Pozyskiwanie zaintereseowania użytkowników internetu rozpoczyna się na etapie pomysłu na własną witrynę. Należy rozpocząć od ustalenia, jakiemu celowi ma ona służyć. Jest to podstawowe zadanie twórcy, czy pomysłodawcy witryny. Można zatem publikować w sieci dla własnej satysfakcji, po to tylko, aby ujrzeć w druku własną twórczość. Można publikować po to, aby inni użytkownicy internetu mogli się z nią zapoznać. Praktyka wskazuje na to, że wcześniej czy później pierwsza z wymienionych pobudek zostaje wyparta przez drugą. Publikowanie dla innych jest znacznie bardziej ekscytujące.
Pozostając w grupie witryn niekomercyjnych wymienić trzeba takie, których twórcy liczą na nawiązanie interakcji z odwiedzającymi stonę użytkownikami. Wciąż jednak stoją przed problemem pozyskania zainteresowania internautów przekładającego się na częste i regularne wizyty. Zanim jeszcze witryna pojawi się w sieci należy przemyśleć dwa zasadnicze elementy strategii promocyjnej. Pierwszy z nich to zawartość witryny, na którą składają się w równych częściach tematyka, wygląd i funkcjonalność. To zagadnienia absolutnie podstawowe. Rozwiązanie musi w sposób optymalny łączyć atrakcyjność strony dla użytkowników oraz jej przejrzystość dla internetowych wyszukiwarek. Dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO strona internetowa zawsze zostanie lepiej zaideksowana na przykład przez Googla, niż taka, gdzie optymalizacja została zaniedbana.
Opublikowana już strona powinna gromadzić linki z innych stron. Warto postarać się o tak zwane zaplecze tematyczne, czyli jak największą liczbę linków ze stron o zbliżonej tematyce. Pozwoli to wyszukiwarkom na bardziej precyzyjne indeksowanie naszych treści. Im wyższej jakości zaplecze, tym większa wartość prowadzących do naszej strony linków i tym więsza ilość wartościowych informacji, które oferujemy naszym użytkownikom.