Wszyscy musimy się rozwijać i uczyć nowych informacji. Z tej przyczyny tak ważne jest poznanie, w jaki sposób to robić naprawdę skutecznie.

Naukowcy, badający działanie pamięci oraz procesy zapamiętywania, odkryli kilka zasad, którymi one się rządzą.

Data dodania: 2010-06-07

Wyświetleń: 2313

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Na ich podstawie, powstały niesamowicie skuteczne metody szybkiej nauki - przyczyna ich skuteczności jest właśnie w tym, że w przeciwieństwie do tradycyjnego kucia, funkcjonują zgodnie z działaniem pamięci, a nie wbrew niej.

W tym krótkim artykule chcę się przyjrzeć najistotniejszym z tych praw pamięci.


PRAWO NIEZWYKŁOŚCI

Pozwól, że pokażę to na przykładzie.

Siedzisz w szkole na lekcji polskiego. Nauczycielka opowiada o tym, że Słowacki wielkim poetą był, a Ty powoli zasypiasz.

Nagle polonistka wskakuje na biurko i zaczyna kręcić się na głowie i krzyczeć.

Mogę Cię zapewnić, że mimo iż z wywodów na temat wielkości Słowackiego nic nie będziesz pamiętał, to wydarzenie z kręcącym się polonistą zapamiętasz do końca życia!

Z jakiego powodu? Z powodu niezwykłości.

Pierwsze prawo mówi więc, że rzeczy niezwykłe i niecodzienne zapamiętujemy niemal automatycznie. Na szczęście można użyć tę zasadę do nauki KAŻDEGO rodzaju informacji - o tym za chwilę.


PRAWO POCZĄTKU I KOŃCA

Jest to kolejne prawo. Bardzo proste i bardzo praktyczne.

Żeby je zobrazować, załóżmy że wróciłeś właśnie z godzinnego wykładu.

Jak myślisz, jakie informacje będziesz najlepiej pamiętał? Te z kilku pierwszych i ostatnich minut.
Za to te ze środka mniej „zadomowiły" się w Twojej pamięci.

Co z tego wyniki i jak to w praktyce zastosować?

Jeśli lepiej pamiętamy dane na początku i końcu, to im więcej takich początków i końców tym lepiej.

Czyli naukę dzielimy na więcej krótszych „sesji", niż jedną długą. Proste i skuteczne!


PRAWO SKOJARZEŃ

To trzecie prawo, którym chcę się z Tobą podzielić.

Tutaj również użyję przykładu, tym razem z mojego dzieciństwa ;)

Pamiętam, jak rozmawialiśmy o pewnym sportowym aucie i ktoś podał jego nazwę. Była bardzo długo i nic z niej teraz nie pamiętam, poza tym, że kończyła się Coupe (czyt. Kupe).

Ten ostatni człon, jakoś bez problemu zapamiętałem...

Oczywiście przyczyną tego było łatwe skojarzenie słowa Coupe z podobnie brzmiącym polskim słowem (wiem, że nie estetyczne, ale miałem wtedy jakieś 6 lat!).

Pewnie zastanawia Cię w jaki sposób można te ciekawe informacje zastosować w zwykłym uczeniu się np. treści książek czy języków obcych.

Jest to bardzo proste - wystarczy używać opracowanych na podstawie tych obserwacji technik szybkiej nauki.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena