Normy sanepidu to jedno, a ich przestrzeganie to coś zupełnie innego. Nawet jeśli zaplecze kuchenne się do nich stosuje, nie znaczy to, że na kuchni zawsze jest czysto. Jak więc zachować czystość przy minimalnym zaangażowaniu pracowników? Jest kilka zasad.
Harmonogram sprzątania
Niezależnie od tego, czy zaplecze kuchenne sprzątane jest przez pracowników specjalistycznej firmy, czy obowiązek zapewnienia w nim czystości spoczywa na kadrze restauracji, zawsze wszyscy jej pracownicy powinni mieć dostęp do harmonogramu sprzątania. Co do częstotliwości przecierania podłóg, czy czyszczenia toalet na zapleczu obowiązują w Polsce przepisy, których ogólne zalecenia załoga powinna znać. Jednak niezależnie od nich powinna być sprawowana kontrola nad poszczególnymi pomieszczeniami.
Inspekcje wewnętrzne
Poszczególne pomieszczenia zaplecza kuchennego powinny być na bieżąco kontrolowane. Wiadomo, że jeśli wszyscy mają czegoś pilnować, zwykle kończy się zupełnym brakiem kontroli. Dlatego obszar zaplecza należy podzielić na części, z których za każdą powinna odpowiadać dana osoba. Chodzi o informowanie osoby odpowiedzialnej, że gdzieś nastąpiła awaria, jakaś część nie jest oczyszczona, czy gdzieś brakuje środków czyszczących. Powierzając tego typu odpowiedzialność poszczególnym pracownikom, manager będzie miał pewność bieżącej kontroli.
Stałe zaopatrzenie w środki czystości i narzędzia
Brak odpowiednich środków czystości czy sprzętu do sprzątania niejednokrotnie nie tylko przysparza personelowi problemu, ale również uniemożliwia wykonanie obowiązków. Dobrze wybrany sklep, w którym kupimy wszystko od dozowników po środki czystości w zbiorczych opakowaniach, to taki, który dostarcza środki higieniczne szybko, a wybór asortymentu pozwala zrezygnować z uzupełniania zapasów w drogich sklepach detalicznych.
W oferujących środki higieniczne najlepszych marek sklepach takich jak higiena.net mamy do czynienia z na tyle bogatą ofertą, że można uzupełnić nie tylko zapasy środków czystości, ale zakupić komplet asortymentu do sprzątania zaplecza kuchennego i sali. Znajdziemy tu artykuły higieniczne, czyściwa czy ręczniki kuchenne dedykowane do wykorzystania w gastronomii, zazwyczaj niepylące, a przy tym posiadające specjalistyczne certyfikaty zezwalające na kontakt produktu z żywnością. Należy pamiętać o dopasowaniu środka chemicznego do określonego materiału, do którego zostanie on użyty - oznacza to inny środek do blatu stalowego, inny do podłóg, inny do elementów plastikowych, a inny do grilli czy piekarników.
Porządek musi być wciąż utrzymywany
Dbałość o swoje stanowisko pracy obowiązuje każdego kucharza i pomoc kuchenną nie tylko przed wejściem na stanowisko i przy kończeniu zmiany. Niektóre elementy zaplecza muszą być czyszczone na bieżąco, dlatego dobrze jest mieć oddelegowaną pomoc kuchenną, która poza zajęciami związanymi z przygotowaniem posiłków będzie odpowiedzialna za utrzymanie w czystości blatu roboczego. Od tego, w jaki sposób pracownicy są informowani o swoich obowiązkach, wiele zależy. Obszar ich pracy i jasno określone zadania pomogą w egzekwowaniu zasad, jakimi powinno rządzić się kuchenne zaplecze.
fot. materiały prasowe