Założyłeś firmę w oparciu o genialny biznesplan i wzorem wielu początkujących przedsiębiorców bierzesz się za projekt logo, wizytówek czy strony www. Oto kilka prostych wskazówek, które pomogą Ci odnaleźć się w tematyce marketingu i reklamy.

Data dodania: 2010-12-29

Wyświetleń: 1494

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

1. Fajne lub ładne logo nie oznacza dobre. Skuteczność logotypu to wypadkowa jego kształtu, koloru, użytej czcionki jak i samego tematu znaku graficznego. Gdy będziesz oceniał efekt swojej marketingowej i reklamowej pracy zadaj sobie pytanie na ile zaprojektowany przez Ciebie znak odzwierciedla branżę czy filozofię Twojej firmy. Unikaj także często popełnianego błędu w postaci stworzenia ekskluzywnie wyglądającego symbolu dla firmy zajmującej się tanimi produktami lub usługami. Podobnie wystrzegaj się sytuacji odwrotnej.

2. Wizytówka jest realną wizytówka Twojej firmy. Często spotykaną sytuacją są świstki papieru do drukarki z niedokładnym i czarno białym nadrukiem atramentowym. Całość ręcznie pocięta z licznymi strzępami od nożyczek. Oczywiście jest to skrajność, ale nawet odbierając gotowy projekt z drukarni warto dokładnie przyjrzeć się efektowi końcowemu. Bywa tak, że obsługa druku nie zauważa np. tępego noża tnącego, w wyniku czego w nasze ręce trafiają paskudnie obcięte wizytówki. Nie możesz zachęcać do Twoich usług i produktów potencjalnego klienta w ten sposób.

3. Jeśli masz zamiar rozsyłać oferty listownie postaraj się o estetyczny papier firmowy. To na nim powinny znaleźć się wszelkie informacje o Twojej firmie, ofercie itp. W przypadku rozsyłania ofert drogą mailową rób to w pliku pdf przygotowanym na wzór papieru firmowego. Oferta wklejona bezpośrednio do treści maila jest skazana na marketingowe niepowodzenie.

4. Pamiętaj czym jest spam. Możesz być pewien, że Twoi potencjalni klienci właśnie dostali 5-10 niechcianych maili, a po Twoim dostaną jeszcze kolejne 20. Wysłanie oferty uprzedź telefonem do samego zainteresowanego. W przeciwnym wypadku może się okazać, że mail od Ciebie nawet nie zostanie otwarty.

5. Strona internetowa sama w sobie nie jest gwarancją sukcesu. Zadbaj o widoczność w wyszukiwarkach internetowych najlepiej w tym celu wynajmując odpowiednią firmę. Zresztą już przy okazji tworzenia strony www warto zwrócić uwagę na to w jaki sposób potencjalni klienci będą poszukiwać w internecie Twoich produktów i usług. Do analizy słów kluczowych są odpowiednie narzędzia, o czym agencja marketingowa czy reklamowa z pewnością powinna wiedzieć. Nie rób nic na wyczucie, łatwo możesz się przeliczyć.

6. Zlecając stronę do pozycjonowania unikaj firm niekompetentnych. Poznasz takie m.in. po tym, że będą oczekiwać opłat już na etapie samego pozycjonowania, nie zaś dopiero po osiągnięciu odpowiednich wyników. Znane są liczne przypadki gdy opłacano pozycjonowanie przez wiele miesięcy nie doczekawszy się nigdy spodziewanej pozycji. Nie daj też sobie wmówić, że czynnikiem cenotwórczym jest w prostej linii ilość wyników w Google na wybrane przez Ciebie słowo kluczowe. Duża ilość wyników wcale nie musi oznaczać, że osiągnięcie pierwszych pozycji w wyszukiwarce będzie praco- i czasochłonne, co oczywiście miałoby się odbić na pokrywanych przez Ciebie kosztach.

7. Zadbaj o wysokiej jakości zdjęcia. W wielu przypadkach będą one decydować o tym, czy ktoś zadzwoni z zapytaniem ofertowym właśnie do Ciebie. Telefony komórkowe mają już w miarę przyzwoite aparaty wbudowane, lecz nadal nie nadają się do fotografii reklamowej. Jeśli nie masz talentu do fotografowania wynajmij profesjonalistę. Produkt sfotografowany raz sprzedawać się będzie później miesiącami.

8. Nie wydawaj nadwyżek pieniędzy na zbędne gadżety i materiały reklamowe. Lepsza jedna, ale przemyślana forma promocji oparta o profesjonalne projekty graficzne, niż kilka zorganizowanych kompletnie nielogicznie. Łącznie nie zdziałają nawet w połowie tego co jedna, mądrze zaplanowana kampania, która – przy okazji – pochłonie nieporównywalnie mniej funduszy.

9. Nie zmieniaj wyglądu swojej firmy zaraz po tym jak znudzi Ci się aktualna wizytówka. To często popełniany błąd w marketingu. Pamiętaj, że Twoi klienci nie oglądają Twojej strony czy wizytówki codziennie. To co znudziło się Tobie, prawdopodobnie nie zagnieździło się jeszcze w pamięci klientów.

10. Dbaj o konsekwencję w działaniu. Niech Twoja obsługa, maniery, sposób mówienia itd. będą tożsame z filozofią firmy i jej materiałami reklamowymi. Nie mieszaj tandety z luksusem czy jarmarcznego stylu z elegancją. Taki misz-masz podświadomie budzi podejrzliwość i z pewnością nie przyniesie niczego dobrego.

Nie gwarantuję w żadnym razie, że po przeczytaniu powyższego tekstu staniesz się prawdziwym królem marketingu i reklamy. Pomoże Ci on natomiast ustrzec się najczęściej popełnianych błędów, jakie popełniają właściciele nowopowstałych firm. Możesz co prawda uczyć się na własnych błędach, tylko czy stać Cię na to by za nie płacić?

Licencja: Creative Commons
0 Ocena