Prawa do artykułu posiada
Agencja Interaktywna
Centrum Internetowe


Wiemy już, jak napisać notkę, jak powinna być skonstruowana, wiemy, że jej podstawowym zadaniem jest informowanie o nas samych, a my to marka, produkt, usługa i wszystko to, co robimy, aby utrzymać się na rynku. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć?

Data dodania: 2009-09-29

Wyświetleń: 2504

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Przede wszystkim to, jakich błędów unikać przy tworzeniu notki.

Oto najważniejsze z nich:

1. Zapominamy, o czym tak naprawdę piszemy i w konsekwencji powstaje tzn. "paplanina", a nie czysta informacja o produkcie czy wydarzeniu związanym z firmą.
2. Błędy ortograficzne, stylistyczne, logiczne, merytoryczne, literówki, branżowe nazewnictwo, zwroty obcojęzyczne, obraźliwe słownictwo.
3. Nieprzestrzeganie zasady odwróconej piramidy, a konsekwencją tego jest chaos, bo informacje są niespójne. Zasady konstrukcji znajdują się tu: http://www.blog.ci.net.pl/abc-skutecznej-notki-prasowej-%E2%80%93-15-praktycznych-wskazowek/
4. Informacje są nieaktualne.
5. Wychwalanie i używanie przedrostka: naj... po co pisać, że produkt jest naj... skoro wiemy, że taki nie jest. Ma swoje zalety, ale bez przesady.
6. Za długa i nużąca treść.
7. Brak zgody na upublicznianie czyichś wypowiedzi.
8. Wysyłanie materiałów multimedialnych bez podania nazwiska osoby, która je wykonała (o tym w prawie autorskim i prasowym - zachęcam do zapoznania się z nimi).
9. Wysyłanie tej samej notki do wszystkich dziennikarzy, których adresy wpadną na do ręki.
10. Nie zwracanie się indywidualnie do redaktora, któremu wysyłamy notkę.
11. Notoryczne nieprzestrzeganie tzw. deadline'a - obiecując przesłanie informacji do konkretnej godziny i konkretnego dnia zróbmy wszystko, aby dotrzymać słowa.

Jakie zadania powinna spełniać dobrze napisana notka prasowa?

* Ma informować o faktach bez komentowania, to czyste sprawozdanie z faktu (sytuacji, opinii, akcji, myśli).
* Ma w nienachalny sposób mówić o korzyściach płynących z informacji zawartych w notce.
* Informacja z notki trafia do grupy potencjalnych klientów - wysyłamy ją do serwisów "po fachu".
* Zwiększa się w społeczeństwie (internetowym) świadomość istnienia naszej firmy.
* Współpracując z mediami, dajemy poczucie, ze nie istniejemy sami dla siebie, ale potrafimy i chcemy współpracować z innymi.
* Wysyłając redaktorowi porządna notkę i trzymając sią zasad opisanych wcześniej, udowadniamy, ze jesteśmy profesjonalistami i warto o nas pisać,
* Notka zwiększa skuteczność kampanii promocyjnych - choć nie jest reklamą zwiększa nasze szanse na rynku - pokazujemy się światu przez media (które przecież mają wpływ na kształtowanie się opinii ich odbiorców).
* Są bezpłatne - za publikacje nic nie płacimy - zmniejszają więc koszty promocji.
* Przez brak komentarzy i subiektywnych opinii, ale ze wskazaniem korzyści, nienachalna notka pozwala czytelnikowi samodzielnie zdecydować o zakupie opisanego produktu.
* Odpowiednio skonstruowana i zawierająca właściwe treści pomaga w pozyskaniu nowych klientów.

Sporo tych funkcji, jak na z pozoru niewiele znaczącą notkę, prawda? Dlatego uważam, że nie ma co zastanawiać się nad tym, czy kontynuować współpracę z mediami czy dopiero ją rozpocząć... - odpowiedź na oba pytania będzie brzmiała: TAK. To prosty, a co ważniejsze darmowy sposób promocji. Nie zapominajmy, że media to czwarta władza, a internet w zawrotnym tempie zdobywa zaufanie społeczeństwa. Warto to wykorzystać.

Licencja: Creative Commons