Podstawą ruchu w Internecie są wyszukiwarki. Jeżeli nie znamy konkretnej strony a chcemy znaleźć coś konkretnego, wystarczy wpisać związane z tematem słowo kluczowe do wyszukiwarki (np. google, yahoo) i z miejsca dostajemy tysiące wyników mniej lub bardziej odpowiadających temu czego szukamy. Kolejność wyników nie jest jednak losowa, a dobierana wg. „tajnych” algorytmów oceniających stronę pod kątem trafności i jakości zawartych na niej treści. Tak wygląda teoria, w praktyce mechanizmy na których opierają się wyszukiwarki są w większości dobrze znane pozycjonerom, i w pełni wykorzystane w ich pracy. Dzięki wiedzy o tym jak to wszystko działa, sprytny pozycjoner potrafi tak oszukać wyszukiwarkę by ta myślała, że strona przez niego promowana jest lepsza od innych, a co za tym idzie – znalazła się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Nie da się ukryć, że jest to bardzo skuteczna metoda reklamy. Dla laika jest zupełnie nie widoczna. Dodatkowo, w przeciwieństwie do reklamy tradycyjnej, nie trafia do wszystkich a jedynie do grupy już zainteresowanej konkretnym produktem. Na koniec reklama tego typu jest zazwyczaj zdecydowanie tańsza niż reklama w radiu czy telewizji, a skutecznością im nie ustępuje.
Na dzień dzisiejszy firma której nie ma w Internecie praktycznie nie istnieje. Dlatego też warto inwestować w usługi pozycjonerów. Niewielkim kosztem (w porównaniu z reklamą tradycyjną) możemy znacząco polepszyć pozycję naszej firmy na rynku.