Po pierwsze i przede wszystkim na początek należy dobrze wybrać sposób w jaki rozpoczniesz działalność handlową. Podstawowym wyborem przed jakim staniesz będzie rodzaj platformy, z której skorzystasz budując swój e-biznes. Do wyboru masz kilka opcji. Pierwsza z nich i zarazem najmniej wymagająca znajomości programowania i języków skryptowych to wynajęcie gotowego serwera wraz z oprogramowaniem, który zawiera w sobie wszystko czego potrzebujesz do uruchomienia i prowadzenia działalności handlowej. Udostępniony Ci panel administracyjny pozwala na dodawanie produktów i kategorii, ustalanie rabatów, jest również zintegrowany z porównywarkami cen i systemami płatności elektronicznych. Rozwiązanie to jest co prawda kompleksowe jednak nie jest darmowe a abonament miesięczny to często nie jedyny koszt takiego sposobu e-handlu gdyż operatorzy takich serwisów pobierają dodatkowo prowizje od wielkości sprzedaży.
Kolejnym sposobem na start jest wykupienie serwera u dostawcy usług hostingowych i zainstalowanie na nim oprogramowania OpenSource tzn. dostępnego nieodpłatnie z możliwością używania go w celach komercyjnych. To rozwiązanie jest bardzo elastyczne, daje ogromne możliwości indywidualizacji Twojego sklepu i nie niesie ze sobą praktycznie żadnych ograniczeń zarówno w wyglądzie Twojego projektu jak i funkcjonalności. Opłata za serwer jest wtedy jedynym kosztem jaki poniesiesz, jednak ten model działania będzie wymagał od Ciebie umiejętności instalacji oprogramowania i skonfigurowania bazy danych oraz dbania o bezpieczeństwo danych klientów co niesie za sobą niebezpieczeństwo wycieku danych osobowych szczególnie wrażliwych i chronionych w polskim prawie przez ustawę, gdyż każdy z systemów OpenSource co jakiś czas okazuje się posiadać luki w zabezpieczeniach, które co prawda dość szybko są usuwane jednak niebezpieczeństwo istnieje.
Trzecim, najbardziej profesjonalnym sposobem rozpoczęcia przygody z handlem elektronicznym jest zakup licencjonowanego komercyjnego oprogramowania, które nierzadko jest sprzedawane wraz z usługą hostingową. Ten model jest co prawda najdroższy jednak dzięki temu, że sprzedawca oferuje wsparcie techniczne i gwarancje działanie jego oprogramowania używając tego rozwiązania możesz czuć się bezpieczniej i mieć pewność, że nie przytrafi Ci się żadna nie miła niespodzianka, która szczególnie w początkowej fazie Twojego projektu mogłaby mieć opłakane skutki.
Jeśli już wybierzesz model Swojego sklepu pamiętaj, że w obecnych czasach nie można prowadzić sklepu bez integracji własnego serwisu z porównywarkami cen, wyszukiwarkami produktów oraz systemami płatności elektronicznych dających możliwość płacenia przez Twoich klientów na jak najwięcej sposobów.
Kolejną ważną (jeśli nie najważniejszą) rzeczą jest promocja sklepu. Na dzień dzisiejszy nie możesz oczekiwać, że klient trafi do Ciebie, musisz jemu w tym pomóc. Aby tego dokonać promocja Twojego serwisu musi mieć formę agresywnej kampanii marketingowej. Jeżeli chcesz uniknąć wynajmowania wyspecjalizowanej agencji reklamowej musisz włożyć ogrom pracy w wypromowanie Swojego serwisu w taki sposób żeby handel stał się opłacalny.
Pamiętaj o wypozycjonowaniu Swojego serwisu, korzystaj z reklam największego na świecie serwisu Google, nie oszczędzaj na reklamie targetowanej behawioralnie, proponowanej przez szereg serwisów w Polsce trafiającej do klienta biorąc pod uwagę to czego poszukuje w sieci i z jakich usług i serwisów korzysta najczęściej, organizuj akcje promocyjne i rabatowe, zgłaszaj Swój sklep do konkursów, cytuj Swoją ofertę na forach internetowych, załóż bloga w popularnym serwisie blogowym i udzielaj porad swoim potencjalnym klientom. Inne formy reklamy i promocji znajdziesz bez problemu w ofertach firm zajmujących się profesjonalnie świadczeniem takich usług.
Pamiętaj branża handlu w sieci to najszybciej rozwijająca się gałąź gospodarki w Polsce i na świecie, to jedyna branża, która nie odmienia słowa kryzys przez żaden z przypadków.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci jeśli miałeś lub miałaś wątpliwości co do startu w e-biznes. Kończąc życzę powodzenia w przedsięwzięciu.