Przy planowaniu przyszłej działalności gospodarczej najważniejszym wydaje się wybór formy, w jakiej zamierzamy prowadzić działalność. Forma ta powinna być adekwatna do przyszłego zakresu prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli planujemy otworzenie sklepu lub firmy handlowej, w którym będziemy jedynym zatrudnionym pracownikiem, to wybierzmy indywidualną działalność gospodarczą. Jeśli natomiast planujemy działalność na dużą skalę, przewidując współpracę z wspólnikami lub inwestorami to wybierzmy którąś ze spółek kapitałowych.
Najprostszą i najtańszą formą prowadzenia działalności gospodarczej jest indywidualna działalność gospodarcza. Inne formy to spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo – akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna. Jeśli nie potrafimy sami wybrać właściwej formy warto skorzystać z usług doradcy. Na rynku istnieje szereg instytucji, które za darmo pomogą wybrać najwłaściwszą formę działalności. Jedną z takich instytucji statutowo zakładających pomoc w tym zakresie jest stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej i Bezpieczeństwa w Biznesie. Warto poszukać odpowiedniego partnera. w internecie.
Gdy już wybraliśmy formę możemy przystąpić do rejestracji naszej działalności. Niezbędne do tego będzie nam siedziba firmy. Jeśli jesteśmy właścicielem lokalu, w którym możemy rozpocząć działalność to jesteśmy szczęśliwcami. Jeśli natomiast nie posiadamy żadnego lokalu, a w wynajmowanym przez nas lokalu mieszkalnym właściciel nie zgadza się na rejestrację jakiejkolwiek działalności gospodarczej, to musimy znaleźć siedzibę dla swojej przyszłej firmy. Wynajęcie lokalu w Warszawie na działalność gospodarczą nie jest wcale łatwe, a już na pewno nie jest tanie. Dlatego warto jest rozważyć zarejestrowanie działalność, korzystając z tzw. usługi wirtualnego biura, nazywanej czasem wirtualnym adresem. Usługi te są niezwykle korzystne, gdyż rzadko zdarza się, aby za rejestrację firmy płacić więcej niż 100 zł miesięcznie, co na etapie rozpoczynania i rejestrowania działalności jest niezwykle istotne ze względów kosztowych. Firmy świadczące tego typu usługi oferują także usługi dodatkowe, jak odbiór korespondencji, wynajem umeblowanych pomieszczeń biurowych na spotkania i konferencje, czy też świadczenie usług księgowych. Redukuje to nasze koszty startowe do minimum, zwłaszcza, gdy w początkowym okresie działalności nie potrzebujemy stałej siedziby i biura. Jeśli potrzebujemy dobry adres w Warszawie to warto zajrzeć do internetu i poszukać najtańszych rozwiązań. Wybraliśmy formę działalności, mamy podpisaną umowę najmu wirtualnego biura, czyli możemy przystąpić do rejestracji firmy.
Jeśli wybraliśmy indywidualną działalność gospodarczą powinniśmy zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej udać się do najbliższego urzędu gminy lub urzędu miasta z dowodem osobistym oraz wypełnić przygotowany przez dany urząd formularz - zgłoszenie. Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w wysokości 100 zł, za każdą zmianę wpisu, opłata wynosi 50 zł.
Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:
-imię i nazwisko przedsiębiorcy,
-nazwę firmy
-numer ewidencyjny PESEL
-miejsca zamieszkania przedsiębiorcy
-określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
-datę rozpoczęcia działalności gospodarczej
Wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje organ ewidencyjny, czyli wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Po dokonaniu wpisu przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
Jeśli chcemy zarejestrować podmiot posiadający osobowość prawą powinniśmy w myśl tej samej ustawy uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej. Wypełnienie druków jest podobno łatwe, ponadto zgodnie z hasłami prasowymi obowiązuję zasada jednego okienka, czyli składając dokumenty do KRS składamy równocześnie wniosek o nadanie nr REGON i NIP. Praktyka jest niestety inna. Procedura jednego okienka w znacznym stopniu wydłużyła czas rejestracji podmiotu prawnego, a nie skróciłea jej, ze względu na konieczność przesyłania pocztą (sic) niezbędnych dokumentów pomiędzy Krajowym Rejestrem Sądowym, Głównym Urzędem Statystycznym nadającym numer REGON, i Urzędem Skarbowym nadającym nr NIP. Ponadto jakikolwiek błąd w wypełnieniu druków powoduje przedłużenie rejestracji, gdyż urząd wzywa nas znów pocztą do uzupełnienia wniosku ( choćby chodziło o przysłowiowy przecinek). Warto, więc przy wypełnianiu wniosków skorzystać z usług doradcy, zwłaszcza, gdy są one darmowe. Przy zakładaniu spółki kapitałowych niektóre czynności takie jak zgromadzenie założycielskie udziałowców lub akcjonariuszy, czy zawarcie umowy spółki musimy przeprowadzić w obecności notariusza. Warto, więc tu znów skorzystać z doświadczeń firmy wynajmującej nam wirtualny adres. Często polecony przez nich notariusz znacznie obniży taksę za wykonane czynności.
W miedzy czasie powinniśmy założyć rachunek bankowy. Większość banków wymaga w tym przypadku nr. NIP lub REGON. Jeśli przypomnimy, że do rejestracji w KSR niezbędny jest nr rachunku bankowego sytuacja wygląda trochę na przysłowiową „kwadraturę koła”. Z praktyki warto zwrócić się do NORDEA BANK lub do VWBANK z uwagi na najkorzystniejsze przepisy dot. rejestracji nowych rachunków. Jeśli planujemy indywidualną działalność gospodarczą warto zapoznać się z ofertą Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych, czyli popularnych SKOK – będących jedyną realną alternatywą w stosunku do banków, a oferującym zdecydowanie wyższe oprocentowanie rachunków rozliczeniowych.
Gdy mamy już rachunek bankowy i rejestrację za sobą musimy jeszcze tylko wybrać program, w którym prowadzić będziemy Księgę przychodów i rozchodów – będącym podstawowym dokumentem księgowym w przypadku osób fizycznych, lub musimy w przypadku osób prawnych wybrać biuro rachunkowe prowadzące naszą dokumentację księgową. Prowadzenia samodzielnie pełnej księgowości finansowej nie polecam na starcie, chyba, że posiadamy wykształcenie ekonomiczne. W praktyce lepiej zapłacić 300 zł miesięcznie niż narazić się na nierzetelne prowadzenie dokumentacji księgowej, będącej w naszym kraju przestępstwem.
Teraz nie pozostaje nam już nic innego jak wystawić pierwszą fakturę i zacząć spełniać marzenia o własnym biznesie. Po okresie rozruchu, – jeśli jesteśmy osobami przedsiębiorczymi wkrótce przekonamy się, że nasze dochody mogą wzrosnąć znacznie szybciej niż dochody z pracy etatowej. Aha zapomniałem dodać potrzebujemy też odrobiny szczęścia.