiarów platform ważących (im większe tym droższe), sposobu ważenia (dynamiczny lub statyczny), wersji odpowiednio z legalizacją lub bez legalizacji.

Wagi podkładkowe - podsumowanie:

Waga podkładkowe są wygodnym sposobem zważenia pojazdu, często koniecznym poza siedzibą firmy. Nie wymagają przygotowania terenu oraz instalacji. Są mobilne i ze względu na swe rozmiary łatwe w transporcie. Niestety na dłuższą metę ich dokładność pozostawia wiele do życzenia i oscyluje w granicach 2-5%.

WYNIKI

  Cena netto  Przygotowanie terenu  Dokładność Do rozliczeń handlowych Czas realizacji 
Waga osiowa 18-25 tys. zł  TAK 0,1-2% NIE 14-21 dni
Waga najazdowa 50-80 tys. zł TAK 0,03% TAK 14-30 dni
Waga podkładkowa 13 - 30 tys. zł NIE 2-5% NIE 2-14 dni


Powyższe wyniki wskazują, że najlepszą wagą jest... No właśnie - odpowiedź na to pytanie jest trudna, nawet opierając się na powyższej analizie. Trzeba pamiętać, że każda waga ma swoje zalety i wady. Np. korzystając z wagi osiowej, nie możemy sprzedawać węgla, ale z kolei waga najazdowa nie odpowie nam na pytanie, jaki nacisk wywiera oś na jezdnię. Jak sami widzicie, podstawowym pytaniem jest: "jakie jest przeznaczenie wagi", a dopiero w dalszej kolejności zasadna jest dyskusja na temat zalet i wad czy to wagi osiowej, czy najazdowej, czy też podkładkowej.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena