Aż 40 % mieszkańców Polski cierpi na różne postacie alergii. Niemal 9 mln ma alergiczny katar, a już przeszło 5,5 mln objawy astmy. Najbardziej zagrożeni alergiami są mieszkańcy dużych miast oraz osoby przesadnie kochające czystość. Niestety większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że są alergikami i nie podejmuje leczenia. Alarmujące dane dotyczące liczby chorych na alergię ujawnił ogólnopolski projekt badawczy "Epidemiologia Chorób Alergicznych w Polsce" (ECAP) prowadzony przez Zakład Profilaktyki Zagrożeń Środowiskowych i Alergologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W zeszłym roku opublikowano raport. Okazał się szokujący. Ponad 40% poddanych badaniu osób zadeklarowało, iż cierpi na którąś z postaci alergii, np. nieżyt nosa czy zmiany skórne. Co czwarta osoba z alergią wymagała natychmiastowej interwencji lekarza.
Jak można pomóc alergikom?
Większa wiedza na temat alergii znacznie ułatwi pracę lekarzy i w wielu przypadkach zapobiegnie rozwojowi choroby. Zupełnie inaczej przebiega rozmowa z pacjentem, który orientuje się w temacie alergii. Sprawny wywiad z alergikiem to oszczędność czasu. Chory wie, co powinien powiedzieć lekarzowi i o co go zapytać. Upowszechnianiem wiedzy na temat alergii w ramach akcji „Nie daj się alergii" zajęła się redakcja videoportalu www.JaAlergik.pl, która do współpracy w edukowaniu społeczeństwa pozyskała ponad 90 innych portali tematycznych i regionalnych. W ramach akcji dziennikarze dzięki stałemu kontaktowi z alergikami, lekarzami i wytwórcami produktów dla alergików opracowali szereg artykułów a temat różnorodnych aspektów zapobiegania i leczenia alergii oraz łagodzenia jej skutków. Wszystkie media chętne do publikacji artykułów otrzymują je nieodpłatnie. Finansowanie akcji zapewniają partnerzy, głównie firmy działające w zakresie profilaktyki i walki ze skutkami alergii. Artykuły nie zawierają jednak żadnych treści handlowych ani reklamowych.
Nie tylko artykuły.
Partnerzy akcji wspierają edukację na wielu płaszczyznach. Oprócz udostępniania różnorodnej wiedzy i własnych sugestii dotyczących edukacji alergików partnerzy fundują cenne nagrody w konkursach praktycznych dla alergików i osób opiekujących się alergikami. Największy odzew miał konkurs na przepis do książki kucharskiej dla alergików pokarmowych oraz konkurs na porady na forum dla alergików.
Jednym z partnerów akcji jest spółka Eko-Live, która została uznana za wzór postępowania w temacie edukacji o alergii. Podczas prezentacji urządzeń marki Powermed przedstawiciele firmy zainteresowanym osobom przekazują szerokie informacje na temat ochrony przed alergią, zagrożenia astmą oraz prezentują wiedzę na temat roztoczy i domowych sposobów walki z nimi. Dzięki głębokiej analizie potrzeb alergików Powermed stał się liderem na rynku Polski w zakresie dystrybucji domowych urządzeń dla alergików, a urządzenie Powermed Gold Edition wprowadzone wiosną 2010 roku jako kontynuacja znanej „zielonej linii" stało się w tym roku rynkowym hitem i zbiera doskonałe opinie od użytkowników Powermed. Urządzenie, które do tej pory spełniało już kilkanaście funkcji przydatnych w domu alergika zostało rozbudowane i wzbogacone w nowe możliwości uznane przez użytkowników za nowatorskie i bezkonkurencyjne. Firmie Eko-Live za realizację jej strategii stałego podnoszenia jakości obsługi klientów i działalności handlowej również w tym roku przyznano Złoty Certyfikat Rzetelności 2010 w programie Rzetelna Firma, który prowadzony jest m.inn. pod nadzorem Ministra Gospodarki.
Dzięki akcji „Nie daj się alergii" w sieci internetowej, w zasobach regionalnych portali oraz serwisach o tematyce dotyczącej zdrowia, wychowania dzieci, sprawach kobiet oraz pomocy społecznej pojawiły się setki artykułów dotyczących zapobiegania i leczenia alergii oraz poprawy standardu życia alergików. Czy to uchroni alergików przed astmą i pomoże w organizacji codziennego życia osób z tą cywilizacyjną dolegliwością? Mamy nadzieję!