Jest oczywiste, że jeśli masz słabe umiejętności komunikacji (co odnosi się również do aktywnego słuchania) Twoja efektywność będzie znacznie obniżona, ponieważ brakowało Ci będzie narzędzi potrzebnych do skutecznego wywierania wpływu, negocjacji i perswazji czyli tego wszystkiego, co musisz mieć, by osiągnąć sukces.

Data dodania: 2007-11-05

Wyświetleń: 3867

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nie ma żadnej cudownej recepty na skuteczną rozmowę w interesach… bardzo ważne jest poświęcenie wyłącznej uwagi rozmówcy. Nic nie schlebia nam bardziej niż to. Były rektor Harvardu Charles W. Eliot

Jest oczywiste, że jeśli masz słabe umiejętności komunikacji (co odnosi się również do aktywnego słuchania) Twoja efektywność będzie znacznie obniżona, ponieważ brakowało Ci będzie narzędzi potrzebnych do skutecznego wywierania wpływu, negocjacji i perswazji czyli tego wszystkiego, co musisz mieć, by osiągnąć sukces.

W związku z powyższym musisz nauczyć się aktywnego słuchania, by zrozumieć drugą osobę (Twojego Klienta w przypadku, gdy prowadzisz własną firmę), by jak najszybciej domyślić się czego ona oczekuje od Ciebie oraz by uniknąć nieporozumień.

Kiedy słuchasz innych, słuchaj nie tylko słów, ale również działań. Słuchaj nawet braku słów i braku działań. Usłysz ciszę, brak ruchu. To również coś znaczy. Mówienie nigdy nie jest niewinne; zawsze coś odkrywa lub ukrywa. Czasami mówienie więcej ukrywa niż odkrywa. Dudley Lynch, David Neenan

Poniżej kilka rad jak poprawić zdolność aktywnego słuchania

1.Zacznij od zrozumienia jaki jest Twój styl komunikowania się
To pomoże Ci wywołać odpowiednie wrażenie na innych. Postaraj się zauważyć jak inni Cię odbierają. Dopasuj się do każdego w komunikacji. Nie znaczy to, że masz udawać i nie być sobą, po prostu wykorzystaj swoją osobowość w każdym kontakcie inaczej. Jeśli Twój klient jest spokojnym, opanowanym i statecznym człowiekiem nie pokazuj mu za wszelką cenę, jaki Ty masz ognisty temperament. Oczywiście entuzjazm jest bardzo ważny ale zbyt wyeksponowany może razić tego typu klienta.

2.Bądź aktywnym słuchaczem
Ludzie mówiąc używają 100 do 175 słów na minutę. Aktywny słuchacz może odbierać od 600 do 800 słów na minutę. Aktywne słuchanie polega na zadawaniu sobie pytań: dlaczego on to mówi, jaki ma cel, jak rozwiązać ten problem, zobaczyć jak mówiąca osoba się czuje itd.
Ćwicz aktywne słuchanie poprzez np. powtarzanie sobie w myślach głównego wątku wypowiedzi Twojego rozmówcy.

3.Używaj mowy ciała inteligentnie

Słowa mniej znaczą od tego w jaki sposób Twoje ciało przekazuje treści. Bądź tego świadomy przy każdej rozmowie. Mowa ciała świetnie pokazuje czy naprawdę słuchasz swojego partnera czy myślisz o zupełnie czymś innym

4.Parafraza czyli zareaguj na wypowiedź!

Pamiętaj! Nie zawsze to co Ty słyszysz jest tym, co ktoś powiedział! Nasze osobiste przeżycia, uczucia, wierzenia i osądy mogą zniekształcić treść wypowiedzi rozmówcy. Powtarzaj wypowiedzi rozmówcy swoimi słowami (przynajmniej w tych najważniejszych kwestiach), by upewnić się, że dobrze zrozumiałeś



Dobry słuchacz:
1. jest świadomy wszystkich znaków jakie przekazuje mu rozmówca (ton głosu, akcent, postawa ciała)
2. słucha umysłem, sercem i duszą
3. słucha informacji zawartych nie tylko w słowach ale także w kontekście
4. jest świadomy własnych uczuć wywołanych poprzez słowa rozmówcy

W których z tych punktów jesteś mocny, w których najsłabszy???

Co jeszcze cechuje dobrego słuchacza?
1. zachęcanie do dalszej rozmowy frazami typu: „No i co jeszcze?”. „Mów dalej”
2. zadawanie pytań prowadzących do dokładniejszej precyzji tego, co rozmówca chce nam przekazać
3. potwierdzaj, że słuchasz np.: „Tak”, „To wszystko jasne”, „Acha”, „Prawda”
4. unikaj całkowitej ciszy


I na koniec pewna pouczająca historyjka, jak to dobrze jest umieć słuchać.

Na pewnym obiedzie Dale Carnegie spotkał sławnego botanika. Rozmowa była fascynująca. Słuchał jak botanik opowiada o egzotycznych roślinach, eksperymentach itp. Kiedy wyszedł, botanik powiedział gospodarzom, że Dale jest bardzo inteligentny i że jest najwspanialszym rozmówcą. A on przecież prawie się nie odzywał! Oto co mówi sam autor książki „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi”: „Robiłem tylko jedno: słuchałem z uwagą. I on to czuł. I oczywiście sprawiało mu to przyjemność. Uważne słuchanie jest bowiem największym komplementem dla mówiącego(…) powiedziałem mu, że rozmowa sprawiła mi prawdziwą przyjemność i wiele się dowiedziałem- i tak było. Wyraziłem ubolewanie, iż nie posiadam jego wiedzy- i naprawdę żałuję.(…) tak więc sprawiłem, że uznał mnie za świetnego rozmówcę, choć tak naprawdę byłem jedynie świetnym słuchaczem i tylko od czasu do czasu zachęcałem go do mówienia.”

Ewelina Daniła

Ewelina Daniła- właścicielka firmy Art Of Business zajmującej się szkoleniami biznesowymi jak i z zakresu samorozwoju.
www.artofbusiness.pl
www.bizneszdusza.blog.onet.pl
Licencja: Creative Commons
0 Ocena