Jeśli nie prowadzisz osiedlowego warzywniaka, to potrzebujesz logo. Jeśli masz logo, ale jest ono przestarzałe, brzydkie, nie pasuje do Twojej firmy, to potrzebujesz nowego. Jasne, ale jak się do tego zabrać?

Data dodania: 2011-10-03

Wyświetleń: 1640

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

1. Kto mi zrobi logo?

Poszukiwanie właściwego wykonawcy to pierwszy problem na Twojej drodze. Jeśli nie masz stałego freelancera (osoby pracującej na własną rękę) lub agencji, której zawsze zlecasz projekty graficzne, musisz przedrzeć się przez gąszcz internetowych stron, na których swoje usługi polecają agencje, freelancerzy, studenci i amatorzy.

Nawiąż kontakt z wykonawcami, napisz czego oczekujesz i zobacz, co i za ile są Ci w stanie zaproponować. Przejrzyj ich dotychczasowe projekty. Nie spiesz się, zwróć uwagę na komunikatywność, fachowość i szybkość udzielania odpowiedzi na Twoje pytania. Ważne, żebyś w kontakcie z wykonawcą nie czuł się jak ktoś gorszy tylko dlatego, że nie znasz pojęć graficznych, którymi designer się posługuje. Profesjonalista będzie potrafił przekazać Ci wszystko słowami zrozumiałymi dla ludzi spoza branży. Nie daj sobie też wmówić, że nie powinieneś się o nic martwić, bo na pewno będziesz zadowolony i „jakoś się dogadamy”.

Jeśli wykonawca jest niekontaktowy, nie dotrzymuje terminów telefonów, czujesz się przez niego lekceważony, to uciekaj. Ze współpracy z taką osobą czy agencją nic dobrego nie wyniknie.

2. Za ile?

Określ swój zakres finansowy, to zdecydowanie ułatwi Ci wybór. Nie jest powiedziane, że logo za 4000 zł będzie lepsze od tego za 1000. Ale cena świadczy też o pewnym poziomie. Kupując logo za 300 złotych nie będziesz miał możliwości ingerencji w pracę grafika, na pewno nie dostaniesz dodatkowych projektów wizytówek czy papieru firmowego. Jest też pradopodobieństwo, że Twoje logo firmowe nie będzie zbyt oryginalne i dopracowane. Jeśli zależy Ci na logo tylko do celów internetowych, to faktycznie tańsze rozwiązanie (no, może nie 300 zł, ale do 1000 zł) powinieneś wziąć pod uwagę.

Jeśli Twoje logo ma pojawiać się w druku czy na szyldzie, potrzebujesz też dodatkowych projektów akcydensów oraz chcesz mieć instrukcje stosowania (księgę znaku czy księgę corporate design), to bądź przygotowany na większy wydatek. Ceny rzędu kilku tysięcy za całość prac nie powinny budzić Twojego niepokoju czy zdziwienia – wiele zależy od tego, czy kupisz pakiet z propozycjami z kilku róznorodnych kierunków koncepcyjnych, czy zdecydujesz się na pakiet minimum. Naturalnie cały czas mowa o UNIKALNYM, zaprojektowanym tylko dla Ciebie logo, a nie przerobionym szablonie z internetu.

Pamiętaj, że projektowanie logo, to nie jest godzina pracy przed komputerem. Wielu grafików opracowuje projekty ręcznie, tj. ołówkiem, kredkami itp., a dopiero zadowalające efekty przenoszone są na monitor. Ale to tylko praca końcowa. Dużym nakładem jest analiza Twoich oczekiwań, wartości Twojej firmy, tożsamości wizualnej Twoich konkurentów. Dopiero po tych czasochłonnych procesach można siadać do projektowania. Zatem jeśli ktoś Ci obiecuje logo w 24 godziny, to nie spodziewaj się zbyt wiele.

3. Jak mam uczestniczyć w pracach wykonawcy?

Załóżmy, że wybrałeś swojego wykonawcę. Na pewno zaostaniesz poproszony o wypełnienie formularza (tak zwanego briefu lub briefu kreatywnego – to jest właśnie ten żargon graficznych, którego nie musisz znać) dotyczącego Twojej firmy i Twoich oczekiwań. Dołóż starań, aby możliwie dokładnie i precyzyjnie odpowiedzieć na postawione pytania – robisz to przecież we własnym interesie. Nie oczekuj, że designer będzie wiedział z powietrza, że Twoja firma zamierza podbijać rynek azjatycki oraz że nie lubisz koloru zielonego.

Zastanów się, jakie wartości są ważne dla Twojej firmy, jak chcesz, by była postrzegana. Jak określiłbyś swoją firmę: dynamiczna, tradycyjna, kreatywna, konserwatywna... Pomyśl jacy są Twoi klienci i jacy będą, jeśli zamierzasz poszerzać działalność. Czy są to 50-latkowie kupujący u Ciebie dodatkowe zabezpieczenie emerytalne na straość czy 20-latkowie, którzy zaopatrują się u Ciebie w nowe modele telefonów? Logo musi trafić do Twoich klientów, wzbudzić w nich zaufanie i pozytywne skojarzenia. Zgromadź sobie na kartce dane Twoich obecnych czy przyszłych konkurentów – grafik musi poznać ich logo, aby Twoje się od nich odróżniało.

W formularzu padną pewnie pytania o Twoje preferencje graficzne: może nie chcesz, by logo zawierało niebieskie elementy, albo może nie powinno być okrągłe? Szczere i wyczerpujące odpowiedzi na takie pytania zaoszczędzą Ci rozczarowań i przyspieszą przebieg prac.

4. Po czym poznam czy logo jest dobre?

Jeśli Twój wykonawca się przyłożył, przeanalizował Twoje potrzeby i oczekiwania oraz Twoją konkurencję, a Ty starannie wypełniłeś formularz wstępny i podczas prac na bieżąco dawałeś znać, gdy coś Ci nie odpowiadało, to na pewno logo będzie dobre. Naturalnie wszystko najlepiej weryfikuje życie, więc długofalowe efekty działania loga, jego zdolność do zapadania w pamięć czy przyciągania uwagi, ocenić będzie można z czasem.

Ale są rzeczy, które można ocenić od razu: czy logo dobrze się prezentuje i jest czytelne w małym i dużym wymiarze? Czy kolory nie kojarzą się negatywnie i pasują do Twojej branży (wyobraź sobie różowe logo domu pogrzebowego) i Twojej firmy? I w końcu czy logo naprawdę Ci się podoba.

5. Co z prawami do logo?

Solidni wykonawcy przekazują Ci pisemnie autorskie prawa majątkowe do logo. W taki przekazaniu sformułowane są szczegóły co do wykorzystania logo, jego ewentualnych przeróbek, odsprzedaży, licencjonowania itd. Zwróć uwagę, abyś otrzymał prawa do wykorzystania logo w różnych mediach – oganiczenia w tym zakresie nie są dobrą praktyką.

Pamiętaj, że nie otrzymasz do logo praw autorskich – to nie jest po prostu możliwe, ponieważ prawa autorskie są niezbywalne. Jeśli ktoś zapewnia Cię, że takie prawa Ci przekaże, to wprowadza Cię w błąd.

Moim zamiarem było przekazać Ci na co musisz zwrócić uwagę i jak wygląda w praktyce cały ten proces. Nie wolno zapominać, że lepiej jest zastanawiać się nad wyborem agencji przez dwa tygodnie, niż wybrać pochopnie – raz wprowadzone do użycia logo będzie bardzo ciężko zastąpić innym i nie chodzi tu tylko o koszt finansowy. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki ułatwią Ci podjęcie decyzji.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena