Czym jest logo?
Logo to znak towarowy, wizytówka, kształt, kolor, czcionka firmy. To właśnei logo odróżnia firmę od jej konkurencji. Mówiąc krótko: logo służy do identyfikacji! Trzeba pamiętać, że aby mogło skutecznie pełnić tę funkcję, musi spełniać następujące założenia: być natychmiastowo rozpoznawalne, wzbudzać zaufanie oraz uznanie/podziw.
Co czyni logo dobrym?
Dobre logo wszystkie zadania wspomniane w poprzednim punkcie musi wypełniać zachowując prostotę formy, ponieważ musi nadawać się do druku w różnych wielkościach i kolorach. Dlatego by stworzyć dobre logo potrzebny jest prosty i charakterystyczny koncept, poparty perfekcyjnym wykonaniem. Trzeba przy tym pamiętać, że logo nie musi nawiązywać w żaden sposób do tego, co ma reprezentować. Logo reprezentuje firmę lub markę, ale to usługi lub produkty, które za nim stoją nadają mu treść!
5 głównych cech dobrego logo:
- prostota - logo nie może być skomplikowane z paru powodów: musi być łatwo zapamiętywalne, łatwe do adaptacji w wielu środowiskach oraz druku w różnych barwach, wielkościach i nawierzchniach;
- zapadanie w pamięć - mocne, proste kształty łatwiej zapamiętać, logo ma przykuć uwagę, ale również musi być łatwe do zapamiętania i późniejszej identyfikacji w innych okolicznościach;
- ponadczasowość - trzeba pamiętać, że logo będzie używane przez wiele lat od momentu stworzenia, odpowiedni projekt bez problemu przetrwa próbę czasu oraz nie będzie trudny do ewentualnej rewitalizacji;
- uniwersalność - logotyp musi być tak zaprojektowany, by można było użyć go w wielu sytuacjach, kolorach i rozmiarach, także po odbarwieniu, musi móc funkcjonować poza pierwotnym kontekstem;
- dopasowanie - bardzo ważna jest także by logo było odpowiednie dla podmiotu, który będzie go używał, odpowiednie kształty, kolory i czcionka to podstawa - nie znaczy to przy tym, że musi nawiązywać do branży czy misji swojego właściciela.
Proces tworzenia logotypu
Wywiad z klientem
Przed rozpoczęciem właściwej pracy trzeba wile odwiedzić się na temat firmy, branży, klientów, pracowników oraz pomysłów zleceniodawcy (ankieta w załączniku).
Badania
Ten etap to żmudny proces zbierania informacji o konkurencji oraz technikach, jakimi chcemy osiągnąć zakładany efekt (dobranie kształtów, kolorów czy czcionek pod branżę, cechy charakterystyczne firmy oraz jej klientów)
Konceptualizacja
Stworzenie pierwszej wizji projektu, czas konfrontacji pomysłów z rzeczywistością.
Przemyślenia/Konsultacje
Krótka przerwa jest potrzebna, by nabrać dystansu do swoje pracy oraz zapoznać się z opiniami współpracowników.
Dopracowanie projektu
Czas, w którym na spokojnie dopracowujemy każdy element logo tak, by stanowiło idealne odwzorowanie naszego konceptu.
Konsultacje z klientem
Przedstawienie klientowi pomysłu z objaśnieniami i naniesieniem ewentualnych poprawek.
Prezentacja
Prezentacja logo w jego naturalnym otoczeniu, bardzo pomocna w ocenie jego jakości oraz użyteczności.
Dostarczenie logo oraz pomoc w jego wdrożeniu
Po ostatecznej akceptacji dostarczeniu wszystkich niezbędnych plików, księgi znaku oraz pomoc w kontaktach z drukarnią czy wykonawcą strony internetowej.
Podsumowanie
Taka dawka wiedzy dotyczącej projektowania logo powinna zadowolić każdego laika i początkującego designera, możliwe, że nawet ci bardziej doświadczeni dowiedzą się czegoś nowego.