U dzieci w wieku niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i częściowo wczesnoszkolnym (do ok. 9. r.ż.) nie można jeszcze zdiagnozować dysleksji rozwojowej. Jednak obserwuje się pewne objawy, które sygnalizują możliwość wystąpienia w przyszłości specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

Data dodania: 2010-09-07

Wyświetleń: 1893

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nie determinują one jeszcze diagnozy (tej można dokonać na przełomie drugiej i trzeciej klasy szkoły podstawowej), jednak dzieci z poniższymi objawami zalicza się do tzw. grupy ryzyka dysleksji, gdyż bardzo często są to pierwsze sygnały nadchodzących trudności:

pomijanie w rozwoju ruchowym raczkowania;opóźniony rozwój mowy; znacznie późniejszy moment rozpoczęcia porozumiewania się z otoczeniem przy pomocy słów, utrzymujące się trudności z poprawnością wypowiedzi zarówno w zakresie gramatyki, jak też prawidłowym wybrzmiewaniem głosek, mowa niewyraźna, niezrozumiała dla otoczenia;mała obniżona sprawność ruchowa w zakresie swojego ciała, trudności z utrzymaniem równowagi, niezdarność ruchów; niechęć do zabaw ruchowych, kłopoty z łapaniem piłki i rzucaniem do celu;mała sprawność rąk, niechęć w zapinaniu guzików, sznurowania butów, używania widelca lub nożyczek;słaba koordynacja wzrokowo–ruchowa, dziecku sprawiają trudność takie czynności jak: budowanie z klocków, układanie puzzli i układanek wg wzorów i niechęć do rysowania;opóźniony rozwój lateralizacji – dziecko używa na zmianę raz jednej a raz drugiej ręki, ma trudności w określeniu stron: lewa-prawa;zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej, trudności z rysowaniem figur, odtwarzaniem figur geometrycznych, rysowaniem szlaczków;ma trudności w różnicowaniu głosek podobnych dźwiękowych, czyli zaburzenia ze strony słuchu fonematycznego;zaburzenia analizy i syntezy wyrazów;ma problemy z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek oraz nazw miesięcy, występują trudności z wymową;przy pierwszych próbach czytania przekręca wyrazy, czyta wolno;słabo rozumie tekst;przy pierwszych próbach pisania charakter pisma najczęściej jest niestaranny, częste jest popełnianie błędów nawet przy przepisywaniu, występują: mylenie, opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena