Łożyska oporowe najczęściej stosowane są w walcarkach wielowalcowych, które walcują na zimno, ale również można jest spotkać w giętarkach albo prostownicach. Łożyska oporowe budową przypominają łożyska toczne, wyposażone w wyjątkowo grubościenny pierścień zewnętrzny.

Data dodania: 2011-09-13

Wyświetleń: 1391

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

 Montowane są zazwyczaj w nieruchomych wałach tworząc tzw. walce oporowe. Siły, które przechodzą przez walce robocze przekazywane są za pomocą wału wspierającego do klatek walcowniczych. Łożyska oporowe wykonywane są w wielu rozmiarach oraz rodzajach wykonania, najczęściej jednak są to konstrukcje, które opierają się o łożyska walcowe dwurzędowe oraz łożysk a walcowe trzyrzędowe. Inne odmiany łożysk oporowych oparte są o budowę łożysk igiełkowych lub nawet łożysk stożkowych.

Profil styku pomiędzy wałeczkami a bieżniami przybiera formę logarytmiczną, z tego powodu wytwarzane naprężenia, podczas występowania obciążeń, posiadają o wiele bardziej korzystny rozkład. Pomaga to również, gdy za sprawą zbyt dużego obciążenia powstaje w zespole niewspółosiowość. Środek smarny podawany jest do łożyska za pomocą wału wspierającego, same łożyska oporowe posiadają otwory smarowe a w zależności od wersji również rowki pierścieniowe znajdujące się w pierścieniu zewnętrznym.

Łożyska oporowe walcowe

Oparte są o łożyska walcowe, posiadają dwa lub trzy rzędy wałeczków, występują w wersji z koszykiem lub z pełną liczbą wałeczków. Dostępne są odmiany wyposażone w kołnierz stały, kołnierz pierścieniowy lub bez kołnierza, dzięki czemu charakteryzują się znaczną nośnością promieniową. Nie są one jednak w stanie przenosić obciążeń osiowych, dlatego aby rozwiązać ten problem stosuje się podkładki oporowe. Są najpopularniejszą odmianą łożysk oporowych z tego powodu ich asortyment jest najszerszy.

Łożyska oporowe igiełkowe

Oparte są one na łożyskach igiełkowych jednorzędowych z pełną liczbą wałeczków. Pierścień zewnętrzny występuje w odmianie niezawierającej kołnierza, natomiast pierścień wewnętrzny posiada dwa stałe kołnierze.

Łożyska oporowe stożkowe

Opierają się one na łożyskach stożkowych dwurzędowych, dzięki czemu potrafią przenosić zarówno obciążenia promieniowe jak i osiowe. Są obustronnie uszczelnione za pomocą blaszek ochronnych, rowki smarowe, znajdujące się na wewnętrznej powierzchni bocznej pierścienia wewnętrznego, ułatwiają smarowanie.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena