Kampania reklamowa w Internecie ma jeden cel: sprzedaż produktu. Aby osiągnąć ten cel, trzeba umiejętnie przyciągać uwagę potencjalnego klienta i... podtrzymać jego zainteresowanie aż do momentu sprzedaży.

Data dodania: 2010-06-05

Wyświetleń: 1997

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Promocja w Internecie ma tę zaletę, że nie wymaga tak dużego budżetu jak tradycyjne media, choć nie znaczy to, że jest za półdarmo. Należy jednak pamiętać, że kampania będzie bardziej efektywna, jeśli zainwestujemy większy budżet i starannie ją zaplanujemy.

Poniższy schemat prezentuje poszczególne etapy planowania i realizacji kampanii.

Krok 1: ustal cel
Zastanów się, czy celem kampanii ma być kreowanie wizerunku marki (cel długoterminowy!), czy podniesienie poziomu sprzedaży produktu. Rodzaj celu warunkuje kolejne kroki planowania kampanii.

Krok 2: grupa docelowa
Odpowiedz sobie na pytania: Kto ma się dowiedzieć o twoim produkcie? Kto ma go kupić? Zdefiniuj grupę odbiorów według kryteriów wieku, płci, miejsca zamieszkania, dochodów, stylu życia czy wyznawanych wartości. Kampania do wszystkich, to... kampania do nikogo!

Krok 3: dobór portali
Które portale są najchętniej odwiedzane przez twoich potencjalnych klientów? W zależności od rodzaju produktu, rozważ portale informacyjne, branżowe, hobbystyczne, znane blogi czy też portale społecznościowe.

Krok 4: kreacja reklamy
Jeśli twoim celem jest poprawa świadomości istnienia marki pamiętaj, by kreacja była wpadająca w oko i pamięć. Przy reklamie banerowej warto użyć kreacji dynamicznych, filmów, mini-gier.
Przy nacisku na sprzedaż produktu, baner powinien być motywujący do wykonania akcji, zawierać np. button „sprawdź to",„kliknij tutaj", „zamów".
Przy reklamie Google AdWords dobierz słowa kluczowe. Przygotuj teksty zwracające uwagę osób z grupy docelowej.

Krok 5: strona docelowa
Jest ona jednym z kluczowych elementów powodzenia kampanii, niestety bardzo zaniedbywanym. Strona docelowa (landing page) powinna być prosta, nie rozpraszać użytkownika nadmiarem informacji. Musi zawierać prezentację produktu z informacjami, które będą potrzebne użytkownikowi do dokonania konwersji. Najczęstsze cele kampanii to złożenia zamówienia, zostawienia danych adresowych, wypełnienia ankiety, pobranie pliku, zapisanie się na newsletter. Warto tutaj wczuć się w użytkownika, zasięgnąć na jej temat opinii osób z grupy docelowej, nie związanych z naszą firmą. Świetnym narzędziem jest optymalizator stron Google, gdzie możemy przygotować kilka wersji strony docelowej i sprawdzić, która będzie najbardziej popularna. Takiej wersji strony będzie można użyć w kolejnych kampaniach.

Osoby, które dotrą na naszą stronę docelową to osoby potencjalnie zainteresowane dokonaniem zakupu. Czasami wystarczy ich po prostu nie zniechęcić...

Doprowadzenie klientów do strony docelowej i zachęcenie do wykonania akcji to moment, w którym klient przekazywany jest w ręce firmy zlecającej kampanię reklamową w Internecie.

Krok 6: analiza statystyk kampanii
Przeprowadzając analizę kampanii należy pamiętać o tym, jaki był jej cel.
Przy kampanii wizerunkowej istotne będzie zwiększenie ruchu na stronie www produktu, duża liczba odwiedzin na stronie docelowej przez nowych użytkowników. Istotny będzie czas spędzony na przeglądaniu witryny i głębokość penetracji strony.
Wskaźnikiem pomocnym w ocenianiu efektów kampanii będzie CTR - procent osób, które kliknęły w reklamę.

Przy kampaniach sprzedażowych wskaźnik CTR to za mało. Tutaj najważniejsza jest konwersja, czyli wykonanie przez internautę zaplanowanej przez nas akcji. Miernikiem będzie wskaźnik konwersji, czyli procent osób, które tę akcję wykonały.

I na koniec jeszcze jedna przestroga - Internet to medium dynamiczne. Testujcie, liczcie, sprawdzajcie. Nie ma gwarancji, że raz wypracowana metoda reklamy będzie stale skuteczna. Warto o tym pamiętać, czy planowaniu kolejnych kampanii.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena