W trudnych czasach przed menadżerami ds marketingu firmy stawiają większe wymagania, przy mniejszym budżecie, oczekując nowych kreatywnych rozwiązań. Niestety rozwiązania, po które sięga wielu z nich nie są ani nowe, ani kreatywne.
Najczęściej, to na czym znają się najlepiej, to reklama i promocja w środkach masowego przekazu. Nawet jeśli próbują eksperymentować z Internetem, to najczęściej przenoszą do sieci mechanizmy zaczerpnięte z tradycyjnie pojętej reklamy, na przykład banery reklamowe, ewentualnie promocję wykorzystującą e-maile.
Oczywiście nie ma nic złego w promocji w środkach masowego przekazu, ale wydaje się, że te kanały promocji zarezerwowane są dla czasów doskonałej koniunktury i wyśmienitych nastrojów. Dlaczego? Jak sama nazwa wskazuje media masowe skierowane są do dużej liczby odbiorców o zróżnicowanych cechach i potrzebach. Kiedy wszystko idzie dobrze ludzie kupują nie tylko to, czego potrzebują, ale też to co im się podoba. Biorą pod uwagę wiele różnych kryteriów, takich jak nowość, moda. Tu środki masowego przekazu są nieocenione, ponieważ generują potrzeby, z których często nawet nie zdajemy sobie sprawy, a my chętnie im ulegamy, ponieważ stać nas na to.
Sytuacja wygląda zgoła inaczej kiedy powodzi nam się gorzej. Priorytet mają te rzeczy, których najbardziej potrzebujemy. Zanim coś kupimy zastanawiamy się po kilka razy i pilnujemy się przy tym, aby nie wydać ani jednej zbędnej złotówki. W tej sytuacji środki masowego przekazu, takie jak telewizja, czy prasa zawodzą ponieważ są skierowane do wszystkich i oferują wszystko, najczęściej dokładnie to, co nas w tej konkretnej chwili nie interesuje. W sytuacji, w której należy ciąć wydatki marketingowe inwestowanie w tego typu reklamę wydaje się ogromnym ryzykiem.
Najważniejsze pytania więc brzmią: czy istnieje skuteczny sposób, aby dotrzeć tylko do tych osób, które naprawdę chcą kupić to co oferuje firma, ponieważ w tej sytuacji tylko tacy klienci pozwolą przetrwać trudny okres i czy stać mnie na to?
Wydaje się, że tylko pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach daje twierdzące odpowiedzi na oba pytania. Jeśli jest jakaś metoda promocji, która zasługuje na miano „kryzysowej”, to z pewnością jest nią pozycjonowanie stron w wyszukiwarce.
Dla niewtajemniczonych, pozycjonowanie są to czynności, dzięki którym strona internetowa po wpisaniu konkretnych słów kluczowych, określających zawartość serwisu ląduje jak najwyżej w rankingu wyszukiwania wyszukiwarki, najlepiej na pierwszym miejscu.
Co daje wysoka pozycja? Najprościej rzecz ujmując jest ona spełnieniem marzeń każdego właściciela strony internetowej, która ma zarabiać. Dlaczego? To proste, internauci mają to do siebie, że szukając produktów lub usług odwiedzają jedynie pierwszych kilka serwisów wyświetlanych przez wyszukiwarkę najwyżej, W teorii góra trzydzieści, w praktyce pierwsze 10. Te usytuowane najwyżej uważane są przez wyszukiwarki za najbardziej wartościowe, a więc także przez internautów, którzy ufają programom, takim jak Google.
Pierwsza pozycja to 100% pewność, że strona będzie regularnie odwiedzana, ale to nie wszystko. Najlepsze w pozycjonowaniu jest to, że stronę odwiedzają nie „jacyś” internauci. Odwiedzające serwis osoby, to ludzie którzy wpisując w wyszukiwarkę zapytania szukają dokładnie tego, co znajduje się na stronie. Jeśli to znajdą szansa jest większa niż duża, że skorzystają z oferty.
Co do kosztów, to cena zależy od trudności słowa kluczowego(zapytania) pod którym ma być pozycjonowana strona. Trudność zależy od tego, jak wiele stron pozycjonuje się pod tym samym słowem, dlatego warto być pomysłowym przy wyborze zapytań, jakich spodziewamy się, że użyją internauci. Firmy zajmujące się pozycjonowaniem upomną się o swoje pieniądze dopiero w momencie, kiedy serwis znajdzie się czołówce wyników wyszukiwania. Będzie to ten sam moment, w którym firma zacznie odczuwać korzyści płynące z pozycjonowania.
Jakie cechy czynią pozycjonowanie marketingiem „kryzysowym”. Jest to przede wszystkim fakt, że dzięki niemu trafiamy do precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy docelowej oraz, to że możemy bardzo dokładne określić koszt i skuteczność takiej kampanii. Są to dokładnie te cechy, których brakuje tradycyjnej reklamie, czy to w radio, telewizji, czy na bilbordach.
Nie bez znaczenia dla borykających się z problemami firm jest fakt, że wysoka pozycja w wyszukiwarce co prawda wymaga ustawicznej pracy, ale serwis internetowy, któremu uda się wdrapać do czołówki wyników ma szansę pozostać tam na długo.