Pierwsze uruchomienie motoru należy przeprowadzić na bardzo bogatej mieszance. W tym celu, obydwie śruby regulacyjne należy wykręcić na 2 obroty. Silnik uruchamiamy na krótki okres, zwykle na pięć minut. Podczas pierwszego cyklu należy wprowadzać silnik na różne obroty, ale nie najwyższe. Stosujemy cykle minutowe, na przemian dla średnich i niskich obrotów. Po pierwszym cyklu należy zgasić silnik i zaczekać do całkowitego ostygnięcia.
Podczas drugiego uruchomienia można już na chwilę wprowadzić silnik na wysokie obroty. Następnie należy powtórzyć procedurę początkową. Po kolejnych pięciu minutach należy wyłączyć i wystudzić silnik. Należy przeprowadzić jeszcze jedno uruchomienie, tak by przepalić jeden zbiornik paliwa.
W trzecim cyklu sprawdzamy zachowanie się silnika na otwarcie przepustnicy i pracę na jałowym biegu.
Jeśli motor dobrze wchodzi na obroty, należy ustawienia iglic pozostawić bez zmian. Jeśli silnik nie pracuje równo na jałowym biegu, należy minimalnie przykręcić śrubę LO. Teraz należy zrobić przegląd zerowy i sprawdzić, czy nie poluzowały się śruby mocujące silnik lub inne elementy modelu.
Teraz można już rozpocząć docieranie w locie. Najlepszym do tego okresem jest jesień lub wiosna, gdy temperatury powietrza nie są zbyt wysokie. Pierwszy lot dobrze jest wykonać na średnim gazie, bez mocnego gazowania. Po dwóch spokojnych lotach rozpoczynam regulacje.
Regulacja DLE-55
Po uruchomieniu i rozgrzaniu na średnich obrotach, wprowadzam silnik na wysokie obroty. Przykręcam dyszę Hi, by doprowadzić do maksymalnych obrotów i cofam o 1/4 obrotu. Następnie trzymam silnik na wysokich obrotach przez ok. 30 s. Motor powinien pracować równo przez cały ten czas. Jeśli zwalnia, należy wzbogacić mieszankę śrubą Hi.
Następnie cofam przepustnicę stopniowo, aż silnik będzie wchodził w cykl 4-taktowy, z powodu przelania. Następnie przykręcam dyszę Lo, by uzyskać pracę 2-taktową. Znów przymykam przepustnicę i znów reguluję Lo, aż do biegu jałowego. Teraz sprawdzam reakcję silnika, na szybkie otwarcie przepustnicy. Jeśli jest zbyt wolne i opóźnione, minimalnie wzbogacam mieszankę, odkręcając Lo.
Ustawienia sprawdzam w locie. Po przepaleniu zalecanej ilości mieszanki z olejem mineralnym należy wymienić świecę zapłonową, która po docieraniu jest mocno "zarzucona".
Kolejna problem, jaki może się pojawić, to wpływ ciśnienia wewnątrz maski silnika na mechanizm regulacyjny gaźnika. Daje się to odczuć w różnych fazach lotu, np. lot na żyletkę, na plecach lub lot pionowy w dół. Można ten efekt usunąć.
Zachowanie silnika Regulacje
Silnik gaśnie podczas przyspieszania Wzbogacić Hi lub Lo
Praca czterotaktowa na małych obrotach Zubożyć Lo
Silnik ma zbyt małą moc w locie Wzbogacić Hi, zubożyć Lo
Silnik przelany w locie Regulacja Lo, tuning gaźnika
Silnik nierówno pracuje na biegu jałowym Zanieczyszczony lub nieszczelny gaźnik
Powyższy tekst opisuje metody stosowane z pozytywnym skutkiem przez autora we własnej praktyce modelarskiej. Stosowanie tych procedur w całości lub w części odbywa się na Twoją własną odpowiedzialność.