Wczoraj
Audiobooki zachowują piękną tradycję przekazu ustnego, którą znamy chociażby z biografii Homera. W praktyce natomiast już w 1931 roku amerykański Kongres ustanowił program książki mówionej, który kierowany był do osób niewidomych. I tak pierwsze książki audio wydane były już rok później, a w 1935 zaczęły być wysyłane do osób, które nie mogły sięgnąć po tradycyjną książkę. W latach 70-tych książki audio pojawiły się na płytach winylowych a zaraz później na kasetach magnetofonowych. Już w połowie lat 80-tych wartość detaliczna wydawnictw audio przekraczała w USA kilka miliardów dolarów.
W 1986 roku w USA powstało Stowarzyszenie Wydawców Audio (The Audio Publishers Association) założone przez 6 konkurujących ze sobą firm, które zebrały się razem w celu promocji formatu i zwiększenia świadomości jego istnienia. Dziesięć lat później powstały Audie Awards, czyli rokrocznie przyznawane nagrody dla najlepszych książek audio w Stanach Zjednoczonych. W Polsce trwa obecnie pierwsza edycja odpowiednika tego wyróżnienia,Książka Audio Roku , czyli wydarzenia które kierowane jest do polskich wydawców i słuchaczy. Jej organizatorem jest http://www.nexto.pl największy Polski sklep internetowy oferujący ponad 4000 polskich i zagranicznych książek audio.
Dzisiaj
Popularność przenośnych odtwarzaczy muzycznych takich jak MP3-playery, iPod czy Zen Player wpłynęła na ogromną popularność książek audio w ostatnich latach. Coraz więcej osób rozwinęło u siebie nowy nawyk ich przenośnego słuchania podczas codziennych czynności. Popularność formatu wpłynęła również na powstanie takich dystrybutorów jak Librivox czy FreeAudioBooks. W ramach tych projektów książki audio udostępniane są bezpłatnie przez prywatnych wolontariuszy w Internecie w tzw. domenie publicznej. W ostatnich latach powstał również sklep Audible.com oferujący również wersje audio na iPod.
Książki audio w wersji do pobrania (download) zwykle oferowane są w cenach niższych niż ich odpowiedniki na płytach CD. Nadal jednak ceny audiobbooków potrafią przewyższać ceny książek drukowanych, co wpływa również na niższą penetrację rynku formatu audio niż rynku muzyki czy książek. Taka polityka cenowa wynika poniekąd z obaw, głównie tradycyjnych wydawców, o sprzedaż ich wydawnictw drukowanych. Dla polskich słuchaczy ciekawostką może być również fakt, że w USA około 40% całkowitej konsumpcji książek audio stanowią biblioteki publiczne, które ostatnio dynamicznie rozwijają swoje programy download. Oferuje je już ponad 5000 amerykańskich bibliotek.