- zewnętrzne – poza zasięgiem naszego wpływu (konkurencja i ustalane przez nią ceny, zachowania konsumentów, polityka celna i podatkowa)
- wewnętrzne – poziom zatrudnienia i wynagrodzenia, koszty oprogramowania, inne koszty ponoszone przez firmę
Musisz zorientować się jak duża jest Twoja konkurencja i jakie oferuje ceny. Od tego będzie zależała wysokość Twojej marży. Określ wielkość zysków i czas w jakim chcesz je osiągnąć. A potem wybierz jedną z poniższych strategii i zacznij ją realizować w swoim sklepie.
STRATEGIA PENETRACJI RYNKU
- sklep oferuje niskie ceny przez co jest konkurencyjny i zarabia na masowej sprzedaży
- skupia się na poprawie jakości usług i produktów
- cel: wzmocnienie pozycji podmiotu na rynku i szybki wzrost sprzedaży w krótkim czasie
- 2 odmiany - szybka (duże nakłady na reklamę i promocję) i wolna (małe środki przeznaczone na promocję)
Ta strategia powinna doprowadzić do zdobycia szerokiego grona stałych klientów, którzy skuszeni niskimi cenami będą woleli kupować u Ciebie niż u konkurencji. Gdy zyskasz ich zaufanie będziesz mógł stopniowo zacząć podnosić ceny. Większość klientów woli kupić coś drożej u swojego stałego dostawcy niż taniej u zupełnie obcego.
STRATEGIA PRESTIŻOWA
- odwrotnie niż poprzednio sklep skupia się na wąskiej grupie klientów gotowych zapłacić wyższą cenę za produkt (dobra luksusowe)
- cel: osiągnięcie maksymalnych zysków w krótkim czasie, po którym następuje stopniowe obniżanie cen
- zyski osiąga się z każdego, pojedynczego zamówienia
Strategia ta sprawdza się zwłaszcza w przypadku silnych marek, gdy wejście na rynek jest trudne lub w przypadku gdy konkurencja jest niewielka. Dobrze sprawdza się w branży technologicznej, w momencie wprowadzania nowszej wersji produktu.
Stosowanie tej strategii niesie ze sobą ryzyko nieznalezienia nabywców na drogie towary luksusowe oraz wejścia na rynek konkurencji, która oferując niższe ceny odbierze nam klientów
STRATEGIA DOMINUJĄCA
- sklep obniża ceny, koszty obsługi i realizacji zamówienia, dzięki czemu spadają koszty bez obniżania marży
- strategia dobra dla większych sklepów, które mogą sobie pozwolić na spore obniżki kosztów
- prowadzi do eliminacji mniejszych sklepów z rynku poprzez narzucanie określonych cen
- może prowadzić do wojny cenowej
To jaką strategię wybierzesz zależy wyłącznie od Ciebie. Pamiętaj, że ważne jest aby była ona dostosowana do Twoich możliwości.