Na budowę sprzęgła składa się człon napędzający – tzw. czynny, który zainstalowany jest na wale napędzającym, członu napędzanego – biernego, zainstalowanego na wale napędzanym oraz innych elementów łączących całą konstrukcję. Elementem łącznym może być jedna lub więcej części maszynowych lub jakiś inny czynnik. Np. sprzęgła hydrokinetyczne wykorzystują inny czynnik, który w tym przypadku jest cieczą (przeważnie jest to olej lub woda). W przypadku tego rodzaju sprzęgła, ruch obrotowy z elementu czynnego do biernego jest przenoszony za pośrednictwem cieczy.
Kolejnym, ciekawym i specyficznym rodzajem sprzęgła jest sprzęgło wychylne zwane także sprzęgło Cardana lub przegub Cardana.
Sprzęgło cardana działa zupełnie inaczej niż sprzęgła hydrokinetyczne.
Sprzęgło Cardana zbudowane jest z krzyżowego łącznika dzięki czemu, takie połączenie pozwala na przeniesienie mocy pomiędzy wałami znacznie odchylonymi względem siebie.
Dzięki zastosowaniu sprzęgieł, zespoły układu napędowego, silniki oraz inne mechanizmy robocze można wykonywać w postaci odrębnych zespołów maszyn i urządzeń, a następnie łączyć je za pomocą montażu. Zastosowanie różnego rodzaju sprzęgieł daje bardzo duże możliwości przy konstruowaniu maszyn, ponieważ, niektóre, bardzo skomplikowane konstrukcje byłyby niemożliwe do wykonania.