Optymalizuj koszty - to pierwsze przykazanie przedsiębiorców na czas kryzysu. Działanie firmy w tym trudnym okresie trzeba starannie przemyśleć i zaplanować. Jak to zrobić?

Data dodania: 2009-02-05

Wyświetleń: 1999

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Ekonomiści, politycy i biznesmeni są zgodni: kryzys w naszym kraju staje się faktem. Jego skutki odczuje zdecydowana większość polskich firm i rodzin. Kryzys dotknie każdego - stwierdziła ostatnio Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Jej zdaniem skala kryzysu będzie znacznie większa, niż się wcześniej wydawało.
Spowolnienie gospodarcze jest już faktem, na który pozostaje nam czekać - dodaje Mateusz Szczurek, główny ekonomista Banku Śląskiego. Z kolei prof. Grzegorz Kołodko przewiduje, że także w najbliższych latach zdolność kredytowa banków dalej będzie spadać, niższa będzie dynamika eksportu, a bezrobocie stale będzie wzrastać.

- Firmy, które przeżyją, to nie te najmocniejsze ani te najinteligentniejsze, ale te, które są najbardziej przystosowane do zmian - twierdzi Robert Gwiazdowski, prawnik i ekonomista, ekspert z Centrum im. Adama Smitha. - To głównie małe przedsiębiorstwa. 70 proc. z nich nie ma zdolności kredytowej, więc to, że padają kolejne banki, specjalnie ich nie obchodzi. W dobie kryzysu te przedsiębiorstwa mają szansę, bo one wiedzą, co to znaczy trudna sytuacja, brak gotówki. Z inwestycji zagranicznych powstaje mniej miejsc pracy niż z inwestycji drobnych przedsiębiorstw. Musimy w końcu zrozumieć, że podaż generują właśnie setki małych firm.

Dostosuj się do sytuacji

Jak sobie radzić w takiej sytuacji? Jak nie dać się kryzysowi? Jak przystosować się do zmian? Na pewno działania firmy trzeba starannie przemyśleć i zaplanować. Lepiej zabezpieczyć się i już teraz pozyskać dobre, skuteczne narzędzia na kryzys. Najważniejsza sprawa - trzeba pomyśleć o optymalizacji kosztów. To w czasie kryzysu powinno być pierwsze przykazanie każdego przedsiębiorcy. Najefektywniejszą metodą na zwiększanie przychodów w tym czasie jest znalezienie tańszych dostawców i usług. Tańszych, ale równie solidnych i skutecznych.

Jak ich znaleźć? Można zwrócić się do firm, które w czasie kryzysu będą się rozwijały, a więc np. giełd, na których można znaleźć duży wybór biznes ofert. Tu w tym trudnym czasie można znaleźć nowych, atrakcyjnych kontrahentów i konkretne oferty firm zainteresowanych współpracą, kupnem lub sprzedażą. Na przykład na największej w kraju giełdzie biznes ofert, czyli OPENKontakt.com, znajduje się ponad 7,2 mln takich ofert. Stale jest na niej obecnych ponad 500 tys. użytkowników. Giełda skutecznie pomaga w nawiązywaniu pierwszego kontaktu między przedsiębiorstwami już od 10 lat.

Wspomóż swoich pracowników

Warto zwrócić uwagę na ciekawe narzędzie, czyli Złoty Pakiet Gwarantowany, który daje gwarancję kontaktów z nowymi kontrahentami. Jeśli będzie inaczej, nastąpi całkowity zwrot kosztów. Pakiet pozwala na maksymalne wykorzystanie możliwości, które daje Giełda. Chodzi w nim głównie o to, aby zainteresować ofertą klienta jak największą ilość potencjalnych kontrahentów, co powinno przełożyć się także na pozytywne wyniki firmy. Oferty są umieszczane na 95 współpracujących portalach, regularnie odświeżane, monitorowane, a także kojarzone z ofertami zamieszczanymi przez innych użytkowników. Złoty Pakiet nie niesie za sobą żadnego ryzyka: jeśli działania specjalistów przez sześć miesięcy nie skłonią kontrahentów do kontaktów z klientem, koszt pakietu zostanie mu zwrócony.

Posługiwanie się tym narzędziem niejednokrotnie może dać firmie więcej niż np. zatrudnienie nowego przedstawiciela handlowego, które dużo kosztuje, a nie daje gwarancji sprzedaży. Tymczasem na OPENKontakt.com na firmy czekają gotowe oferty współpracy - i każdy może skorzystać z tych, które go interesują. Jest to więc znakomita pomoc dla istniejących już działów sprzedaży. Duża ilość różnorodnych ofert i szeroka baza wyręcza pracownika z części pracy. Nie traci czasu na wyszukiwanie kontrahentów - oni sami się zgłaszają za pośrednictwem portalu OPENKontakt.com.

Nadszedł czas szczególnego zaciskania pasa, poszukiwania oszczędności, tańszych dostawców i towarów. Optymalizacja kosztów - to dziś podstawa działalności i pierwsze przykazanie przedsiębiorców. Warto o tym pamiętać, aby nie obudzić się, gdy będzie już za późno...

Sylwester Sacharczuk
Licencja: Creative Commons
2 Ocena