0
głosów
- +

Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe

Autor:

Aktualizacja: 10.08.2010


Kategoria: Publikacje Wydawnicze / Społeczeństwo i Życie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2731 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Jeszcze dwie, trzy dekady temu pojęcia „kultura popularna” i „nauka” wydawały się całkowicie rozłączne. Badanie popkultury uznawane było za zajęcie „niepoważne”. Muzyka, moda, reklama, mydlane opery, bohaterowie gier komputerowych itp.


We współczesnych „studiach kulturowych” wyróżnia się trzy zasadnicze warianty badań nad kulturą popularną. Pierwszy z nich, reprezentujący „demokratyczną wersję elitarnego humanizmu”, nazywa się modelem konsensusowym. Ujmuje on kulturę popularną jako płaszczyznę rytualnego odgrywania różnic kulturowych, którego ostatecznym efektem jest „harmonia”. W podejściu tym nie analizuje się związków kultury popularnej z władzą i dominacją. Model drugi sytuuje tę kulturę w ramach stosunków władzy. Jednak do tego stopnia podkreśla on wszechobecność i niepodważalność zjawisk dominacji, że ludzie traktowani są w nim jako totalnie manipulowane, pasywne „ofiary” swojego społecznego przeznaczenia. Model taki można by określić mianem strukturalnego. Wreszcie w ujęciu poststrukturalnym kultura popularna interpretowana jest jako miejsce walki i wytwarzania heterogeniczności. Podejście to dostrzega nierówność stosunków władzy w społeczeństwie i ważną rolę dominującej ideologii w kształtowaniu warunków życia. Dąży ono jednak również do odnalezienia możliwości przeciwstawiania się dominacji. W tym kontekście krytykuje się strukturalne interpretacje kultury popularnej za ujmowanie jej jako „homogenicznej totalności” – bez pozostawienia miejsca dla sprzeczności i „alternatywnych głosów”. Twierdzi się, że podejście to pomija problemy codziennego życia, obawy, nadzieje i pasje ludzi, a jego zwolennicy wychodzą z przekonania, iż znajdują się w posiadaniu „prawdy”, która gwarantuje krytyczne myślenie.... więcej w książce     Zbyszko Melosik     Wielo(pop)kulturowe spektakle ciała i seksualności[1]   Problemy „relacji wielokulturowych” nie odnoszą się tylko do polityki sensu stricte, do problemów udziału mniejszości w parlamencie, czy ich reprezentacji w innych organach władzy. Przenikają także „zwykłą codzienność”, wkradają się w potoczne myślenie, konstruują marzenia, lęki, czy „emocjonalne okruchy”. Tworzą – niekiedy ważne dla całości przeżywania świata - psychospołeczne warunki życia. Poniższy fragment książki poświęcony jest jednemu z aspektów tego zagadnienia – ciału i seksualności; przede wszystkim na płaszczyźnie . Dotyczy on przede wszystkim, choć nie tylko, społeczeństwa amerykańskiego, w którym permanentne nieuniknione zderzenie tego, „co białe” z tym, „co czarne” czy „kolorowe”, tworzy fascynujące - dla badaczy kultury współczesnej - napięcia. ... więcej w książce

 

Tytuł: Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe

Autor: Agnieszka Gromkowska-Melosik i Zbyszko Melosik (red. nauk.)



Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij