Powód 1. Medium Informacji
Prawdopodobnie najważniejszym z pośród powodów, dla których firmy powinny zdecydować się na zawarcie w swoich strategiach również Internetu, jest fakt zmiany przez klientów sposobu poszukiwania informacji. Klienci wciąż odwiedzają sklepy, rozmawiają ze sprzedawcami, przeglądają prasę, porozumiewają się z przyjaciółmi w celu uzyskania informacji o produkcie, itd. Jednak jak dotąd żaden z wymienionych wcześniej sposobów nie mógł poszczycić się dotąd tak ogromnym i szybkim przyrostem zwolenników zdobywania informacji, jakim może poszczycić się Internet. Staje się on dla wielu, pierwszym i podstawowym źródłem zdobywania informacji o produkcie, firmie, itp.
Powód 2. Oczekiwania klientów
Internet nie tylko staje się najlepszą alternatywą w poszukiwaniu informacji, ale także w ciągu kilku następnych lat prawdopodobnym jest, że stanie się OCZEKIWANĄ lokacją w której klienci będą chcieli zdobyć informacje nt. produktu i DOKONAĆ ZAKUPU online. Takie oczekiwania będą mieli zwłaszcza wszyscy ci, którzy obecnie mają po 25 lat i mniej. W wielu krajach, młodzi ludzie dorastają ze świadomością Internetu. Uczą się o nim od młodych lat, więc jest to dla nich codzienność i normalność. Tak więc, kiedy już dorosną i zajmą swoje miejsca w domach i biznesach, normalne dla nich będą oczekiwania obecności każdej firmy w Internecie.
Powód 3. Dostarczanie szerokiej wiedzy o kliencie
Jako narzędzie do pozyskiwania informacji o kliencie, Internet jest niezastąpionym narzędziem. Za każdym razem gdy klient odwiedza stronę internetową, zostawia setki informacji, np.: skąd przyszedł na stronę, co go zainteresowało, jak poruszał się po stronie, gdzie spędził ile czasu, w jakie rzeczy klikał, co dodawał do koszyka, co kupił, oraz mnóstwo innych rzeczy. Co ważniejsze, klient nawet nie zauważa, że te informacje są zbierane, a w dodatku w żaden sposób mu to nie przeszkadza. Wiedza na temat zachowań i preferencji klientów stwarza niesamowite możliwości dla marketerów, którzy mogą dzięki niej wychodzić naprzeciw indywidualnym potrzebom każdego klienta.
Powód 4. Ekstremalnie skoncentrowany marketing
Najlepszy sposób dla merketerów na zainwestowanie pieniędzy w najefektywniejszy sposób, to z pewnością wydanie ich na tych zainteresowanych, którzy wykazują największą chęć do zakupu. Niestety, do tej pory znalezienie takiej grupy nie było łatwą rzeczą. Jednakże nowe możliwości jakie pojawiły się wraz z Internetem umożliwiają marketerom dotarcie do najbardziej zainteresowanej grupy docelowej, co niebywale zwiększa skuteczność takich działań.
Powód 5. Stymulacja impulsowych zakupów
Czy to się podoba klientom czy nie, Internet okazuje się być najlepszym narzędziem do zwiększania zysków przez zakupy pod impulsem chwili. Sławę to można mu przypisywać przez to, że e-marketerzy stosują wyrafinowane technologicznie narzędzia typu:
1) systemy polecające klientom odpowiednie produkty (na podstawie danych o wcześniejszych zakupach, odwiedzanych stronach produktów, bazowaniu na doświadczeniach z innymi klientami, itd.);
2) uproszczenie i zwiększenie bezpieczeństwa płatności dokonywanych online.
Jednak to nie wszystko. Tak wielka ilość zakupów impulsowych bierze się również z "kup teraz, zapłać później" - kierunku, w którym idzie całe globalne społeczeństwo kart kredytowych.
Powód 6. Personalizowane produkty i obsługa klienta
Firmy już wiedzą, że przeszliśmy ze społeczeństwa "masowej produkcji" do społeczeństwa "masowej personalizacji". Lojalnych klientów można uzyskać dzięki dostosowywaniu produktów, usług i serwisu do potrzeb indywidualnego klienta. Interaktywny charakter medium jakim jest Internet pozwala oprzeć się na strategii "stwórz-sobie-sam" produkt czy usługę, dopasowując ją do potrzeb zamawiającego.
Powód 7. Prowadzenie zainteresowanych prosto do zakupu
Żadna inna forma komunikacji nie zbliża się nawet do wyników jakie daje Internet w zachęcaniu zainteresowanych do podejmowania natychmiastowych działań. Tylko tutaj zainteresowani mogą natychmiast po obejrzeniu przekazu reklamowego dokonać zakupu. Drugi wynik (ale o wiele gorszy) przypisuje się telewizji i programom (typu telezakupy), w których oglądający mogą zadzwonić w trakcie programu i dokonać zakupu. Jednak przekonanie kogoś będącego w "nieaktywnym stanie" (biernego) do wykonania aktywności (złapania za telefon i zadzwonienie) jest z pewnością o wiele trudniejsze i kosztowniejsze, niż przekonanie internauty (stan aktywny) do wykonania jakiejś czynności. Przecież ten internauta i tak jest w "stanie czynnym", tzn. jego aktywność polega na korzystaniu z Internetu w danym momencie.
Powód 8. W sieci wszyscy są równi
Dla małych hurtowników i detalistów Internet stwarza możliwość konkurowania z największymi. W przeciwieństwie do tradycyjnego handlu, e-commerce daje możliwość oferowania bardzo szerokiego asortymentu, nie mając tym samym tego asortymentu na magazynie. Sprawne zorganizowanie logistyki oraz systemu zamówień daje możliwość osiągnięcia sukcesu w Internecie. Z takimi możliwościami, małe i średnie firmy mogą konkurować z wielkimi firmami, gdyż w Internecie każdy może mieć szeroki asortyment i operować klientom produkty z szerokiego kręgu, wykraczającego poza możliwości tej samej firmy w rzeczywistości.
Powód 9. Niższe koszty, lepsza obsługa
Technologie internetowe zastępują obecnie droższe metody dostarczania produktów i usług oraz potrzebę zdobywania informacji przez klientów. Obecnie takie widoczne oszczędności można zobaczyć w wypadku produktów i usług dostarczanych w cyfrowej formie (np. muzyka, e-booki, artykuły, grafika komputerowa, oprogramowanie, itp.), gdzie koszty produkcji i wysyłki są znacznie niższe niż w tradycyjnej formie. Oszczędności można również zaobserwować w dziedzinie marketingu oraz obsługi klienta, gdzie ilość czasu i energii poświęconej na obsługę zapytań telefonicznych od klientów. Jest tak, gdyż firmy umieszczają wszelkie informacji i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na swoich stronach www. Jak widać po tym przykładzie, Internet może również obniżać koszty administracyjne i podstawowe koszty operacyjne każdej firmy przy jednoczesnym oferowaniu dostarczania większej wartości klientom.
Powód 10. Możliwość zaistnienia ogólnoświatowego
Internet jest ogólnoświatowym komunikacyjnym i dystrybucyjnym kanałem, który umożliwia dostęp do informacji o firmie i jej produktach klientom z całego świata. Dzięki Internetowi lokalny dostawca może stać się dostawcą ogólnoświatowym. W odróżnieniu od czasów przed nastaniem e-handlu, kiedy marketing międzynarodowy wymagał nie lada wysiłków, inwestycji i poświęcenie mu sporej ilości czasu, obecnie z dotarciem na obce rynki nie ma problemu. Wystarczy wgrać odpowiednie pliki - przetłumaczone na dany język - na swoją stronę www i już możemy rozpoczynać prowadzenie marketingu na danym rynku, siedząc w swoim biurze przy komputerze. Jednakże samo umieszczenie strony nie gwarantuje jeszcze sukcesu, również i tutaj trzeba włożyć wiele wiedzy i wysiłku w zdobycie rynku, jednak dzięki sieci Internet, mamy do tego skuteczne narzędzie.