Najważniejsza cechą pozwalającą na osiągnięcie sukcesu zarówno w biznesie, jak i w życiu prywatnym jest optymizm. Przyczyna jest prosta - optymiści mają nierealistyczne oczekiwania dotyczące ich własnego sukcesu. W rezultacie, są oni skłonni wypróbowywać o wiele więcej możliwości bez pozostawania zniechęconymi w obliczu niepowodzeń. W dodatku, przez swoją nierealistycznie pozytywną postawę są oni skłonni wytrzymać większą ich ilość i dłużej są skłonni kontynuować wykonywanie swojej pracy nawet jeżeli przez dłuższy czas nie przynosi ona rezultatów jakich by oczekiwali, podczas gdy przeciętna osoba już by się na ich miejscu poddała.
Optymizm jest wspaniałą cechą tak długo jak mamy ją pod swoją kontrolą...
Ostudź swój optymizm
Po to aby odnosić sukces w biznesie, a także w każdej innej działalności gdzie Twoje pieniądze są zaangażowane musisz studzić swój optymizm pewną dozą negatywizmu. Musisz być entuzjastyczny jeśli chodzi o możliwe pozytywne strony Twoich inwestycji ale jednocześnie musisz być także sceptyczny, krytyczny i podejrzliwy oraz wymagający jeśli chodzi o wszelkie możliwości w jakie możesz stracić swoje.
Słuchaj negatywnych opinii
Wyszukuj i słuchaj ludzi którzy są negatywnie nastawieni do Twoich pomysłów jakkolwiek błyskotliwe by one nie były. Szukaj pesymistów ponieważ ich poglądy i podejrzenia mogą być bezcenne i mogą zaoszczędzić Ci masę czasu i pieniędzy.
Warto również postawić się w sytuacji, w której sam miałbyś skrytykować swój pomysł przed osobą która pyta Cię o zdanie w jego sprawie. Bądź uczciwy! Kiedy zaczniesz sam krytykować proponowaną przez siebie inwestycję może Cię zadziwić jak zła wydaje Ci się ona w Twoich własnych oczach, pomimo że myślałeś że jest to olśniewający pomysł.
Miej otwarty umysł
Oczywiście nie możesz pozwolić pesymistom aby wywierali na Ciebie zbyt silny wpływ. Po prostu rozpatrz ich punkt widzenia. Słuchaj tego co mają Ci do powiedzenia ale nie koniecznie podążaj za ich radami.
Aby więc wprowadzić bycie negatywnym optymistą w życie:
Po pierwsze: Rozpatrz swoje pomysły jakbyś był zewnętrznym konsultantem, zapytaj sam siebie: „Jakie są wszystkie możliwe ryzyka i słabości związane z danym działaniem?”.
Po drugie: szukaj opinii innych osób, słuchaj zamiast szukać kontrargumentów żeby obronić swój pomysł ale zrozum argumenty przeciwnika. Mogą ci one zaoszczędzić wiele pieniędzy.