Wyobraź sobie, że jesteś w dalekiej podróży i nagle zapala się kontrolka odpowiedzialna za poziom oleju silnikowego w aucie, w którym jedziesz. Brak odpowiedniego płynu w silniku grozi jego poważnym uszkodzeniem. Jak samodzielnie dolać olej? Wbrew pozorom to prosta i nieskomplikowana czynność, z którą poradzi sobie każdy. 

Data dodania: 2015-02-25

Wyświetleń: 13192

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak dolać olej do silnika w samochodzie – poradnik specjalnie dla kobiet

Po pierwsze – wyłącz silnik i wyjmij kluczyki ze stacyjki

Nigdy nie otwieraj maski, jeśli widzisz, że z wnętrza wydostaje się para lub wycieka jakiś płyn. Możesz się poparzyć! Odczekaj kilka minut i sprawdź ostrożnie temperaturę maski. Nie dotykaj żadnych gorących części silnika.

Rodzaj oleju

Pamiętaj, że nie może być to pierwszy lepszy typ. Musi być on dostosowany do rodzaju silnika i najlepiej jeśli jest identyczny, jak olej, którego resztki znajdują się w silniku. Skąd masz wiedzieć, jaki był wlany? Zazwyczaj osoba, która wymienia lub dolewa płyn umieszcza pod maską naklejkę z oznaczeniem użytego oleju. Poproś w sklepie lub na stacji benzynowej o dokładnie taki sam rodzaj. Jeśli nie ma tej samej marki, sprzedawca powinien doradzić odpowiedni zamiennik. Jeśli nie masz pojęcia, jaki to typ, nie ryzykuj – jedź do serwisu. Tak doradzą Ci, jaki rodzaj oleju użyć (w starych silnikach stosuje się zwykle mineralny, w nowszych półsyntetyczny, a najnowszych syntetyczny). Jeśli użyjesz niewłaściwy typ, może skończyć się to awarią auta.

Co jeśli serwis jest za daleko?

Gdy nagle w podróży zabraknie oleju, najrozsądniejszym wyjściem jest uzupełnienie właściwego zbiornika niewielką ilością oleju półsyntetycznego i udanie się do najbliższego serwisu. Mechanicy informują, że przejechaniu kilku kilometrów nie powinno wyrządzisz szkody.

Gdy znasz rodzaj oleju

Jeśli auto „wystygło”, możesz odkręcić korek wlewu. Zazwyczaj jest żółty, ale – uwaga – niekoniecznie. Poznasz go łatwo po symbolu na nakrętce, który jest taki sam, jak w przypadku kontrolki sygnalizującej na kokpicie w aucie. Może mieć też napis OIL. Po odkręceniu zbiornika dolewaj olej małymi porcjami. Pomiędzy „dolewkami” sprawdź poziom płynu specjalną miarką, która znajduje się baku (wyjmij bagnet, wytrzyj go czystą szmatką lub chusteczką, włóż z powrotem i znów wyjmij). Miarka ma specjalne oznaczenie, dzięki któremu zorientujesz się, czy poziom płynu jest już wystarczający – określa go na ogół ostatnia kreska na bagnecie.

Nie nalewaj zbyt dużo oleju!

Możesz uszkodzić silnik lub katalizator. Jeśli przesadzisz z ilością uzupełnionego płynu, pozostaje ci tylko zgłoszenie się do serwisu.  

Licencja: Creative Commons