Na zlecenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego firma PM Group Polska zweryfikowała cztery studia wykonalności projektów oraz sześć Raportów Oddziaływania na Środowisko dla planowanych przedsięwzięć. Eksperci PM oraz E&Y skontrolowali pod względem technicznym i ekonomicznym plany rozbudowy portów morskich Szczecin i Świnoujście. Dokonano także oceny przebudowy infrastruktury drogowej oraz kolejowej w obu portach morskich. W ramach zamówienia publicznego zweryfikowano dodatkowo prawidłowość sporządzenia sześciu raportów o oddziaływania przedsięwzięć na środowisko w aspekcie wymogów prawa unijnego. - Uwagi zawarte w raportach kończących audyt techniczno-finansowy zostaną uwzględnione przez Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście SA we wniosku o unijną dotację w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – tłumaczy Adam Rak, koordynator projektów i ekspert ds. ochrony środowiska w PM Group Polska
Rozbudowa obu portów ma kosztować ok. 780 mln złotych. Najważniejszą inwestycją ma być budowa portu zewnętrznego w Świnoujściu, w tym stworzenie stanowiska statkowego do rozładunku gazu ziemnego wraz z budową systemu przesyłu LNG. W planach jest też rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu, tak by można było obsługiwać tam duże promy przekraczające 200 m długości. Przedsięwzięcie ma zwiększyć konkurencyjność Świnoujścia w stosunku do niemieckich portów promowych.
Port morski w Szczecinie ma być rozbudowany na półwyspie Ewa w związku ze wzrostem przeładunków towarów rolno-spożywczych w tym rejonie. W obu portach planuje się dodatkowo przebudowę dróg i linii kolejowych. Wykonanie inwestycji planuje się do 2013 roku.
Podczas powodzi woda może wydawać się na pozór nieszkodliwa, ale w rzeczywistości niesie ze sobą poważne zagrożenia. Zanieczyszczenia, które mogą się w niej znajdować, stwarzają ryzyko nie tylko dla zdrowia, ale również dla bezpieczeństwa osób przebywających w zalanych terenach. Dlatego tak ważne jest, aby unikać korzystania z wody podczas powodzi. Poniżej wyjaśniam, dlaczego to tak istotne.