Podpisanie umowy na ubezpieczenia społeczne powinno nastąpić w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności. Jako początek prowadzenia działalności nie uznaje się daty wpisu do ewidencji a datę faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności.
Aby zgłosić się do ZUS po ubezpieczenia społeczne należy złożyć w ZUS-ie następujące dokumenty:
- dokument zgłaszający płatnika do składek: jeśli jest się osobą fizyczną, wypełnić należy druk ZUS ZFA, jeśli natomiast osobą prawną ZUS ZPA. Ten drugi druk składają również osoby, starające się o polisy w ZUS, które nie posiadają osobowości prawnej,
- dokument zgłaszający na ubezpieczenia: jeśli staramy się o ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wypełniamy ZUS ZUA, jeśli tylko ubezpieczenia zdrowotne – druk ZUS ZZA.
Składając dokumenty ZUS ZPA i ZUS ZFA powinniśmy dołączyć do druków ksero decyzji urzędu skarbowego o nadaniu numeru NIP oraz zaświadczenie urzędu statystycznego o nadaniu aktualnego numeru REGON.
Jeśli zakładamy działalność gospodarczą z datą w środku miesiąca, powinniśmy liczyć się z tym, że za ten miesiąc i tak obowiązują nas pełne stawki za ubezpieczenie zdrowotne. Stawka ta nie jest podzielna. Możemy natomiast odliczyć część składki za ubezpieczenia społeczne. Aby obliczyć wysokość składki należy podzielić przez liczbę dni kalendarzowych danego miesiąca kwotę najniższej podstawy wymiaru składki oraz mnoży przez liczbę dni w których obowiązują ubezpieczenia społeczne. Licząc tę składkę należy również pamiętać o odpowiednim zaokrąglaniu wyników. Zaokrąglamy jedynie wynik końcowy. Jeśli więc otrzymamy wynik z kilkoma cyframi po przecinku po pierwszym dzieleniu – taki zachowujemy. Dopiero jeśli ten wynik przemnożymy przez ilość dni, za które zamierzamy zapłacić w danym miesiącu, to iloczyn tego działania zaokrąglamy do pełnych groszy.
Decydując się na założenie działalności gospodarczej i wykup polisy w ZUS, powinniśmy pamiętać, że w przypadku gdy prowadzimy działalność gospodarczą i jednocześnie jesteśmy zatrudnieni w jakiejś firmie, składkę na ubezpieczenia społeczne, płacimy tylko z jednym miejscu. Najkorzystniej zwykle bywa, żeby opłacał tę składkę za nas pracodawca. W takim przypadku, my jesteśmy zobowiązani opłacić jedynie składki na ubezpieczenia zdrowotne. Płacimy ją również wówczas, jeśli opłaca je za nas pracodawca. Rozwiązanie takie jest dla wielu osób dość kontrowersyjne, gdyż nie uzyskujemy więcej przywilejów, w związku z tym, że opłacamy składki na ubezpieczenie zdrowotne podwójnie.