Podczas projektowania łożyskowań, dochodzi się do kroku, w którym należy dobrać odpowiednie luzy wewnętrzne łożyska oraz jego pasowania. Aby odpowiednio wykonać ten proces, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki: prędkość obrotową, charakter obciążenia, rodzaj obciążenia.

Data dodania: 2011-09-13

Wyświetleń: 1663

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Prędkość obrotowa

Podczas doboru pasowania bardzo ważnym czynnikiem jest prędkość obrotowa, jaką rozwija łożysko. Szczególnie ważne jest to w przypadku łożysk szybkoobrotowych gdzie pasowanie ciasne jest podstawowym warunkiem umożliwiającym prawidłową pracę. Uniemożliwia pracę bez drgań oraz wibracji oraz utrzymuje wymagane parametry prowadzenia łożyska.

Charakter obciążenia

Wartość oraz charakter obciążenia ma znaczący wpływ na dobór odpowiedniego pasowania łożyska. Brak tutaj tabelarycznych wartości, czy precyzyjnie określonych danych, jednak istnieje kilka ogólno przyjętych reguł. Pasowanie w oprawie zależne jest od przenoszonych obciążeń, dlatego dobierane jest w zależności od ich rodzaju – osiowych, promieniowych czy złożonych.

W przypadku zastosowania dwóch typów łożysk – wzdłużnych oraz poprzecznych, które każde z osobna odpowiedzialne są za przenoszenie obciążeń odpowiednio osiowych oraz promieniowych, ważne jest aby pasowanie było na tyle luźne, aby otwór oprawy nie miał bezpośredniego kontaktu z pierścieniem zewnętrznym. Ta sama zasada tyczy się łożysk kulkowych skośnych czy łożysk baryłkowych. W przypadku występowania obciążeń złożonych (osiowych oraz promieniowych), pasowanie dobiera się tak jak dla łożysk poprzecznych.

Rodzaj obciążenia

Podczas pracy łożyska, działa na nie chwilowe punktowe obciążenie tzw. obciążenie wirujące. Rozróżnia się je na dwie podstawowe odmiany – gdzie wszystkie miejsca na bieżni obciążane są podczas wykonywania jednego obrotu przez łożysko, oraz gdzie obciążenie wykonuje ruch wahadłowy obciążając tylko wybrane punkty bieżni. W takim wypadku pierścień wewnętrzny łożyska bezwzględnie musi być pasowany ciasno, ponieważ w innym wypadku, może dojść do tzw. pełzania czyli mimowolnego obrotu pierścienia co znacząco przyspiesza zużycie łożyska. Jeżeli obciążenia posiadają charakter udarowy lub oscylacyjny, pożądane jest ciasne osadzenie zarówno pierścienia wewnętrznego jak i zewnętrznego, co znacząco utrudnia proces montażu oraz ewentualnego demontażu podczas wymiany łożyska.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena