Trzeba pamiętać, że model spalinowy (nitro), nie jest to autko do którego nalewamy paliwa, włączamy i sobie jeździmy nie interesując się niczym. W modelu takim ogromne znaczenie ma prawidłowa regulacja silnika, dotarcie go jak i późniejsza eksploatacja i dbanie o model (czyszczenie z resztek paliwa itp.).
Jeżeli jeszcze nie posiada się doświadczenia, to bezpieczniej będzie wybrać elektryka, sprawia on znacznie mniej problemów niż model spalinowy a dostarcza tyle samo dobrej zabawy.
Trzeba pamiętać o plusach i minusach każdego z napędów, np. elektryki są stosunkowo ciche (co dla jednych jest plusem, dla innych minusem), modelem elektrycznym kiedy wyczerpie się mu pakiet (baterie) i nie będziemy posiadać następnego, będziemy zmuszeni zakończyć zabawę, gdy w spalinowym po prostu zalejemy kolejny bak.
Dlatego przed zakupem modelu, trzeba spokojnie przemyśleć wszystkie "za i przeciw", w razie niejasności dopytać o coś sprzedawce i dopiero zadecydować o zakupie.
W zależności od zasobności portfela jest bardzo wiele różnych modeli elektrycznych oraz spalinowych. Trzeba sobie odpowiedzieć, czy chce się jeździć 2WD, czy 4WD, chce się pobawić i kupić najprostszy model, czy może średniej klasy, którym później można starować w zawodach?
Tak naprawdę proponowanym na początek jest jakiś najprostszy model off-road i dopiero później w miarę wciągania kupienie lepszego podwozia, które można śmiało ulepszać.
Początkowo błędy będą miały duży wpływ na stan modelu, więc nie warto od razu rzucać się na głęboką wodę, bo zdąży się połamać i poniszczyć wiele części zanim nauczy się jeździć, a im droższy model, tym części również są droższe i mniej dostępne.
Samochody RC mogą być napędzane silnikiem elektrycznym lub spalinowym. W przypadku samochodów spalinowych mamy dodatkowo podział ze względu na rodzaj silnika i co za tym idzie stosowane paliwo. Najczęściej stosowane są silniki żarowe na paliwo modelarskie, będące mieszanką nitrometanu, metanolu i oleju. Samochody o takim napędzie określa się potocznie jako nitro. Drugą możliwością jest silnik na normalną benzynę, dostępną na stacjach benzynowych. Napęd taki stosuje sie jednak praktycznie tylko w największych modelach (skala 1:5) i jest on znacznie mniej popularny. Jeśli w opisie modelu spalinowego nie zaznaczono wyraźnie, że jest to model benzynowy, to można przyjąć, że będzie to model nitro.
Wybierając między modelem elektrycznym a spalinowym, należy wziąć pod uwagę, że
modele spalinowe są głośne i często uciążliwe dla osób postronnych. Próba jeżdżenia takim modelem w ogrodzie przy domu lub na podwórku pod blokiem może się spotkać z uzasadnionym protestem sąsiadów
modele nitro wymagają dość drogiego paliwa modelarskiego, w związku z czym koszt ich utrzymania jest wyższy niż w przypadku modeli elektrycznych lub benzynowych
modele nitro są bardziej wymagające pod względem obsługi: niezbędna jest regulacja silnika, zalewanie go po jeździe odpowiednim olejem, czyszczenie filtra powietrza
czas jazdy modelem elektrycznym ograniczony jest pojemnością akumulatora i wynosi zazwyczaj od 10 do 30 minut. Chcąc jeździć dłużej musimy kupić więcej akumulatorów
modele spalinowe, ze względu na konstrukcję podobną do dużych samochodów, mają swój urok, który dla wielu osób jest czynnikiem przesądzającym o wyborze właśnie tego typu modelu
W przypadku wątpliwości, który rodzaj modelu bardziej nam odpowiada, najlepiej jest zobaczyć na żywo, w czasie jazdy, modele spalinowe i elektryczne.
Kolejna decyzja, którą trzeba podjąć wybierając model, uzależniona jest od rodzaju nawierzchni po której będziemy jeździć. Musimy wybrać między modelem on-road (torowym) i off-road (terenowym). Trzeba podkreślić, że modele on-road wymagają raczej gładkiej nawierzchni - wykładziny lub asfaltu. Może to być parking przed sklepem lub alejki w parku, ale już placyk z kruszących się, betonowych płyt nie sprawdzi się jako nawierzchnia dla modeli torowych.
Modele terenowe poradzą sobie bez problemu na każdej nawierzchni, ale nie są tak precyzyjne w prowadzeniu jak modele torowe, oraz osiągają nieco mniejsze prędkości
Po ustaleniu podstawowych preferencji, czas zapoznać się z najbardziej popularnymi klasami modeli, żeby móc sprecyzować odpowiedź na pytanie, jaki model wybrać.
W modelarstwie samochodowym RC mamy do czynienia z całą gamą modeli różniących się przeznaczeniem, rozmiarem i stopniem zaawansowania. Poniżej omawiamy najpopularniejsze rodzaje modeli, dla każdego z nich podając reprezentatywne przykłady.
Elektryczne modele torowe 1:12
Bardzo widowiskowe modele przeznaczone przede wszystkim do wyścigów po wykładzinie. Ich konstrukcja jest zoptymalizowana pod kątem ścigania się i zwraca uwagę swoją elegancką prostotą: napęd na tył, sztywna tylna oś z pojedynczym amortyzatorem, żadnych zbędnych elementów. Ponieważ przeznaczone są dla zawodników, nie występują w wersjach RTR (gotowych do jazdy). Sprzedawane są jako podwozia, do których należy osobno dokupić silnik, regulator obrotów, serwo, radio oraz karoserię. Podwozia dostępne są w wersjach dla 4 i 6 ogniw. Klasa na zawodach LOK to E-12.
Przykłady: Corally SP12X, CRC Carpet Knife, Team Associated RC12L4
Elektryczne modele torowe 1:10
Popularne modele, które nadają się zarówno na zawody jak i do jazdy rekreacyjnej. Dobrze sprawdzają się jako pierwszy model. Wyróżniają się realizmem wykonania, ich karoserie to zazwyczaj pomniejszone kopie prawdziwych nadwozi samochodów sportowych. Modele te napędzane są na cztery koła, napęd przenoszony jest paskiem lub wałkiem. Nadają się do jazdy wyłącznie po wykładzinie lub gładkim asfalcie. Jedynie odmiany typu rally radzą sobie z nierównościami terenu, jednak są one mniej popularne. Na zawodach LOK elektryczne torówki startuja w klasach E-10TC 540, E-10TC Spec i E-10TC Modified.
Przykłady: Hot Bodies Cyclone, Team Associated TC5, XRAY T2
Modele torowe nitro 1:10
Spalinowe torówki, podobnie jak ich elektryczne odpowiedniki, mają napęd na cztery koła i charakteryzują sie realistycznym wyglądem. Zazwyczaj wyposażone są w dwubiegową, automatyczną skrzynię biegów. Na zawodach LOK startuja w klasie IC-10TC.
Przykłady: HPI Nitro RS4 Evo, Serpent Impulse, Ofna CD3
Elektryczne buggy 1:10
Off-roadowe ścigacze w wersji elektrycznej. Dostępne są zarówno modele 2WD z napędem na tył jak i modele z napędem na wszystkie koła. Przeznaczone są do wyścigów po terenowych torach, nie boją się też skakać. Ze względu na niewielki prześwit nie nadają się na zupełne bezdroża. Na zawodach LOK elektryczne buggy startują w klasach ET-10 2WD oraz ET-10 4WD.
Przykłady: Team Losi XXX, Team Associated B4, Yokomo MR-4BX
Stadium trucki 1:10
Stadium trucki to terenowe wyścigówki z napędem 2WD. Ich prosta konstrukcja czyni je doskonałymi kandydatami na pierwszy model terenowy. Elektryczne stadium trucki mają konstrukcję podobna do elektrycznych buggy 2WD, mają jednak większe i szerzej rozstawione koła oraz inne karoserie. Producenci często wypuszczają bliźniacze modele elektrycznego buggy i stadium trucka, oparte na tej samej platformie. Przykładem są tu modele XXX (buggy) i XXX-T (truck) firmy Losi. Przepisy LOK niestety nie przewidują na zawodach w Polsce klasy dla stadium trucków. W innych krajach, a szczególnie w USA, stadium trucki to wciąż jedna z najliczniej obsadzonych klas na zawodach.
Przykłady: Team Losi XXX-T (elektryczny), Traxxas Rustler (nitro i elektryczny), Team Associated GT2 (nitro)
Elektryczne monster trucki
Elektryczne monster trucki to modele przede wszystkim do jazdy rekreacyjnej. Nie są stworzone do ścigania sie, ale za to bardzo dobrze radzą sobie w trudnym terenie. w przeciwieństwie do stadium trucków mają zazwyczaj napęd na cztery koła, są też większe i cięższe - często nie ustępują rozmiarami swoim odpowiednikom w wersji nitro. w wielu modelach tej klasy stosuje sie dwa silniki oraz zasilanie napięciem 14.4V, uzyskiwanym z dwóch standartowych pakietów 7.2V. w modelach tych bardzo dobrze sprawdzają się silniki bezszczotkowe.
Przykłady: Traxxas E-Maxx, Kyosho Twin Force, Cross Tiger
Modele torowe nitro 1:8
Najszybsze spośród modeli RC, standartowo osiągające prędkości powyżej 100km/h. Przeznaczone wyłącznie do wyścigów, wymagające odpowiednio przygotowanych torów i raczej nie nadające się dla poczatkujących. Na zawodach LOK startują w klasie IC-8 Sport.
Przykłady: Serpent 950, Kyosho Evolva, Mugen MRX-4
Nitro buggy 1:8
Off-roadowe ścigacze w wersji spalinowej. Charakteryzują się napędem na wszystkie koła. Nie posiadają skrzyni biegów, za to wyposażone są w centralny dyferencjał. Dzięki korzystnemu stosunkowi mocy silnika do masy modelu są mistrzami dalekich skoków. Wprawdzie stworzono je do wyścigow, ale dają też sporo frajdy z jazdy rekreacyjnej. Ze względu na mały prześwit oraz wąskie koła ich żywiołem są tory o gliniastej lub szutrowej nawierzchni, a nie kompletne bezdroża. Klasa na zawodach LOK to IC-8T.
Przykłady: XRAY XB8, Kyosho Inferno, Ofna Hyper
Nitro monster trucki 1:8
Najbardziej popularna klasa modeli. Wprawdzie ze względu na ich popularność utworzono dla nich klasy na zawodach (IC-8MT Standard i IC-8MT Open), jednak ich konstrukcja predysponuje je przede wszystkim do rekreacyjnej jazdy po bezdrożach lub zabawy na skoczniach i rampach. Monster trucki mają napęd na wszystkie koła i prawie zawsze wyposażone są w 2 lub 3 biegową automatyczną skrzynię biegów. Dzięki takiemu rozwiązaniu napędu, ogromnym kołom oraz dużemu prześwitowi radzą sobie świetnie w najtrudniejszym terenie i w każdych warunkach pogodowych. Doskonale nadają sie do skoków. Są niesamowicie wytrzymałe, ale też dosyć ciężkie. Spalinowe monster trucki są bezdyskusyjnie najbardziej widowiskowymi modelami RC.
Przykłady: HPI Savage, Traxxas T-Maxx, Team Losi LST
Nitro truggy 1:8
Połączenie nitro buggy i monster trucka, przeznaczone głownie do wyścigów. Z modeli buggy pochodzi podwozie i napęd, z monster trucków wzięto duże koła o szerokim rozstawie i karoserię. W ten sposób uzyskano model, który łączy w sobie zalety obydwu tych klas. Truggy nadają sie równie dobrze do ścigania jak i jazdy rekreacyjnej. Na zawodach LOK startują w klasie IC-8 MT Truggy.
Przykłady: Kyosho Inferno ST, Ofna Jammin' X1-CRT, HPI Hellfire
Nitro truggy 1:12
Mniejsze wersje modeli truggy. Konstrukcyjnie wzorowane są na modelach 1:8, różnią się jedynie mniejszymi rozmiarami i mniejszymi pojemnościami silników. Doskonale sprawują się na torach, zwłaszcza ciasnych i krętych. Ze względu na mniejsze moce silników nie rozwijają takich prędkości jak truggy czy buggy 1:8, ale nadrabiają to zwrotnością.
Przykłady: Jammin' CRT.5, Hyper Mini ST
Wspinacze skałkowe
Modele przeznaczone na najtrudniejszy teren. Potrafią wspinać się na bardzo strome wzniesienia i pokonywac przeszkody, które są nie do przebycia dla jakichkolwiek innych modeli. Silniki i przekładnie dobierane są tak, aby uzyskać duży moment obrotowy i niewielką prędkość.
Przykłady: Axial AX10 Scorpion, PTI Goliath Rock Crawler
Mini i mikro
Osobną grupę stanowią modele mikro, czyli w skalach 1:16 i mniejszych, aż do 1:36. Mikrusy dostępne są zarówno spalinowe jak i elektryczne, torowe jak i terenowe. W tym momencie trudno wśród nich wprowadzić jakiś podział. Możemy spodziewać się, że wraz z dojrzewaniem tego segmentu pojawią się wyraźne klasy modeli, tak jak ma to miejsce w skalach od 1:12 do 1:8.
Przy zakupie modelu samochodu RC mamy do wyboru kilka możliwości. Postaramy się omówić je pokrótce, podając odpowiednie odnośniki.
Zakup w sklepie w Polsce
Zdecydowanie najprostszy, najpewniejszy i najszybszy sposób. Jeśli tylko wybrany przez nas model jest w ofercie polskiego sklepu w rozsądnej cenie, zakup w Polsce – osobiście lub przez Internet - jest najlepszym wyjściem.
Polecamy następujące, sprawdzone sklepy:
- RCworld.pl – modele firm OFNA / Hobao, CEN, Schumacher / Nanda Racing, Thunder Tiger i inne
- R/C Modelsport – modele firm Kyosho, Mugen Seiki i Traxxas
- Rojna.pl – modele firm Traxxas, Team Associated, Tamiya i inne
- HPI – modele firm HPI, Hot Bodies i LRP
- Proxima / rcracing.pl – modele firm Xray, Robitronic, Axial, Yokomo, Team Losi, Team Magic, Technokit
- Defena – modele firm Corally, Serpent, GS Racing
Zakup w sklepie internetowym za granicą
W przypadku, gdy oferta polskich sklepów nas nie zadowala, można z powodzeniem dokonać zakupu przez Internet za granicą. Należy jednak pamiętać, że:
do ceny modelu trzeba doliczyć koszty przesyłki, ewentualnie inne koszty naliczane przez sklep - wskazane jest wnikliwe przeczytanie regulaminu sklepu
w przypadku sprowadzania spoza Uni Europejskiej, Urząd Celny naliczy 22% podatku VAT, który będziemy musieli uiścić (w złotówkach) przy odbiorze przesyłki.
wybierając najtańszą formę przesyłki nie mamy możliwosci jej śledzenia i musimy się liczyć z czasem oczekiwania nawet kilku tygodni
Powyższe ddatkowe koszty trzeba koniecznie wziąć pod uwagę porównując ceny zagranicznych sklepów z polskimi. Jeśli pomimo tego decydujemy się na zakup za granicą, polecamy następujące sprawdzone sklepy, które wysyłają towar do Polski:
- Stormer Hobbies
- Tower Hobbies
- RC Mart
Zakup za granicą przez pośrednika
Jeśli nie znamy języka lub po prostu nie chcemy samodzielnie zajmować się formalnościami związanymi z zakupem za granicą, możemy skorzystać z usług pośrednika. Ich oferty można znaleźć na forum rcauto.
Zakup z drugiej ręki
Często po sezonie zawodnicy sprzedają swoje modele, dodając do nich zazwyczaj mnóstwo części zamiennych oraz tuningowych. Trzeba podkreślić, że zakup modelu używanego od zawodnika daje nam pewność, że model był w dobrych rękach. Fakt, że nie kupujemy od przypadkowej osoby dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo tranzakcji. Oferty zawodników możemy przejrzeć miedzy innymi na forum rcauto.
Alternatywą jest zakup używanego modelu na Allegro czy eBay. W tym wypadku trzeba się już liczyć z wiadomym ryzykiem.