Pierwszym rodzajem przekładni pasowych są przekładnie pasowe z pasami płaskimi a drugim przekładnie pasowe wykorzystujące pasy zębate.
Wykorzystanie i użycie konkretnego rodzaju pasa w przekładni pasowej jest uzależnione od wielu czynników.
Wraz z rozwojem technologii tworzyw sztucznych, coraz szersze zastosowanie w budowie maszyn znajdują gumy i kompozyty, które wykorzystuje się do budowy przekładni, gdzie do przenoszenia mocy wykorzystuje się pasy zębate. Przekładnie wykorzystujące tego rodzaju pasy są w stanie przenosić duże moce, są bardzo sprawne i charakteryzują się dużą niezawodnością.
Ich dodatkową zaletą jest to iż dodatkowo zabezpieczają całą przekładnie przed przeciążeniem układu spełniając funkcję sprzęgła poślizgowego. W przekładniach z pasami zębatymi, pas o przekroju trapezoidalnym wypełnia koło pasowe, a konkretniej - klinową przestrzeń, tworząc tym samym powierzchnię styku pomiędzy pasem o kołem.
W budowie różnego rodzaju maszyn, bardzo często stosuje się przekładnie wielopasowe, w których na jednym kole z wieloma klinowymi żłobkami pracuje kilka pasów. Przekładnie klinowe służą do przekazania napędu na niewielkie odległości (do 10 m). Zaletą takich przekładni jest zwarta konstrukcja i cicha praca.
Przekładnie z pasami płaskimi stosowane są do przenoszenia napędu na dalsze odległości - pasy transportowe, nawet do kilkudziesięciu metrów.
Bardzo często znajdują zastosowanie w agrotechnice. Większość maszyn rolniczych, służących do transportu różnego rodzaju materiałów na dalsze odległości stosuje się taśmy transportujące.
Dawniej powszechnie stosowane w pędniach - zintegrowanych napędach urządzeń przemysłowych. Koło pasowe przekładni z pasem płaskim mają kształt baryłkowy, który zapobiega zsuwania się pasa z koła. Przekładnie pasowe z pasami płaskimi, niegdyś w powszechnym użyciu, dziś używane są sporadycznie.