Rodzaje duplikacji treści
Coraz więcej właścicieli stron www jest świadomych zagrożeń związanych z duplikacją treści i stara się nie powielać tekstów w obrębie swojej witryny. Nie oznacza to jednak, że zjawisko to ich nie dotyczy. Istnieją dwa główne rodzaje duplikacji treści - wewnętrzna i zewnętrzna. Poznaj najczęstsze przyczyny duplicate content w obu przypadkach.
Duplikacja wewnętrzna - przyczyny
Duplikacja wewnętrzna to powielanie treści, grafik czy multimediów na wielu podstronach. Najczęściej problem ten dotyczy właścicieli sklepów internetowych, którzy oferują szeroki asortyment podobnych produktów. Bardzo często można się chociażby spotkać z duplikacją treści w przypadku produktów różniących się jedynie kolorami (np. ubrania czy dodatki) czy też wielkością/pojemnością (np. części komputerowe). W jaki sposób przeciwdziałać temu zjawisku? Prawdopodobnie nie będziesz zadowolony z naszej odpowiedzi, ale… trzeba po prostu tworzyć unikatowe opisy. Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że jeżeli posiada się kilka czy kilkanaście produktów, jest to pracochłonne, ale możliwe dla jednej osoby. Gorzej w sytuacji, gdy asortyment jest zdecydowanie szerszy… Na szczęście zawsze można skorzystać ze wsparcia fachowca - profesjonalnego copywritera, który z pewnością świetnie poradzi sobie z tym zadaniem!
Duplikacja zewnętrzna - przyczyny
Często zdarza się tak, że nawet nie wiesz, że problem duplikacji zewnętrznej Cię dotyczy… Bywają również sytuacje, w których sam się do tego zjawiska przyczyniasz, nie mając o tym pojęcia. Zauważ, że często zachęca się swoich partnerów biznesowych do wykorzystywania treści o swojej firmie. Z pewnością domyślasz się, że wielokrotnie są one kopiowane jeden-do-jednego… Jeżeli jesteś producentem i swój asortyment sprzedajesz nie tylko samodzielnie, ale i na zewnątrz, również możesz być narażony na kopiowanie opisów bez jakiejkolwiek zmiany. W końcu ludzie uważają, że opisy producenta właśnie po to są… Podobna sytuacja jest w przypadku sieci afiliacyjnych. Jeśli jesteś ich częścią, zadbaj szczególnie o to, by partnerzy programu nie kopiowali Twoich treści.
Co grozi za duplikację treści?
Już sam nagłówek brzmi groźnie, prawda? W rzeczywistości jednak za duplikację treści - niezależnie od tego, czy wewnętrzną, czy zewnętrzną, nie grożą Ci żadne kary finansowe… No, chyba że rozumiesz przez to utratę przychodów pochodzących z transakcji potencjalnych Klientów, którzy nie zobaczą Twojej strony w wyszukiwarce! Piszemy o tym, ponieważ główną “karą” za występowanie duplikacji treści jest negatywny wpływ na widoczność w wyszukiwarce. Przez to liczba wejść na Twoją stronę www może być mniejsza, co najczęściej skutkuje zmniejszeniem sprzedaży do Klientów “pozyskiwanych organicznie”.
O czym należy pamiętać, by uniknąć duplikacji treści?
Zależy Ci na tym, by nie mieć problemu z duplikacją treści? Pamiętaj o kilku istotnych kwestiach.
Twórz unikalne opisy na stronie www
Pamiętaj, by - jeżeli prowadzisz sklep www - każdy produkt miał unikatowy opis. Staraj się nie wykorzystywać gotowych treści od producenta. Istnieje ryzyko, że podobnie zrobią także inne e-sklepy i wtedy duplicate content będzie dotyczył i Twojej strony www.
Dbaj o to, by zewnętrzne strony “nie kopiowały” Twoich treści
Zależy Ci na tym, by być “obecnym” również na innych stronach www? Świetnie, ale pamiętaj, by albo przygotować unikatowe teksty do publikacji na witrynach partnerów, albo poprosić o sparafrazowanie treści z Twojej strony. Warto również co jakiś czas weryfikować, czy Twoje treści nie znalazły się w innych miejscach w Sieci bez Twojej wiedzy i zgody.
Unikaj sytuacji, gdy strona główna jest dostępna pod różnymi adresami
Strona główna Twojej witryny otwiera się w niezmiennej formie po wpisaniu wielu różnych adresów? Pamiętaj, by poprawnie ją przekierowywać (właściwe będzie w tej sytuacji przekierowanie 301 na poprawne adresy URL).
Tłumacz teksty każdej wersji językowej strony
Dość często na stronach www występuje również problem z błędnymi wersjami językowymi. W takim przypadku należy przetłumaczyć treści każdej wersji, co potrafi być czaso- i pracochłonne. Jest jednak niezbędne.
Pamiętaj o tworzeniu unikalnych znaczników: meta title i description
Jeżeli nie zadbasz o unikalne treści na podstronach Twojej witryny, również i meta title i description będą się duplikować. Dlatego też koniecznością jest rozpoczęcie prac od zróżnicowania tekstów na podstronach. Następnie warto się zająć tytułami i opisami, pamiętając również o ich unikalności.
Szukasz wsparcia przy rozwiązaniu problemu duplikacji treści? Zapraszamy do współpracy!
Czujesz, że nie masz czasu/chęci na tworzenie unikalnego contentu? Zastanów się nad nawiązaniem współpracy z doświadczoną agencją marketingową, taką jak KoboSystem. Stworzymy dla Ciebie unikalne treści wysokiej jakości, które pomogą Ci w zwiększeniu widoczności Twojej strony i pozyskaniu wartościowego ruchu.