Na ich podstawie, powstały niesamowicie skuteczne metody szybkiej nauki - przyczyna ich skuteczności jest właśnie w tym, że w przeciwieństwie do tradycyjnego kucia, funkcjonują zgodnie z działaniem pamięci, a nie wbrew niej.
W tym krótkim artykule chcę się przyjrzeć najistotniejszym z tych praw pamięci.
PRAWO NIEZWYKŁOŚCI
Pozwól, że pokażę to na przykładzie.
Siedzisz w szkole na lekcji polskiego. Nauczycielka opowiada o tym, że Słowacki wielkim poetą był, a Ty powoli zasypiasz.
Nagle polonistka wskakuje na biurko i zaczyna kręcić się na głowie i krzyczeć.
Mogę Cię zapewnić, że mimo iż z wywodów na temat wielkości Słowackiego nic nie będziesz pamiętał, to wydarzenie z kręcącym się polonistą zapamiętasz do końca życia!
Z jakiego powodu? Z powodu niezwykłości.
Pierwsze prawo mówi więc, że rzeczy niezwykłe i niecodzienne zapamiętujemy niemal automatycznie. Na szczęście można użyć tę zasadę do nauki KAŻDEGO rodzaju informacji - o tym za chwilę.
PRAWO POCZĄTKU I KOŃCA
Jest to kolejne prawo. Bardzo proste i bardzo praktyczne.
Żeby je zobrazować, załóżmy że wróciłeś właśnie z godzinnego wykładu.
Jak myślisz, jakie informacje będziesz najlepiej pamiętał? Te z kilku pierwszych i ostatnich minut.
Za to te ze środka mniej „zadomowiły" się w Twojej pamięci.
Co z tego wyniki i jak to w praktyce zastosować?
Jeśli lepiej pamiętamy dane na początku i końcu, to im więcej takich początków i końców tym lepiej.
Czyli naukę dzielimy na więcej krótszych „sesji", niż jedną długą. Proste i skuteczne!
PRAWO SKOJARZEŃ
To trzecie prawo, którym chcę się z Tobą podzielić.
Tutaj również użyję przykładu, tym razem z mojego dzieciństwa ;)
Pamiętam, jak rozmawialiśmy o pewnym sportowym aucie i ktoś podał jego nazwę. Była bardzo długo i nic z niej teraz nie pamiętam, poza tym, że kończyła się Coupe (czyt. Kupe).
Ten ostatni człon, jakoś bez problemu zapamiętałem...
Oczywiście przyczyną tego było łatwe skojarzenie słowa Coupe z podobnie brzmiącym polskim słowem (wiem, że nie estetyczne, ale miałem wtedy jakieś 6 lat!).
Pewnie zastanawia Cię w jaki sposób można te ciekawe informacje zastosować w zwykłym uczeniu się np. treści książek czy języków obcych.
Jest to bardzo proste - wystarczy używać opracowanych na podstawie tych obserwacji technik szybkiej nauki.