Wszystkie instrumenty harmoniczne, języczkowe typu; akordeon i fisharmonia czy to klawiszowa, czy to guzikowa ma podobna budowę i materiał, z którego jest wykonany...

 Materiał musi być w miarę naturalny np.: drewno, skóra, karton, płótno, żorżeta, filc, czyli wełna owcza i kleje naturalne. Dobry jest klej kostny, ale tez wikol, klej polimerowy i moment. Akordeon pokryty jest specjalna farba w płatach i uszczelniony oraz zamknięty przez specjalne gwoździe - igły.

Akordeon składa się z korpusu może być on ze specjalnego stopu metali lub drewna, płyty rezonansowej. Po lewej i po prawej stronie znajdują się głośnie, w których za pomocą wosku pszczelego umieszczone są głosy, ułożone chromatycznie lub kołem kwintowym, każdy głos to inny dźwięk. Głosy posiadają specjalne języczki, wydające dźwięk. Ilość głośni uzależniona jest od wielkości i rodzaju akordeonu. Po prawej stronie znajdują się klawisze zamontowane na specjalnych sprężynkach i klapkach oraz registry czasem jest ich 11, 9, 7, 5, to zależy od ilości chórów. Odpowiadające one za barwę i dźwięk wydobywający się z akordeonu. Klapki od klawiszy, które również uszczelniają akordeon są z filcu i skórek.

Najpiękniejsza barwa akordeonu to wibrujący musett. Cała mechanika klawiatury i registrów znajduje się pod barwna galeryjką z prawej strony. Galeryjka jest metalowa, ozdobiona znakiem firmowym i materiałem, który tez zabezpiecza akordeon przez kurzem. Patrząc na środek akordeonu widzimy ciągłe pracujący mech, który często posiada 18 piór i przymocowany jest do ramki a ramka za pomocą kleju i uszczelki przymocowana jest do akordeonu. Miech skała się z narożników, okleiny, płótna, cieniutkich skórek i kartonu. Miech, czyli ballows może mieć najróżniejsze kolory, ale najpopularniejszy jest czarno -biały. Po lewej stronie akordeonu znajdują się basy ich ilość zależy od wielkości fisharmonii. Może być 60, 80,96, lub 120 basowy i posiadać 2, 3, 4, 5 chórów i różną ilość registrów. Basy również posiadają klapki, które uszczelniają i zrobione są z filcu i skórki. Całkiem z lewego boku akordeonu, po ręką widać jeden przycisk do spuszczania powietrza z akordeonu i małe dziurki zabezpieczone firaną, siatką, która ma za zadanie chronić fisharmonię przed kurzem.

Do akordeonu zamontowane są paski spinające i paski nośne. Najlepsze paski są do rymarza podszyte filcem tak, aby nie raniły dłoni i były dopasowane do akordeonisty. Bardzo przydatna jest zamontowana z tyłu na akordeonie klapa chroniąca odzież akordeonisty, ponieważ z akordeonu wystająozdobne gwoździe tak zwane igły, które mocują wszystkie części akordeonu razem, a te gwoździe dziurawią ubrania.


Budowie akordeonu można poświęcić wiele stron. Trudno jest opisać instrument krotko i zwięźle. Mam nadzieję, że mi się to udało, tak jak powietrzu, które napędza dźwięk i brzmienie w akordeonie, oczywiści oprócz umiejętności samego muzyka naciskającego poszczególne klawisze, basy i rozciągającego równocześnie miech..

Licencja: Creative Commons