Innymi słowami, przekładnia pasowa to koła pasowe połączone ze sobą elastycznym pasem. Jedno koło pasowe nazywane jest kołem biernym a drugie koło pasowe, to czynne.
W przekładniach pasowych przekazanie napędu z koła na pas i z pasa na koło odbywa się dzięki połączeniu ciernemu pomiędzy tymi elementami poprzez elastyczny pas, który niestety jest również najsłabszym elementem całej konstrukcji przekładni pasowej.
Obliczenia wytrzymałości przekładni pasowej opierają się głownie na sprawdzeniu wytrzymałości pasa na rozciągnięcia. W rzeczywistości, teoretyczne przełożenie obliczane przy projektowaniu przekładni jest zmniejszane o poślizg jakiemu ulega pas przez obciążenie, naciąg i zużycie tego elementu.
Pasy przekładni pasowych zazwyczaj wykonuje się ze skóry (płaskie), tkaniny, gumy lub z gumy zbrojonej tkaniną lub stalowymi linkami.
Koła pasowe znajdują zastosowanie w przemyśle i rolnictwie, jednym z wielu urządzeń wykorzystujących tego rodzaju technologie jest motoreduktor.
Podczas eksploatacji przekładni pasowej pasy ulegają dwojakiemu zużyciu.
Głównym czynnikiem wpływającym na zużycie pasa jest odkształcanie. Pas podczas swej pracy jest rozciągany, odkształca się czyli po prostu wydłuża. Aby maszyna prawidłowo pracowała, przekładnia pasowa – koło pasowe musi być stale naciągane.
Drugim efektem starzenia się pasa jest utrata jego wytrzymałości na rozciąganie spowodowana, strzępieniem się, drobnymi pęknięciami, przerwaniem elementów zbrojących itd. Z obu powodów pasy muszą podlegać okresowej wymianie. Częstość wymiany specyfikuje dokumentacja każdego urządzenia, które wyposażone jest w koło pasowe i przekładnie.