0
głosów
- +

10 warunków prawidłowej wymiany opon

Autor:

Aktualizacja: 10.03.2010


Kategoria: Motoryzacja / Porady Kierowców


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 6228 razy czytane
  • 8 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Dwa razy w ciągu roku zmieniamy ogumienie w swoich samochodach. W związku z tym często traktujemy tę czynność jako rutynową. Okazuje się jednak, że to jedna z najważniejszych rzeczy, na jakie musimy zwracać uwagę podczas eksploatacji swoich samochodów.


Wymiana opon w samochodzie z pozoru wygląda na czynność nieskomplikowaną i nienastręczającą problemów. Prawidłowo założone ogumienie to jednak warunek naszego bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Warto zatem przyjrzeć się fachowcom w warsztacie, którzy zmieniają nam ogumienie, aby móc spokojnie jeździć swoim samochodem zwłaszcza jeżeli mamy na myśli samochody używane.

Rozróżniamy 8 podstawowych elementów prawidłowej wymiany ogumienia:

1. Opona musi być założona w odpowiednim kierunku, sprawa oczywiście dotyczy tylko opon tzw kierunkowych. Jeżeli taka opona zostanie założona w kierunku odwrotnym to nie tylko straci wszystkie swoje funkcje przyczepności i dobrego odprowadzania wody, ale również może spowodować nieistniejące do tej pory zagrożenia. Jeśli chodzi o opony asymetryczne to mają one oznaczone strony montażu tak jak kierunkowa swój kierunek pracy.

2. Mycie kół nie jest zabiegiem czysto kosmetycznym, ale ma ogromne znaczenie dla prawidłowego wyważenia. Zatem przed wyważaniem koła powinny być dokładnie umyte, aby zalegający brud lub kamienie w bieżniku nie powodowały błędów podczas wyważania.

3. W trakcie wyważania ciężarki powinny być nabijane tylko na felgi stalowe. Jeżeli serwisant będzie nabijał ciężarki na felgi aluminiowe to najprawdopodobniej je uszkodzi. Na alusy ciężarki powinny być naklejane. Po zdjęciu starych ciężarków powierzchnia klejona musi zostać oczyszczona, a pozostałości kleju usunięte. Po pewnym czasie taki zabieg może okazać się już niemożliwy do wykonania i felga straci na wyglądzie. Przy zakładaniu ciężarków należy się upewnić czy ciężarek nie jest zbyt duży. Zdarza się bowiem że przestrzeń pomiędzy felgą a zaciskiem hamulca jest na tyle mały, że musi zostać założony specjalny cienki ciężarek. W przeciwnym wypadku po niedługim czasie ciężarek ocierając o zacisk hamulca po prostu odpadnie.

4. Piasta koła powinna być oczyszczona po ściągnięciu koła. Zazwyczaj warsztaty tego nie robią. Należy na to zwrócić szczególną uwagę. Powierzchnia styku felgi i piasty musi być oczyszczona, a następnie pokryta specjalnym preparatem na bazie miedzi, w przeciwnym wypadku możemy mieć kłopoty ze ściągnięciem koła podczas wymiany samodzielnej. Ponadto przykręcenie koła do nieoczyszczonej powierzchni może źle wpływać na jego stabilność. Na piastę ponadto powinny być nałożone pierścienie centrujące tak, aby po założeniu koła samochodu jego oś pokrywała się dokładnie z osią piasty.

5. W nowoczesnych zakładach naprawczych można zlecić usługę optymalizacji, która to polega na odpowiednim ustawieniu opony względem felgi przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Zarówno felga jak i opona ma swoje tzw bicie i dlatego te dwa parametry muszą być tak dobrane aby się wzajemnie w możliwie największym stopniu znosiły.

6. Po zdjęciu felgi serwisant powinien opisać w czytelny sposób każdą oponę, co pozwoli w łatwy sposób ustalić miejsce montażu i kierunek w następnym sezonie. Nawet jeżeli mamy opony asymetryczne to raz zamontowana taka opona obracająca się w jednym kierunku nie powinna tego kierunku nigdy zmieniać. Zatem dowolność kierunkowa opony asymetrycznej dotyczy tylko jej pierwszego założenia na felgę.

7. Co dwa lata powinny być wymienione w każdym kole zawory powietrzne. Raz w roku ich stan musi być skontrolowany. Obręcz felgi musi być wyczyszczona po każdym zdjęciu opony. Oba zalecenia stanowią główny warunek szczelności koła

8. W zależności od typu obręczy koła muszą być stosowane odpowiednie śruby mocujące. Chodzi tu o długość śruby i kształt powierzchni styku śruby z gniazdem felgi. Jeżeli felga aluminiowa zostania przykręcona niewłaściwa śrubą, to może ulec nawet zniszczeniu. Odkręcone śruby powinny być starannie wyczyszczone przed ponownym zakręceniem. Nie wolno nakładać smaru na gwinty. 


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij