W silniku spalinowym olej ma do spełnienia kilka ważnych funkcji, z których najważniejszą jest minimalizacja sił tarcia pomiędzy współpracującymi ruchomymi częściami mechanizmu. Za skuteczność smarowania odpowiada wielkość fizyczna, która nazywa się lepkością i, jako najważniejszy parametr oleju silnikowego, jest zwykle podawana przez producenta na opakowaniu literami większymi, niż nazwa samego oleju, czy jego marka. Są to owe oznaczenia typu 15W30 lub 0W60. Dlaczego są dwie liczby na określenie jednej wielkości? Dlatego, że olej silnikowy pracuje w bardzo skrajnych warunkach: musi działać przy zimowym rozruchu przy -30 stopniach i w upalny dzień na autostradzie, kiedy może rozgrzać się nawet powyżej 150 stopni. Pierwsza liczba określa lepkość na zimno, druga na gorąco. Im większa różnica między nimi, tym lepiej, ale nie jest to najważniejsze dla właściwej pracy silnika.
W nowoczesnych, bardzo wysilonych silnikach decydujące dla wydajności smarowania jest wytrzymałość tworzonego na powierzchniach części silnika filmu olejowego, a ten parametr wymuszany jest przez producentów silników. Dlatego coraz częściej zdarza się spotykać samochody, których producent dokładnie określa, którego oleju należy używać, oraz oleje, na których jest napisane, w jakich typach samochodów należy je stosować. Wielu niezależnych producentów olejów sinkikowych przykłada jednak bardzo dużą wagę do spełniania specyfikacji firm motoryzacyjnych dla konkretnych silników i nierzadko oferuje zamienniki o lepszych parametrach użytkowych, niż produkty dedykowane, czy zalecane, w dodatku w bardziej korzystnych cenach.
Silniki TFSI to jedne z najpopularniejszych jednostek napędowych stosowanych w samochodach z grupy Volkswagena. Charakteryzują się one wysoką mocą i momentem obrotowym, a przy tym pozwalają na oszczędne zużycie paliwa. Jednym z kluczowych czynników, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie silników TFSI, jest olej silnikowy. Dlaczego jego wymiana jest tak ważna?