Czym jest pozycjonowanie?
Codziennie, na dziesiątkach stron internetowych spotykamy się z tym magicznym słowem. Nie dziwi więc fakt, że każda szanująca się agencja interaktywna Szczecin oferuje tego typu usługę. Czym jest właściwie pozycjonowanie?
Klienci dla których realizowałem strony www często pytali mnie dlaczego ich strona nie jest widoczna w wyszukiwarce. Projektowanie stron www to jedna kwestia, a pozycjonowanie to zupełnie inna. Nie każda nowo powstała strona będzie i powinna być widoczna w rankingu. Dlatego najpierw wyjaśniam im podstawy działania wyszukiwarek.
Pozycjonowanie (nazywane również SEO lub Webpositioning) to działania, których celem jest podniesienie pozycji strony internetowej w rankingu wyszukiwarek na dane słowo kluczowe czyli wpisywany przez wyszukującego zwrot. Dodam, że pozycjonowanie dotyczy tylko tzw. wyników organicznych czyli naturalnych rezultatów wyszukiwania pojawiających się w odpowiedzi na zadane pytanie. W sektorze wyszukiwarek w Polsce, prym wiedzie wyszukiwarka Google pozostawiając konkurencję daleko w tyle. Ta usługa wyszukiwania sieciowych dokumentów jest na tyle skuteczna, że nawet konkurencyjne serwisy wyszukiwawcze często wyświetlają wyniki pochodzące właśnie z zasobów Google. Dlatego w polskich realiach mówiąc "pozycjonowanie", tak naprawdę mamy na myśli "Google".
Utrudnieniem pozycjonowania jest to, że nie ma jasno określonych zasad. Google nie ujawnia wszystkich czynników w oparciu o które projektuje swój ranking. To zrozumiałe, bo przecież żadna firma nie chce ujawniać swoich sekretów. Ma to swoje dobre strony dla nas wszystkich. Zastanówmy się, jak koszmarne stałoby się nasze codzienne korzystanie z Internetu, gdyby wszyscy stosowali techniki o stuprocentowych skutecznościach. Jak znaleźlibyśmy cokolwiek w Sieci?
Zanim zaczniesz
Utrzymując pozycję w wyszukiwarce, nasza firma wcale nie musi na tym zyskiwać. Może wręcz tracić. Taka refleksja może przyjść z czasem, gdy dokładniej zrozumiemy proces wyszukiwania. Strona od dłuższego czasu może zwyżkować w rankingach i utrzymywać względnie stałą liczbę odwiedzin. Co jednak jeśli nasza strona mogłaby zarabiać więcej? Utracone korzyści można by potraktować przecież jako straty. Zastanówmy się więc najpierw czy na pewno bazujemy na odpowiednich słowa kluczowe.
Przed rozpoczęciem pozycjonowania należałoby wykonać szereg badań takich jak np. gruntowna analiza sposobu myślenia i preferencji naszych klientów, określenie przybliżonej liczby wyszukiwań, poziomu konkurencji na dane słowo czy przeanalizowanie zakresu słów wybranych przez naszą bezpośrednią konkurencję. Należałoby również uzupełnić słowa kluczowe o dodatkowe wyrazy tworząc dłuższe frazy. W ten sposób powstanie efektywny zbiór słów kluczowych. Przykładowo, firma wulkanizacyjna nie musi od razu walczyć o słowo "opony". Pomijając wątpliwy sens takich działań oraz ich wysoki koszt, zamiast tego może warto przeanalizować frazę "wymiana opon Szczecin". To oczywiście tylko przykład, jednak należy wiedzieć, że poszerzanie zakresu słów kluczowych może przynieść zaskakująco dobre pomysły. Na szczęście w tym procesie fachową pomocą służyć nam będzie firma pozycjonująca. Nie zmienia to faktu, że dokładne zrozumienie pojęcia słów kluczowych jest niezwykle istotne. Nikt tak przecież nie zna danej branży tak jak przedsiębiorca, który funkcjonuje w niej na co dzień.
W następnej części artykułu przedstawię zasady jakimi rządzi się pozycjonowanie. Przekonasz się, Drogi Czytelniku, że tak naprawdę możesz wykonywać je również samodzielnie.