Jeżeli do pierwszych trzech nikt przeważnie nie ma zastrzeżeń, to z czwartą stroną już nie wszyscy się zgadzają. A jednak - według nas, Mapa Strony jest również rzeczą fundamentalną.

Data dodania: 2006-09-12

Wyświetleń: 4920

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jest to alternatywna, hierarchiczna reprezentacja struktury nawigacyjnej serwisu, która stwarza możliwość odwiedzającemu optymalnego (jedno-klikowego) przejścia w wybrane miejsce serwisu.

Z punktu widzenia optymalizacji strony pod wyszukiwarki (SEO), argumentami za tworzeniem map stron jest fakt, że jest to jedyna strona (przeważnie na drugim poziomie hierarchii) gdzie znajdują się linki tekstowe do wszystkich podstron serwisu, a co za tym idzie, będą z pewnością przeglądnięte i zaindeksowane przez mechanizmy przeszukujące, włącznie z tymi, które mają ograniczenia co do głębokości przeszukiwania.

Dodatkowo, w Przewodniku Webmastera - udostępnianego przez Google - poświęca się sporo miejsca na temat map stron www; tym samym, muszą one mieć jakieś znaczenie.

Mapa strony ma ogólnie pozytywny wpływ na wartość serwisu www. Takie mapy dostarczają w jednym miejscu sporą dawkę linków tekstowych prowadzących do kluczowych miejsc strony internetowej. Wiadomo również, że linki tekstowe są bardziej lubiane przez wyszukiwarki niż linki graficzne - i nie ważne czy i jak dobrze opracowane są opisy alternatywne i nazwy obrazków. Każda odpowiednio stworzona mapa strony dostarcza odpowiednich linków i tzw. anchor text prowadzących do ciekawej zawartości na stronie.

Wielkość ma znaczenie

Nie ważne czy dla dużych czy małych serwisów, mapy stron mają duże znaczenie. Nie tylko ułatwiają pracę wyszukiwarkom, ale dostarczają ważnych informacji na temat rozmieszczenia interesujących tematów na stronie oraz dobrze przedstawiają zawartość strony.

Dla małych stron, mapa może zawierać linki do każdej z podstron. Nie koniecznie mapa strony musi odpowiadać hierarchii kategorii na stronie. Linki mogą być równie dobrze poukładane np. tematycznie. Taki przykład prostej organizacji mapy strony jest odpowiedni do serwisów o 100 podstronach lub mniej.

Kiedy strona jest rozbudowana i wszystkie podstrony przekraczają kilkakrotnie wielokrotność 100, nie jest zbyt dobrym pomysłem umieszczanie w mapie strony linków do wszystkich podstron. Nie jest to zbyt przyjazne wyszukiwarkom. Nawet Google odradza umieszczaniu więcej niż 100 linków w mapie serwisu.

Serwisy o wielu tysiącach podstron powinny w mapie stron zawierać linki do głównych części (działów). Najczęściej linki te służą do rozwinięcia danego wątku szerzej - pod takim linkiem powinny się znaleźć odpowiedni informacje powiązane z tym głównym tematem.

Jedną z dróg by zoptymalizować "dziesiąt" różnych kategorii zawartości dużej strony jest zawarcie krótkiego opisu głównych działów. Można tak stworzyć następującą strukturę: link do głównej kategorii wraz z krótkim opisem jej zawartości; linki do kolejnych zagłębień w - danej kategorii - szczegółowiej przedstawiające zagadnienie. W takim układzie, zarówno odwiedzający, jak i mechanizmy przeszukujące będą łatwiej poruszać się po nawet bardzo rozbudowanej stronie.

Tego typu rozwiązania sprawdzają się np. przy stronach dostarczających zróżnicowane produkty lub usługi. Mapy takie są również wykorzystywane przy większych stronach do wskazania wyszukiwarkom nowej zawartości serwisu (np. pojawienie się nowych działów na stronie). Skraca to wówczas czas potrzebny na odkrycie i zindeksowanie przez wyszukiwarki takich nowych działów w ramach strony.

Ekstremalnie rozbudowane serwisy, takie jak portale korporacyjne, gdzie ilość stron może sięgać i 100 tys., mogą zastosować dokładnie taką samą technikę organizacji mapy strony. Linki mogą dotyczyć głównych linii produkcji, usług, itp., mogą równie dobrze być rozbite na poszczególne dywizje, działy w ramach organizacji. I tak samo tutaj zawartość kontekstowa upraszcza strukturę i gra znaczącą rolę w hierarchizacji zawartości rozległych, zróżnicowanych zawartościowo serwisów korporacyjnych.

Często zdarza się, że tego typu kontekstowe mapy serwisów dużych korporacji połączone są z innymi, mniejszymi (bardziej szczegółowymi) mapami poszczególnych serwisów (np. stron poszczególnych oddziałów w różnych krajach). Tworzy to swoistą sieć połączeń w ramach jednej organizacji.

Widzieć znaczy wierzyć

Zaimplementowanie na swoim serwisie mapy strony nie jest jedyną właściwą drogą optymalizacji serwisu. Jednakże, mapa strony pozostaje główną metodą dostarczania mechanizmom przeszukującym pełnej, jasnej i właściwej informacji o zawartości danego serwisu.

Zindeksowanie Twojego serwisu przez wyszukiwarki jest fundamentem do bycia zauważonym w Internecie. W sieci istnieje nawet kilka bezpłatnych i płatnych narzędzi do tworzenia map stron. Czy zrobisz to sam, czy użyjesz jakiegoś narzędzia pamiętaj, że warto jest to zrobić. A widząc (badając statystyki) wpływ jaki mapa strony wywrze na mechanizmach indeksujących sprawi, że uwierzysz w skuteczność tego narzędzia.

Źródło: Serwis Praktycznego i Skutecznego Marketingu

Licencja: Creative Commons
1 Ocena