Artykuł o reklamie internetowej na tle recesji. Prognozowanie.

Data dodania: 2009-03-06

Wyświetleń: 2709

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wszędzie dookoła słyszymy o recesji i o wielkim kryzysie. Czy już jest, czy już się pojawił ? Gdzie szukać oszczędności? Jak obniżać koszty firmowe, a co najważniejsze jak w dobie zapaści rynkowej wciąż istnieć jako stabilna firma, dobrze rozpoznawalna na rynku ? Jaki więc wpływ może mieć recesja na rynek reklamy internetowej? Zdania są podzielone. Będą cięcia wydatków na reklamę on-line? Niekoniecznie.


JAKIE PROGNOZY ?

Analitycy DM Millennium piszą np., że wpływy z reklam w gazetach, spadną w tym roku o 15 proc., a w przyszłym o kolejne 10 proc., zaś reklama internetowa będzie rosła w tempie ok. 15 proc. rocznie. Tomasz Bonek (redaktor naczelny Money.pl ) uważa, ze światowy kryzys finansowy wpłynie na wartość rynku internetowego, ale nie bezpośrednio. Część firm może bowiem zmniejszyć budżety na reklamę, w pierwszej kolejności w telewizji (tu spoty są najdroższe), później także w Internecie. Z drugiej strony, banki będą promować teraz swoje lokaty, walczyć o kapitał. Trzeba pamiętać, że branża internetowa bazuje na popycie wewnętrznym (e-commerce), a ten tak szybko jeszcze nie zwolni. W dodatku, internautów z miesiąca nie miesiąc przybywa.

Piotr Wrotek z IDMnet kreśli trzy możliwe scenariusze. W pierwszym, optymistycznym nastąpi odpływ budżetów z prasy, radia i TV do Internetu, przez co spadki w Internecie nie będą odczuwalne, a wręcz będziemy mówić o mocnej dynamice. W drugim obserwować będziemy równomierny odpływ budżetów ze wszystkich mediów. W tym wypadku Internet nie zyska, ponieważ reklamodawca zostanie zatrzymany w innych mediach lepszą ofertą, ceną, rabatem, dodatkowymi usługami. W końcu w trzecim scenariuszu na rynku internetowym będziemy obserwować bardzo ostrą walkę największych wydawców, sieci reklamowych oraz portali. - Czyste kampanie banerowe i billboardowe nie wystarczą, żeby pozyskać najlepsze budżety. Oprócz cen i rabatów będzie decydował również najlepszy pomysł na reklamę - mówi Wrotek, który uważa, że najbardziej prawdopodobny scenariusz drugi i trzeci.


DLACZEGO REKLAMA ON-LINE ?

W Internecie możesz znaleźć najbardziej efektywne kanały i skuteczne narzędzia wsparcia sprzedaży. Recesji nie ulegną tylko te firmy, które będą dynamicznie zwiększać sprzedaż, a w Internecie możliwości sprzedażowych jest sporo. Pomimo kryzysu Polacy wciąż chętnie kupują w sieci. Warto ten fakt wykorzystać i sięgnąć po skuteczną reklamę internetową, efektywne rozwiązania w zakresie e-commerce, innowacyjne działania e-PR, oraz wykorzystać możliwość niezwykle precyzyjnego dotarcia do pożądanych grup docelowych. „Stała optymalizacja podejmowanych działań to tylko niektóre z atutów, jakie może wykorzystać współczesna firma w budowie przewagi konkurencyjnej, w oparciu o możliwości, jakimi dysponuje Internet. Co więcej, działania w sieci gwarantują niezwykle wysoką stopę zwrotu inwestycji. W sytuacji recesji jest to wyjątkowo ważne. Nikt przecież nie chce wydawać pieniędzy na darmo.”-mówi Grzegorz Skuza.

Zdecydowaną przewagą reklamy sieciowej jest jej dokładna mierzalność oraz reklama w wyszukiwarkach, która już na wejściu daje możliwość pozyskania nowych klientów. Znaczącą rolę odegrają też blogi. Ich rozkwit przekłada się też na wzrost dynamiki reklamy blogowej.

Reklama w czasie kryzysu ma zalety bo na pewno w ramach ostrej walki konkurencyjnej będzie o wiele tańsza niż do tej pory. Należy pamiętać też, że reklamą pracujemy zawsze na późniejsze efekty, więc w kryzysie jednak będziemy istnieć, a gdy nastaną lepsze czasy, będziemy górą !




Licencja: Creative Commons
0 Ocena