Proponowane zmiany dotyczą zniesienia obowiązku integracji kas fiskalnych z terminalami
płatniczymi oraz obszarów Krajowego Systemu e-Faktur takich jak:
• tryb offline,
• faktury konsumenckie,
• zmiany terminów,
• załączniki do faktur i faktury zbiorcze,
• a także faktury poza KSeF o małej wartości.
Zniesienie obowiązku integracji terminali płatniczych z kasami fiskalnymi
Ministerstwo Finansów w swych propozycjach chce znieść obowiązek integracji terminali
płatniczych z kasami fiskalnymi. Dla przypomnienia - zgodnie z Polskim Ładem
obowiązkowa integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi miała nastąpić
1 stycznia 2025 r., a za jej brak miała być nakładana kara 5 tys. zł.
Obecnie MF chce z tego zrezygnować i przedsiębiorcy nie będą musieli podejmować
takich kroków.
Jak będzie realizowany wymóg przesyłania informacji o transakcjach
kartami płatniczymi?
Dane dotyczące transakcji płatniczych mają być zastępczo raportowane przez agentów
rozliczeniowych.
Do końca 2024 r., wprowadzono obowiązek tzw. raportowania zastępczego przez agentów
rozliczeniowych, danych o płatnościach do Krajowej Administracji Skarbowej.
Ministerstwo Finansów chce, aby to rozwiązanie funkcjonowało również od 1 stycznia
2025r., zwalniając przedsiębiorców z integracji.
Nowe terminy w związku z KSeF
Ministerstwo proponuje, aby podatnicy czynni i zwolnieni z VAT zaczęli stosować
obowiązkowy KSeF w jednym terminie.
Pierwotnie KSeF miał wchodzić w życie etapami: najpierw mieli go stosować podatnicy
VAT czynni od 1 lipca 2024 r., a pół roku później — zwolnieni.
Obecnie MF proponuje, aby zmiany objęły wszystkich podatników jednocześnie.
Termin mamy poznać na przełomie kwietnia i maja.
Ministerstwo Finansów dodatkowo chce odroczyć termin wejścia w życie:
• stosowania kar pieniężnych za naruszenia związane z KSeF,
• rezygnację z możliwości wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym
paragonów fiskalnych z NIP nabywcy uznanych za faktury uproszczone,
• obowiązek podawania numeru KSeF w płatnościach, w tym również dokonywanych w
mechanizmie podzielonej płatności (split payment).
Tryb offline
Zupełną nowością w projekcie jest wprowadzenie okresu przejściowego dla wszystkich
podatników.
Celem jest, umożliwienie przedsiębiorcom wystawiania faktur w KSeF lub poza nim nawet
w sytuacji, gdy KSeF będzie działał prawidłowo.
Fakturę wystawioną według wzoru dla e-faktury, ale poza systemem, podatnicy będą
musieli oznaczyć kodem QR, przekazać nabywcy w sposób z nim uzgodniony i przesłać do
KSeF, następnego dnia roboczego po dniu jej wystawienia.
Faktury konsumenckie
Kolejną, dużą nowością jest propozycja, aby przedsiębiorcy mogli w KSeF wystawiać
również tzw. faktury konsumenckie, czyli e-faktury dla osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej.
W pierwszym projekcie, przepisy ustawy o VAT nie dopuszczały takiej możliwości.
Według prezentowanych projektów MF do wystawienia faktury konsumenckiej w KSeF nie
będzie wymagana zgoda nabywcy – konsumenta. Nadal jednak, konsument będzie musiał
wcześniej zgłosić sprzedawcy, że potrzebuję faktury. Sprzedawca, który wystawi w KSeF
fakturę konsumencką, będzie musiał zapewnić konsumentowi dostęp do niej w systemie.
Będzie to tzw. dostęp anonimowy do e-faktury w KSeF.
Załączniki do KSeF?
Pierwotnie MF zakładało, że nie będzie załączników do e-faktur w KSeF.
Teraz resort dopuszcza taką możliwość.
"Przewiduje się wprowadzenie możliwości dodawania załączników do faktur za
media, usługi telekomunikacyjne i faktury tzw. zbiorcze (rozwiązanie
wyłącznie w zakresie dostawców paliw)" — czytamy w uzasadnieniu projektu.
Zapowiadane jest też dodatkowe odroczenie obowiązku stosowania e-fakturowania dla
dokumentowania tego rodzaju transakcji.
Okres przejściowy
Ministerstwo Finansów proponuje też okres przejściowy dla podatników, u których
wdrożenie KSeF może być problematyczne, a skala i wartość wystawianych przez nich
faktur jest niewielka.
Chodzi więc o podatników, którzy wystawiają faktury, ale żadna w danym miesiącu nie
przekracza brutto kwoty 450 zł, a łączna wartość sprzedaży wraz z podatkiem w danym
miesiącu nie przekracza 10 tys. zł.
Będą oni mogli w okresie przejściowym (nie wiadomo jeszcze jak długim) wystawiać
faktury elektroniczne lub papierowe.
Rozwiązanie to jest skierowane do podatników tzw."wykluczonych cyfrowo"