Czasy, w których samo posiadanie strony internetowej nazywano e-biznesem dawno minęły. Obecnie, aby osiągnąć sukces w Sieci trzeba temu tematowi poświęcić sporo czasu i energii. Wiąże się to również z pewnymi wydatkami, ale o tym kiedy indziej.

Data dodania: 2006-10-27

Wyświetleń: 5553

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Stworzenie profesjonalnej, dochodowej strony internetowej nie polega na napisaniu kilku artykułów, oprawieniu w "jakieś GIFy" i umieszczeniu na darmowym serwerze. Profesjonalne podejście do e-biznes'u powinno działać jak ludzki umysł - holistycznie obejmować wszystkie rejony działalności internetowej przy równoczesnym uwzględnieniu ich odrębności. Innymi słowy - potrzebne jest dobre "wyczucie" Internetu oraz praktyczna znajomość obszarów, w których przyjdzie nam działać.

Powyższy rysunek przedstawia czynniki skłądające się na e-biznes. Powiedzmy, że jest to wersja uproszczona, dla stron z produktami partnerskimi. Jeżeli bowiem Twój e-biznes miałby działać w ramach firmy, trzebaby tutaj uwzględnić jeszcze aspekty prawne, podatkowe itp.

Przeanalizujmy zatem te podstawowe zagadnienia e-biznesu:

Technologia. Zaczynam od technologii, gdyż w tym punkcie mieści się również punkt "0", czyli w zasadzie sam pomysł na biznes. Zgodnie z pomysłem trzeba dobrać technologię. Pomysł narzuca, czy twoja strona ma być statyczna czy dynamiczna. Czy potrzebujesz sklepu internetowego, czy wystarczy prosty serwis z kilkoma podstronami. Jakiej oglądalności się spodziewasz? Wystarczy tani hosting, czy potrzebujesz serwera dedykowanego? Ile rekordów będzie miała twoja baza danch? Być może PHP i MySQL nie wystarczą i będziesz musiał skorzystać z bardziej wydajnych, ale droższych systemów bazodanowych.Layout. Twoja strona powinna być przejrzysta i czytelna. Szablon strony możesz wykonać samemu, zlecić grafikowi, lub kupić w specjalnych sklepach internetowych. Pamiętaj, że strona (serwis/portal) nie jest dla Ciebie, tylko dla użytkowników. Sprawdź, czy ma dobrą nawigację, czy jest ergonomiczny. Szablon HTML powinien też zawierać jak najmniej kodu, dlatego powinieneś używać kaskadowych arkuszy stylów (CSS).Słowa kluczowe. Powinieneś wiedzieć, na jakie słowa kluczowe Twoja strona powinna być widoczna w wyszukiwarkach internetowych. Wiąże się to z przeprowadzeniem analiz popularności słów kluczowych oraz ich jakości względem Twojego serwisu.Copywriting. Aby twoja strona sprzedawała, powinieneś napisać bardzo perswazyjny tekst reklamowy. Możesz w nim użyć fraz i słów kluczowych opracowanych w poprzednim punkcie. Pamiętaj, aby w tekście zawrzeć korzyści jakie daje Twój produkt/usługa.Optymalizacja. Ten punkt można traktować dwojako.

Po pierwsze - optymalizacja względem użytkownika: przetestuj na znajomych, którzy nie mieli do tej pory styczności z Twoją stroną, czy potrafią się po niej sprawnie poruszać. Jeśli nie, niech doradzą Ci co zmienić.

Po drugie - optymalizacja względem wyszukiwarek internetowych (tzw. SEO). Wyszukiwarki to użytkownicy bez oczu. Potrafią tylko czytać kod HTML. Sprawdź źródło swojej strony - czy nie zawiera zbędnych skryptów JavaScript lub animacji flash, czy cała treść strony jest czytelna po usunięciu tagów HTML?
Pozycjonowanie. Ten punkt również można traktować dwojako:

Pozycjonowanie marki - aby Twój produkt lub usługa były chętnie kupowane, musisz wypromować swoją markę. Jak to zrobić? Długoby pisać... Może po prostu poczytaj o zarządzaniu marką w internecie lub w mądrych książkach ;-)

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach - zainteresuj się szczególnie pozycjonowaniem w Google. Ta wyszukiwarka ma ok. 90% polskiego rynku, a inne mają bardzo podobny do niej algorytm.
Marketing. Tego to już na pewno w jednym zdaniu nie zawrę ;-) Najważniejsze to, aby stworzyć i utrzymać dobrą relację z klientami i przyszłymi klientami. Możesz to zrobić przez newsletter, akcje reklamowe w internecie i poza nim etc... Wszystko zależy od Twojej wyobraźni i wiedzy.

Myślisz że to już wszystko? Wcale nie! Spójrz chociażby na ostatni punkt. Podpowiedziałem Ci, abyś stworzył newsletter. Tym samym znowu wracasz do punktu pierwszego i drugiego (newsletter musi być oparty na jakiejś technologii i mieć dobry layout). Słowa kluczowe możesz pominąć, ale punktu 4. nie (w końcu od tekstu będzie zależało, na ile Twój mailing będzie skuteczny).

Nie chcę Cię przerażać, ale tak będzie cały czas. To jest biznes. Cały czas trzeba coś poprawiać, testować itd... Jeżeli jednak będziesz to robił mądrze, na pewno otrzymasz nagrodę w postaci stale przybywających banknotów NBP :-)

PS. Zostaw swój komentarz do tego artykułu pod tym adresem.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena