Jak tworzymy dobrą kampanię wyborczą. Na co zwrócić uwagę, aby wypaść wiarygodnie i zaciekawić potencjalnych wyborców. Dobrze określony temat kampanii wyborczej kluczem do sukcesu.

Data dodania: 2009-08-08

Wyświetleń: 2842

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dobry, czyli właściwie sformułowany, temat kampanii wyborczej może znacząco pomóc w osiągnięciu sukcesu, jak również przyczynić się do porażki. Określając temat kampanii należy wziąć pod uwagę kilka czynników:
a. preferencje wyborców,
b. preferencje kandydata bądź ugrupowania,
c. tematy kampanii konkurentów.

Preferencje wyborców

Wybrany temat kampanii powinien przede wszystkim przemawiać do grupy potencjalnych wyborców danego kandydata bądź partii. Jeśli grupa ta jest mocno zawężona do np. przedsiębiorców, osób bezrobotnych bądź emerytów, możemy mówić o tzw. przekazie ukierunkowanym, czyli skierowanym do wybranej grupy wyborców.
Zainteresowanie obywateli danym tematem jest bardzo ważne, ponieważ niewielu z nich tak naprawdę interesuje się polityką, przebiegiem kampanii, nie mówiąc już o czytaniu programów poszczególnych partii. Wszyscy natomiast mają swoje sprawy, swoje problemy, charakterystyczne dla grupy, do której należą np. przedsiębiorcy borykają się z dużą liczbą przepisów, które ograniczają swobodę działalności gospodarczej, a dodatkowo bardzo często stan prawny ulega zmianie. I to ich na pewno interesuje!
Ponadto wyborcy z reguły chcą wierzyć, że podejmowane przez nich decyzje są racjonalne tzn. że dzięki oddaniu głosu na daną partię ich problem ma szansę zostać rozwiązany. Dlatego też chętniej zagłosują na ugrupowanie, które mówi o sprawach dla nich ważnych.
Określając temat kampanii warto posiłkować się badaniami opinii publicznej, które mogą nam podpowiedzieć, co jest ważne dla naszych wyborców.

Preferencje kandydata bądź ugrupowania

Wybierając temat kampanii nie wolno zapominać o własnych zainteresowaniach, przekonaniach czy dotychczasowej działalności. Pomijając te czynniki, kandydat bądź partia naraża się na utratę wiarygodności. Jeśli ugrupowanie dotychczas głosiło hasła ograniczania zatrudnienia w administracji publicznej i państwowym przemyśle, nie ma sensu w kampanii mówić o planach tworzenia nowych miejsc pracy.

Tematy, kampania wyborcza konkurentów

Temat kampanii powinien przykuć uwagę obywateli, dlatego warto analizować działania konkurencji
i starać się wyróżnić w tłumie. Jeśli temat walki z korupcją dominuje w czasie kampanii wyborczej, wybór hasła poruszającego po raz kolejny ten problem sprawi, że danemu kandydatowi czy partii nikt już nie poświęci wiele uwagi, bo zapewne nie wniesie on nic nowego i oryginalnego.
Ponadto warto wykorzystać słabość konkurencji. Jeśli rywal wyjątkowo nietrafnie dobrał hasło swojej kampanii i jest on niewiarygodny, można poruszyć podobny temat we własnej kampanii, ale jednocześnie udowodnić swoją rzetelność i znajomość danego zagadnienia. Wracając do przykładu korupcji – jeśli konkurent, wcześniej oskarżany o branie łapówek, wybrał walkę z korupcją na temat przewodni swojej kampanii, można sformułować podobny temat, ale podkreślić swoją uczciwość.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Przede wszystkim o prostocie sformułowania tematu, ponieważ powinien być on zrozumiały dla wszystkich wyborców, do których chcemy dotrzeć. Ponadto hasło kampanii powinno odpowiadać na kluczowe pytanie: dlaczego mam zagłosować właśnie na tego kandydata, na tę partię? I jeszcze szczegół, ale bardzo ważny, hasło nie powinno być dłuższe niż cztery wyrazy.


Nie ma zatem gotowych recept na właściwe określenie tematu kampanii i sformułowanie hasła, ale zastosowanie powyższych wskazówek na pewno pomoże w osiągnięciu sukcesu.

Pozdrawiam,
Sergiusz Trzeciak
Trener polityków, konsultant, wykładowca akademicki i autor kilku książek z związanych z zagadnieniami: marketing polityczny, kampania wyborcza i wybory samorządowe.

www.trzeciak.pl
Licencja: Creative Commons