Historia i początki rozwoju rynku imprez firmowych.
Pożółkłe fotografie z dawnych wycieczek zakładowych niby się zdezaktualizowały. Śmiejemy się ze Starów, w których „buda" była zapełniana ławkami, by zmieścić jak najwięcej pracowników i ich rodzin. Trochę trącą myszką obrazy ośrodków wczasowych tuż za miastem, do których ściągano pół zakładu na grzyby, a gdzie niejeden z nas spędzał całe tygodnie na wakacjach, czy koloniach. A jednak, te zamierzchłe czasy, dały podwaliny pod spory biznes, który zaczął się tworzyć wraz z postkomunistyczną gospodarką rynkową. Coraz to śmielej pracodawcy zaczęli zastępować grzyby paintballem, a zwykłą turystykę - turystyką kwalifikowaną.
Doprowadziło to do potężnego rozwoju rynku usług dla firm. Wraz z jego rozwojem, zakładowe oddziały PTTK-ów, społecznicy, czy - rzadziej - wyspecjalizowane jednostki organizujące wypoczynek, zaczęły być wypierane przez zewnętrzne, prywatne firmy. Początkowo, ich usługi nie różniły się specjalnie od wcześniejszych - ani standardem ośrodków, ani zróżnicowaniem atrakcji.
Z czasem jednak, połączone siły konkurencji i rozwoju wiedzy na temat zarządzania personelem, doprowadziły do rozbudowanych podziałów tematycznych i celowych imprez, oraz do specjalizacji samych organizatorów. Na dzień dzisiejszy, rynek usług dla firm rozbudował się już bardzo mocno, a wydaje się, że ciągle jest nasycany nowymi podmiotami, które koniecznie chcą się załapać na podział tego potężnego tortu.
Początkowo, organizatorzy brali wszystkie zlecenia - od organizacji kongresów, przez wyjazdy zagraniczne, po strzelaniny paintballowe w lasku za parkingiem firmowym klienta. I znowu - konkurencja wymagająca wysokiej klasy jakości usług, oraz rozwój wiedzy doprowadziły do podziałów i wyspecjalizowania.
Rodzaje imprez.
Ta specjalizacja doprowadziła do tego, że obecnie niemal każda aktywność pracodawcy na polu szeroko rozumianych imprez, ma swój odpowiednik na rynku.
Kongresy.
Spotkania firmowe o zasięgu najczęściej wykraczającym poza oddział, a nawet szerzej - województwo, czy kraj - jednocześnie mające na celu omówienie istotnych kwestii dla firmy, często przybierają formę kongresów. Organizatorzy takich imprez, oprócz znajomości najlepszych centrów kongresowych, organizacji transportu dla uczestników, oraz ich zakwaterowania i wyżywienia, często są odpowiedzialni również za atrakcje dodatkowe - od bankietów, przez występy artystyczne z udziałem mniejszych lub większych gwiazd, po plenerowe atrakcje sportowe. Na nich również, często spoczywa obowiązek znalezienia i sprowadzenia specjalistów zewnętrznych, uświetniających kongres swoimi odczytami.
Z kongresami, sprawa jest o tyle prosta, że trudno je pomylić z innymi imprezami i ich tematyka odcina je gatunkowo od pozostałych typów imprez firmowych. No, może poza sytuacjami, gdy „kongres" odbywa się na plażach Cancun, trwa tydzień a jego część specjalistyczna ogranicza się do półgodzinnego powitania na początku, jednego wystąpienia w środku i krótkiego pożegnania na końcu pobytu... Bo czym się to różni od umiarkowanie skomplikowanego wyjazdu typu incentive?
Imprezy w restauracjach.
Często, firmy mają specjalne budżety na wieczorne spotkania w restauracjach, czy pubach. Formuły takich spotkań są uzależnione od okazji, z której zostało zorganizowane. Bywają to spotkania „pod krawatem" i ze sporą pompą. Często są to jednak spotkania przy piwie i bykach rodeo, czy kręglach. Cel - zawsze ten sam. Związać pracownika z pracodawcą i stworzyć lub pogłębić relacje pomiędzy nimi, oraz pomiędzy samymi pracownikami, na innym - niż tylko firmowym - poziomie. Pracownicy zaproszeni na takie spotkania, uznają je za formę nobilitacji, oraz dodatkowej premii za dobrą pracę, a niejako „przy okazji" świetnie się bawią. Tylko od wewnętrznej polityki firmy zależy, czy na takie spotkania zapraszane są rodziny, czy też pracownicy przychodzą bez osób towarzyszących.
Okazjami do takich spotkań mogą być zarówno wewnętrzne imprezy typu świętowanie zakończenia ważnego projektu, czy któraś rocznica istnienia firmy na rynku, jak również bardziej ogólne święta - od dnia kobiet, po Mikołaja...
Imprezy tego typu są względnie tanim sposobem tworzenia nowych relacji pomiędzy pracownikami, oraz firmą i pracownikami. Dlatego też, jest to sposób chętnie wykorzystywany przez pracodawców. Jest to jedna z form, która jednak, nie może zastąpić, czy wykluczyć, imprez wyjazdowych.
Wyjazdy motywacyjne, integracyjne, team building, gry miejskie, pikniki firmowe... Rodzajów imprez jest bardzo dużo. W kolejnych artykułach, postaramy się przybliżyć kolejne, oraz odpowiedzieć sobie na pytanie - jak wybrać odpowiednią firmę?