Poza tymi najczęstszymi, praca niesie ze sobą dodatkowe problemy i wyzwania dla ludzi naturalnie mniej towarzyskich, nieśmiałych i małomównych. Mówimy tu o pracy biurowej. Tutaj trzeba się obracać wokół wielu ludzi. Nie można wybierać, których chcesz spotkać, a których nie.

Data dodania: 2014-10-25

Wyświetleń: 6654

Przedrukowań: 3

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak być bardziej towarzyskim i rozmownym w pracy

Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które pomogą Ci stać się kimś bardziej towarzyskim i rozmownym. 

  • Miej świadomość, że inni nie będą zbyt tolerancyjni dla ciebie.

Jeśli Twoi współpracownicy mają lepsze umiejętności społeczne niż ty, to oni nie będą tolerancyjni dla ciebie.

Nieśmiałość prowadzi do unikania kontaktu z innymi ludźmi, ale inni ludzie często postrzegają ją jako powściągliwość czy arogancje.

Dlatego powinieneś zacząć mówić ludziom o swojej nieśmiałości.

Nieśmiałość odzwierciedla osobisty dyskomfort. Musisz nauczyć się akceptować siebie, swoje wady i tajemnice, jak również pozytywne cechy, które możesz wnieść w kontaktach z innymi ludźmi. Jeśli zaakceptujesz to, że jesteś nieśmiały, ułatwi ci to interakcje z innymi, nie tylko w pracy.

  • Bierz udział w spotkaniach po pracy.

Jeśli ludzie wychodzą  gdzieś razem po pracy, weź udział w tym co najmniej raz na jakiś czas.

Jeśli będziesz pomijać  to zbyt często, wtedy wszyscy będą znać się coraz bardziej ze sobą, a Ty będziesz w tyle i Tobie będzie trudniej, aby dołączyć do nich później.

Przeważnie jest to bardzo dobry czas aby poznać kolegów i koleżanki z pracy, ponieważ niektórzy ludzie po pracy mogą mieć zupełnie inne oblicze niż w czasie pracy. Surowy kierownik może okazać się bardzo zabawną osobą, kiedy nie wykonuje swoich obowiązków.

Stres i presja mogą pomóc wyjść złym częścią osobowości na powierzchnię. Osoba, która jest nie miła przez pewien okres czasu może być całkowicie miła po ukończeniu jakiegoś ważnego projektu.

Po drugie według badań około 80% ludzi w Polsce jest niezadowolonych ze swojej pracy, dlatego gdyby mogli, nie pracowali by tutaj, więc mogą oni być bardziej opryskliwi i nie towarzyscy w pracy niż poza nią.

Poznanie współpracowników z bardziej osobistej strony znacznie ułatwi ci rozmowę w późniejszym czasie.

  • Bądź pomocny i miły.

Pomoc może przyjść w wielu odmianach. Pamiętaj o takich małych gestach wobec współpracowników, jak wyjście do sklepu po pączki lub wyniesienie śmieci za kogoś, jeśli nawet nie jest to twoja kolei. Dobre słowo w cudzym uchu, przekazanie e-maila, czy informacji, które mogły by pomóc, oferowanie pomocy kiedy ktoś jest bardzo obciążony wieloma zadaniami.

Nie potrzeba wiele, często prosta uprzejmość sprawi, że staniesz się lubianą osobą w swoim miejscu pracy.

  • Zdaj sobie sprawę, że to nie zawsze będzie wina Twojej nieśmiałości i małomówności.

Nie masz wyboru co do  swoich współpracowników. Nawet jeśli pozornie dogadasz się ze swoimi współpracownikami, mogą oni pochodzić z różnych środowisk, każdy może mieć różne zainteresowania i systemy wartości. Możesz być tylko młodym facetem w biurze pełnym czterdziestoletnich pracownic, na przykład.

Z niektórymi współpracownikami po prostu nie znajdziesz wspólnego języka, i jedyną rzeczą którą możesz zrobić jest zaakceptowanie tego faktu, bez obwiniania siebie o taki stan rzeczy. Oczywiście to nie oznacza, że powinieneś zaniechać wszelkich prób rozmowy. Nie możesz stać się bratnią duszą ze wszystkimi w dziale, ale próby nawet byle jakiej rozmowy sprawią, że atmosfera może stać się mniej niezręczna.

  • Śmiej się.

Mając poczucie humoru możesz cieszyć się czasem spędzonym w biurze naprawdę. Poznaj dobre dowcipy i anegdoty, które będziesz mógł opowiedzieć w pracy(pod warunkiem, że robią to inni i szef na to pozwala). Postaraj się być sympatycznym i uśmiechniętym człowiekiem nawet jeśli nie jesteś zbyt rozmowny.

  • Temat do rozmowy/przygotuj się

Oczywiście rozmowa z przyjaciółmi czy dobrymi znajomymi, a rozmowa ze współpracownikami, to dwie różne sprawy.

Ze współpracownikami nie podzielisz się swoimi sekretami ponieważ nie znasz ich na takim poziomie jak przyjaciół, dlatego tutaj przeważnie należy się trzymać ogólnych tematów, takich jak pogoda, ostatnie wydarzenia, wątki z seriali, sport itd.

W dowolnym czasie kiedy jesteś w pracy możesz być zmuszony do rozmowy. Nigdy nie wiesz, kiedy ktoś rozpocznie z tobą rozmowę w biurze lub kiedy napotkasz kogoś przy ekspresie do kawy.

Zawsze możesz mieć przygotowane jakieś tematy rozmów lub listę pytań w swojej głowie, których możesz użyć, dzięki czemu pozwoli ci to rozpocząć rozmowę z ludźmi w tych pierwszych kilku sekundach, gdy się spotykacie. Możesz na przykład zwrócić uwagę na interesujące nowości, które miały miejsce w weekend i dostosować to do rozmowy w poniedziałek.

Praca sama w sobie jest  powszechnym tematem rozmowy. Gdy w rozmowie pojawia się niezręczna cisza, można to wypełnić pytaniem o stan jakiegoś projektu lub dowolnym innym związanym z pracą. Jeśli wszystko inne zawiedzie, rozmawiaj o pogodzie.

Dobrą rzeczą jest to, że w pracy przeważnie każdy próbuje się dogadać.

Podejmuj wysiłek rozpoczynania rozmów. Używaj pytań: Jak minął wekkend/urlop?   Podejmowanie wysiłku pokazuje, że chcesz być przyjazny i chcesz z nimi rozmawiać.

  • Pojawiaj się na przyjęciach i spotkaniach

Oczywiście jest to zrozumiałe, jeśli nie lubisz pojawiać się na imprezach firmowych w wolnym czasie, zwłaszcza jeśli jesteś nieśmiały. Mimo to staraj się pojawiać na tego typu wydarzeniach, zwłaszcza, że w roku jest ich zaledwie kilka, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, mogą one być świetną okazją do poznania twoich współpracowników.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena