Modele samochodów zdalnie sterowanych możemy podzielić według kilku kryteriów:

Spalinowy lub elektryczny

Terenowy lub torowy

Napęd na 4 koła lub na 2 koła

Skala 1:8, 1:10, 1:16 lub 1:18

Gotowy do jazdy (RTR) lub zestaw do samodzielnego montażu (KIT)

Data dodania: 2011-05-07

Wyświetleń: 2524

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Rozpoczynając swoją przygodę z modelarstwem RC należy zdecydować, który model będzie dla nas najlepszy, da nam najwięcej frajdy i nie zniechęci np. przy problemach z uruchomieniem silnika. Baczną uwagę musimy zwrócić także na takie czynniki jak dostęp do części zamiennych danego producenta, żeby pierwsza awaria nie oznaczała pożegnania z modelem. Często właśnie tak się dzieje w przypadku tanich modeli kompletnie nieznanych producentów. Dlatego warto zakupić model droższy (co wcale nie znaczy drogi) i lepszy jakościowo, który będzie nam służył naprawdę długo.

Spalinowy czy elektryczny

Jeżeli nigdy nie mieliśmy do czynienia z modelami zdalnie sterowanymi najrozsądniej zdecydować się na model elektryczny. "Elektryk" jest znacznie prostszy w obsłudze - naładowany akumulator to praktycznie wszystko, o co musimy zadbać przed pierwszą przejażdżką. W zestawach RTR modeli elektrycznych najczęściej jest wszystko, czego potrzebujemy do jazdy (z wyjątkiem 8szt baterii AA do nadajnika). Z takim zestawem poradzi sobie dosłownie każdy, nawet bardzo młody adept modelarstwa.
Nie znaczy to jednak, że o elektryczny model nie trzeba dbać. Wręcz przeciwnie. Podzespoły, zwłaszcza elektronika, nie są niezniszczalne i wymagają szczególnej opieki. Trzeba zwracać uwagę, aby model nie zarastał błotem, smarować podzespoły, które tego wymagają (m.in. kielichy, czy dyferencjały) i przede wszystkim aby na elementy elektryczne nie dostawała się woda. Oczywiście niewielkie ilości wody są nieszkodliwe, ale jazda po głębokich kałużach może zakończyć żywot elektroniki.
Jeśli chodzi o osiągi modeli elektrycznych to w zestawach gotowych do jazdy dostajemy najczęściej model, który osiąga 35-40km/h. Prędkość taka może nie oszałamia, ale biorąc pod uwagę niewielkie rozmiary modelu pozwala na świetną zabawę. Czas jazdy modelem elektrycznym ściśle zależy od pojemności zasilającego go akumulatora i waha się w granicach 7-15 minut. Warto dokupić 1-2 zapasowe pakiety (akumulatory) i wymieniać je podczas wypadu z modelem. Ładowanie pakietów przy użyciu standardowej ładowarki dołączanej do modelu trwa stosunkowo długo (około 10h). Rozwiązaniem tutaj jest zastosowanie ładowarek profesjonalnych, w których prąd ładowania można dowolnie ustawiać i ładować jeden pakiet nawet w godzinę.
Praktycznie każdy model elektryczny można bez przeszkód ulepszać. Tuning polega na wymianie poszczególnych elementów, tak mechanicznych jak i elektrycznych. Aby zwiększyć osiągi modelu najprościej wymienić jednostkę napędową, czyli silnik (oraz regulator obrotów dostosowany do nowego silnika). W fabrycznych zestawach montowane są proste silniki szczotkowe. Bardzo popularne w ostatnich czasach silniki bezszczotkowe (trójfazowe) zapewniają ogromny przypływ mocy. Często konieczna staje się także wymiana niektórych elementów zawieszenia i przeniesienia napędu tak, aby dostosować konstrukcję do większych przeciążeń. Modele wyposażone w mocne silniki bezszczotkowe śmiało mogą rywalizować z modelami z napędem spalinowym.
Wyższym stopniem skomplikowania są właśnie modele z napędem spalinowym. Zasadnicza różnica w stosunku do modeli elektrycznych to silnik Nitro na specjalne modelarskie paliwo z 16-30% zawartością nitrometanu. Najistotniejszym parametrem w silnikach montowanych w modelach samochodów jest ich pojemność skokowa, która mówiąc w skrócie określa moc (przynajmniej w serii silników jednego producenta - czym większa pojemność, tym większa moc silnika).
Model spalinowy zaraz po zakupie nie nadaje się jeszcze do normalnej jazdy. Silnik powinien zostać dotarty. Jeśli pominie się tę czynność żywotność silnika skróci się drastycznie i niemal na pewno będą ciągłe problemy z prawidłową regulacją. Proces docierania jest w każdym silniku podobny i ma na celu odpowiednie spasowanie ze sobą podzespołów silnika podczas pracy przy bogatej mieszance (dużo paliwa, mało powietrza). Silnik dociera się przy ustawieniach fabrycznych silnika. Po pierwszym uruchomieniu silnik powinien wypalić jeden zbiornik paliwa na wolnych obrotach, stojąc w miejscu. Drugi i trzeci zbiornik wypalamy jeżdżąc po okręgu nie przekraczając połowy maksymalnej prędkości, Czwarty zbiornik jeździmy już rozpędzając model do prędkości maksymalnej. Kolejną czynnością jest regulacja wysokich obrotów poprzez przykręcenie iglicy o 1/2 obrotu i kontrolowanie temperatury silnika, która nie powinna przekraczać 110oC. Przy docieraniu najlepiej kierować się instrukcją dołączoną do modelu. Powyższe wskazówki są tylko uogólnionym przykładem.

Warto wspomnieć o akcesoriach potrzebnych do zabawy modelem spalinowym, których często nie znajdziemy w zestawie:

Grzałka do podgrzewania świec (klips) z ładowarką - niezbędne narzędzie, bez niej nie odpalimy silnika, służy do rozgrzania świecy żarowej. Zasilana jest akumulatorem 1,2V najczęściej w rozmiarze SC.

Paliwo - w zależności od pojemności silnika z zawartością 16-30% nitrometanu

Klucz do świec - klucz nasadowy służący do wykręcania/wkręcania świec

Akumulatorki AA "paluszki" - najczęściej potrzeba 12szt. w tym 8szt. do nadajnika i 4szt. do odbiornika (modelu). W odbiorniku możemy zastąpić akumulatorki AA specjalnym pakietem 6V złożonym z 5szt akumulatorów 2/3A

Termometr laserowy - nie jest konieczny, ale bardzo przydaje się przy regulacji silnika

Butelka na paliwo - znacznie ułatwia napełnianie zbiornika paliwem



Carisma M14 Mitsubishi Lancer WRC 2006 1:14 RTR





Gotowy do jazdy model samochodu on-road.

- Proporcjonalne sterowanie 27MHz AM (pistoletowy nadajnik z wymiennymi kwarcami w komplecie)
- Napęd na tylną oś z dyferencjałem
- Szybkie serwo skrętu
- Silnik elektryczny Sport Motor R380
- Amortyzatory na przednich kołach oraz centralny na tylną oś
- Opony gumowe zapewniające dobrą przyczepność
- Zasilanie modelu akumulatorem NiMH 7,2V o pojemności 1200mAh
- 8 baterii AA do zasilania nadajnika w zestawie!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KYOSHO Inferno MP777 Special 2

Model zdalnie sterowany spalinowyNiezbędne doposażenie - paliwo modelarskie
- podgrzewacz do świec
- 12 baterii (akumulatorków) typu AA (paluszki) - do zasilania odbiornika (4 szt.) i nadajnika (8 szt.)

Licencja: Creative Commons
0 Ocena